Enkelhet i all ära , men saker och ting ska fungera i alla lägen säkertD Daniel 109 skrev:Nej det gick inte flr fort. Det dör var ett väldigt omständigt sätt att göra det på. Du behöver inte tre blandningsventiler oavsett vad du vill uppnå. Man kan optimera det lite med två, men det bedömde jag dom överkurs. När du inte ens fattar min beskrivning så var det nog bra att jag försökte hålla det enkelt.
Var vänlig att rita upp det du säger om seriedriften , frågade om det förut , men bara text kommer .
Sedan det att slänga ur sig saker :: ATT FATTAR DU INTE är inte bra , möjligtvis skriva , FÖRSTOD DU DET JAG SKREV , nu är det väl så att just nu sitter två personer vid sina datorer ,där jag sa att jag har varit där jag med , alla är vi barn i början ,och lärt oss krypa innan vi kunde gå , utan att vara näbbig eller stöddig på något sätt .
Så kanske det handlar om vem av oss som har kompitensen och kunskapen samt utfört installationer av seriekoppling av nämnda ting
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 769 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 769 inlägg
Lugna ner dig liteavvarje, du bad daniel109 om att tala om hur det skulle kopplas, han presenterar en fin förklaring som du lyckas misstolka. Nu vill du istället att han ska rita skisser, vad blir nästa krav? hjälper det ts att försöka köra med oss andra?
Läs igenom igen vad han skrev.
Läs igenom igen vad han skrev.
Har inte kört med andra här , TS frågar och vi svarar efter bästa förmåga , i bland går det bra och i bland sämre , det är resultatet som gäller som kan hjälpa TS i någotF fredrik.johansson skrev:
Har inte misstolkat det han skrev
Har inga agrgetioner mot någon , men det måste finnas dialoger mellan personer även här på forumet , olika villjor olika lösningar , men då ska man även kunna presentera dem
Inte frågan om och men , han sade att det går att koppla enligt visst sätt och jag säger att det inte fungerar . , han vidstår att det går , OK jag köper det , då får han väl skissa det då , och tala om att jag kan göra det så här , inget mer med det , funkar det så är det väl bra .
Och jag kan backa , och är ingen som inte kan erkänna någons annans lösning
MVH liteavvarje
Fin illustration. Det var så jag menade. Men utan möjlighet för sommardrift. Det där är en bättre lösning.
En liten förenkling... Det behövs några backventiler också för att förhindra att varmvattnet trycks bakåt när det expanderar. Då får man tänka till lite så att man inte stänger i säkerhetsventilen. Men dom fanns inte i @Liteavvarje's bilder heller...
Det räcker ned en på inkommande kallvatten. Men då ska ju avgreningen av kallvattnet vara innan den. Det funkar utan, men det ska ju finnas.
Håller med om att det ser bra ut , men eftersom du hade det klart för dig hur det skulle vara ,D Daniel 109 skrev:
varför skissade du inte upp efter min fråga , men det gjorde du inte , man kan fundera på om det inte är nästan en efterkommentar som kommer nu
Finns det någon diskrepans mellan min beskrivning och bilden, mer än den jag påpekade? Att jag inte uppfyller din önskan betyder inte att jag inte vet vad jag pratar om.
Jag undrar fortfarande vad du menade med ”omfattande ombyggnad av VVB”
Jag undrar fortfarande vad du menade med ”omfattande ombyggnad av VVB”
Sluta trolla nu @Liteavvarje och inse att din lösning inte är den enda, utan bara onödigt komplicerad.
Du skriver att du har utfört den här typen av inkopplingar. Jag antar att du har gjort det yrkesmässigt, så då är det inte så konstigt att du vill komplicera det hela för att kunna ta mer betalt och behålla mystiken kring ditt arbete...
Du skriver att du har utfört den här typen av inkopplingar. Jag antar att du har gjort det yrkesmässigt, så då är det inte så konstigt att du vill komplicera det hela för att kunna ta mer betalt och behålla mystiken kring ditt arbete...
Inget fel i den kopplingen , den fungerar säkert , men enligt min mening så är det en halvkoppling , i den du skissat så går det inte att separera VVB och panna till 100% för drift av varje enskild del , och jag gjorde en helkoppling där det går att separera dom till 100% för drift var för sig .useless skrev:
Sedan det med att kommentera det med backventilerna : fanns inte på liteavvarjes heller .,
Eftersom pannan har en VV-krets så ska det finns en backventil där , annars är det ett fatalt fel i montaget , liksom det som kommit fram om blandningsventil på pannan .
Ävensom säkerhetsventiler på VV och systemvatten ska finnas på pannan , så därför lämnades detta utan avseende på förekomst eller inte ,
Samt att i VVB finns alla dessa säkerhetsobjekt med i paketet vid leverans och ska monteras
enligt de instruktioner som medföljer
Du ska inte prata om att trolla , en fråga bör besvaras när det är relevant , men det har du inte gjort , sedan med att säga att någon gör det för att få mer betalt , kanske i din tanke .useless skrev:
Sluta trolla nu @Liteavvarje och inse att din lösning inte är den enda, utan bara onödigt komplicerad.
Du skriver att du har utfört den här typen av inkopplingar. Jag antar att du har gjort det yrkesmässigt, så då är det inte så konstigt att du vill komplicera det hela för att kunna ta mer betalt och behålla mystiken kring ditt arbete...
Men undrar nu om du inte klampar in i något som du kanske inte vet så mycket om , och ifrågasätter yrkesmans kompitens , om jag vore du skulle jag nog avstå för att kommentera i
de ordalag som du inte bara här utan på andra ställen uttalat
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 769 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 769 inlägg
Många som skriver här är yrkesarbetande och har många andra åtaganden, barn att hämta, hus att renovera och andra vardagliga sysslor, förutom att skriva inlägg här. Bara för att du har tid att skriva långa och många inlägg och rita skisser så är det svårt att kräva att andra ska uträtta saker inom vissa tider. Det var precis det här beteendet jag avsåg med att "köra" med folk.L Liteavvarje skrev:
Om du har tid att skriva eller inte är upp till dig , att jag skulle köra med någon som gör inlägg på forumet nästan vilken tid på dygnet som helst , morgon middag kväll är väl att ta iF fredrik.johansson skrev:Många som skriver här är yrkesarbetande och har många andra åtaganden, barn att hämta, hus att renovera och andra vardagliga sysslor, förutom att skriva inlägg här. Bara för att du har tid att skriva långa och många inlägg och rita skisser så är det svårt att kräva att andra ska uträtta saker inom vissa tider. Det var precis det här beteendet jag avsåg med att "köra" med folk.
Så det du skriver , ska det vara någon form av försvar för någon att ifrågasätta yrkesmans kompitens inte bara här utan på flera ställen i forumet , därav den skrift som jag framför .
Har inte med ett ord ifrågasatt någons kompitens här eller annorstädes i verkliga livet .
Om det nu är något som du anser fel i mitt inlägg här , så ska du framföra det i egen regi och i andras , så tar vi debatten om det
Klicka här för att svara
