3 252 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
LK Minikretsventil + radiator för att få ner systemtemperaturen in till golvvärmesystemet?
Ska lägga golvvärme i källaren. Ca 5 kvm så jag tänkte använda LK M5 Minikretsventil för att slippa en eldriven shunt. Har M5 i hallen och det fungerar bra.
Men ni läser jag att M5 ska ha max +55C i systemtemperatur. Antar att det är för att inte golvet ska blir "skållhett". I hallen blir det riktigt varmt på vintern när systemtemperaturen stiger, inte så det blir ett problem iof. Snö och slask torkar bort på ett nafs!
Men det kanske hade varit bra att ha en avkylningsmöjlighet innan ventilen?
Frågan är om det är en bra idé att på tilloppet innan M5 sätta en handdukstork eller en liten radiator för att sänka tilloppstemperaturen till M5, få mer effekt totalt sett, och med en ventil så man kan "kortsluta" radiatorns anslutningar när det är mer normala systemtemperaturer (vår => höst).
Men det kanske är så att delta-T över radiatorn blir för stort om flödet i M5-systemet inte är speciellt stort dvs att om det kommer in +60C så kanske det bara är +30C som lämnar radiatorn och kanske bara +20C efter golvvärmeslingan..
Men ni läser jag att M5 ska ha max +55C i systemtemperatur. Antar att det är för att inte golvet ska blir "skållhett". I hallen blir det riktigt varmt på vintern när systemtemperaturen stiger, inte så det blir ett problem iof. Snö och slask torkar bort på ett nafs!
Men det kanske hade varit bra att ha en avkylningsmöjlighet innan ventilen?
Frågan är om det är en bra idé att på tilloppet innan M5 sätta en handdukstork eller en liten radiator för att sänka tilloppstemperaturen till M5, få mer effekt totalt sett, och med en ventil så man kan "kortsluta" radiatorns anslutningar när det är mer normala systemtemperaturer (vår => höst).
Men det kanske är så att delta-T över radiatorn blir för stort om flödet i M5-systemet inte är speciellt stort dvs att om det kommer in +60C så kanske det bara är +30C som lämnar radiatorn och kanske bara +20C efter golvvärmeslingan..
Medlem
· Blekinge
· 12 274 inlägg
Jag kan inte svara på din fråga men vill väcka en tanke. Jag skulle välja golvvärme till lilla badrummet (6 m2) och skulle välja el eller vatten. VV får jag ganbska billigt genom BV så det var ju frestande. Efter en lång meditation och många försök till kalkyl bestämde jag mig ändå för den elektriska lösningen. Kapitalkostnaden var betydligt mindre än med vatten. Och nu har jag även lite golvtemp även under sommaren då BV är avstägd.
Jag räknar med kanske 500 kWh/år i elförbrukning. Med vv skulle det kanske sjunkit till 1/3 dvs 160 kW/h. Jag sparar alltså 340 kW/h om året.
Nu kommer livstidsberäkningen in i bilden och då är det min egen eller anläggningens...
Så det blev el i alla fall.
Jag räknar med kanske 500 kWh/år i elförbrukning. Med vv skulle det kanske sjunkit till 1/3 dvs 160 kW/h. Jag sparar alltså 340 kW/h om året.
Nu kommer livstidsberäkningen in i bilden och då är det min egen eller anläggningens...
Så det blev el i alla fall.
Redigerat:
Att koppla det rakt av till radiatorkretsen , då kan du få problem , det blir för varmt , har du H-tork emellan så går det att ha en termostat där , ungefär som att sänka tempen med termostat i ett rum , men i en golvvärme är det normalt max +35C det räcker gott och väl , då kommer även H-torkens termostat att variera rätt häftigt kanske när handduken hänger över den . Det går med en maxtempregulator ( tvävägs ) som i normala fall sätts på framledningen och nu sätts på returen . den får då sättas mycket lågt , kanske +20C då det kallnar i golvet ,i förhållande till framledningen som kan vara +60C , det blir ett mycket lågt flöde i slingan , hög temp i början och lågtemp i slutet , och tror att golvet blir randigt av värme , inte så roligt , lite baklänges montage men reglerar med lite diffus funktion
Sommartid blir det kalla golv
Sommartid blir det kalla golv
Varför skulle det blir för varmt? Över radiatorn eller i rummet? Idag har vi radiatorer och de får ju full tilloppstemperatur i toppen. Jag har faktiskt en M5 idag som sitter direkt på radiatorsystemet. Visst blir golvet ordentligt varmt när det är kallt ute men det är helt Ok. Det är ju bara vid kallare än -20C som det går ut varmare än +55C.L Liteavvarje skrev:
Tanken är alltså att seriekoppla dvs tilloppet går först igenom radiatorn/handdukstorken, för att kyla ner till max +55C som golvvärmesystemet kan ta, för att sedan gå igenom golvet. Det blir alltså M5-ventilen som kommer agera termostat och strypa flödet i både radiatorn och golvslingorna.
Tänkte välja en radiator/h-tork som ger "lagom" med effekt. Golvvärmen kommer ge ca 60W/m2 dvs ca 300W vid 40/33C dvs delta-T 7C. Frågan är hur radiatorn ska dimensioneras.
När tilloppstemperaturen är låg så kanske man måste stänga av radiatorn så den inte kyler bort den energi som golvet borde få. Därav "kortslutningsventilen".
Klicka här för att svara