3 796 läst ·
16 svar
4k läst
16 svar
Lufta elementen fel?
Sida 1 av 2
hej. Jag har ingen värme alls i alla element i övervåningen sant några i källaren. Antar att de alla måste lyftas? Vi plockade bort alla när vi köpte och renoverade huset för att måla om de
Men är de så att jag testa att lufta två i källaren, och då undrar jag: luftar Man de bara någon sekund eller luftar man så länge de låter som att de kommer ut luft? De bildas typ bubblor runt där vattnet kommer ut, är de luft kvar så? Jag fick hälla ut vatten 3 gånger från bruken jag använde och enda låter de som att de finns luft kvar...
Gör jag rätt eller räcker de bara lite gran? Eller kan man få hålla på ett bra tag ibland?
Men är de så att jag testa att lufta två i källaren, och då undrar jag: luftar Man de bara någon sekund eller luftar man så länge de låter som att de kommer ut luft? De bildas typ bubblor runt där vattnet kommer ut, är de luft kvar så? Jag fick hälla ut vatten 3 gånger från bruken jag använde och enda låter de som att de finns luft kvar...
Gör jag rätt eller räcker de bara lite gran? Eller kan man få hålla på ett bra tag ibland?
Lufta tills det kommer vatten.
Luft är lättare än vatten och samlas på de högsta punkterna. Luften blandar dig inte med vattnet. Så om det kommer vatten ska du inte lufta mer där.
Saken är att den sjunger av sig själv. Jag fyller på till 1,5 å efter ca 2 veckor har den sjunkit till 1,20 å så sjunker den sakta sakta. Och min fjärrvärmeväxlare är ny. Vi bytte den när vi flyta in för ca 4 månader sen.
Den fylls på ganska fort och vattnet kommer från en kran, jag vet inte om de varmt eller kall vatten. Är de kall vatten? Men det spelar väl ingen roll?
Jag är rädd för att det läcker någonstans där vi tog bort 2 element i badrummen och tröck ner rören under golvet, men det hade väl märkts på något sätt? Eller är det fel på fjärrvärmeväxlaren?
Jag är rädd för att det läcker någonstans där vi tog bort 2 element i badrummen och tröck ner rören under golvet, men det hade väl märkts på något sätt? Eller är det fel på fjärrvärmeväxlaren?
Ett vanligt fel i de här sammanhangen är förtrycket i expansionskärlet. Har du koll på det?
Stiger trycket snabbt när man fyller på så är det troligen problem med expansionskärlet. Det är ju en 5-8 liter som ska in om man har minsta storleken på kärlet för att fylla på från 8 till en dryg bar, så det är bara att jämföra med hur lång tid det tar att hälla upp 5 liter i en hink från kranen.
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
OM trycket stiger snabbt vid påfyllning, så är det ofta fel på expansionskärlet.
Principen är att inne i kärlet finns en "boll" som är luftfylld.
När vattnet i systemet expanderar vid uppvärmning så trycks bollen ihop, trycket ökar marginellt. Och tvärtom när temperaturen sjunker.
Om bollen är trasig, eller annatr fel på exp. kärlet. Då är kärlet fullt med vatten, när volymen ökar vid uppvärmning, kan vattnet inte ta vägen någonstans, trycket ökar dramatiskt, och säkerhetsventilen kommer att släppa ut lite vatten. När det sedan kallnar, så blir det undertryck i systemet, och luft kommer att sugas in genom otäta rörkopplingar, de är vattentäta, men inte gastäta. Luften samlas sedan i olika höga punkter i systemet, så när det åter värms upp trycks inte luften ut genom de otäta kopplingarna, istället släpps lite mer vatten ut via säkerhetsventilen, osv.
Principen är att inne i kärlet finns en "boll" som är luftfylld.
När vattnet i systemet expanderar vid uppvärmning så trycks bollen ihop, trycket ökar marginellt. Och tvärtom när temperaturen sjunker.
Om bollen är trasig, eller annatr fel på exp. kärlet. Då är kärlet fullt med vatten, när volymen ökar vid uppvärmning, kan vattnet inte ta vägen någonstans, trycket ökar dramatiskt, och säkerhetsventilen kommer att släppa ut lite vatten. När det sedan kallnar, så blir det undertryck i systemet, och luft kommer att sugas in genom otäta rörkopplingar, de är vattentäta, men inte gastäta. Luften samlas sedan i olika höga punkter i systemet, så när det åter värms upp trycks inte luften ut genom de otäta kopplingarna, istället släpps lite mer vatten ut via säkerhetsventilen, osv.