19 562 läst ·
29 svar
20k läst
29 svar
Pelletspannan sotar igen
Sida 1 av 2
Medlem
· Västra götaland
· 8 inlägg
Hej, har nyligen köpt hus 185kvm boyta + 185kvm källare.
Pannan är en Thermia biomatic 20. 2004års.
Har kommit hem flera dagar då pannan stängt av sig. Då har det stått i displayen kontrollera optovakt. ok jag sotar ur pannan grundligt gör rent optovakten och startar. Så går pannan i kanske fem dagar sen händer samma sak igen.
Asklådan som enligt instruktionsboken ska tömmas ett fåtal ggr om året.
Får jag tömma ett flertal ggr per månad. Där de brukar ligga bitar av halvförbränd pellets.
Rökgastemp brukar ligga runt 60grader oavsett nysotad lr inte.
Det brukar ofta ryka in från pannan.
Har förbrukat ca 3ton på 4månader.
Har ca 18grader uppe och ca 16grader i källaren.
Låter detta normalt?
Pannan är en Thermia biomatic 20. 2004års.
Har kommit hem flera dagar då pannan stängt av sig. Då har det stått i displayen kontrollera optovakt. ok jag sotar ur pannan grundligt gör rent optovakten och startar. Så går pannan i kanske fem dagar sen händer samma sak igen.
Asklådan som enligt instruktionsboken ska tömmas ett fåtal ggr om året.
Får jag tömma ett flertal ggr per månad. Där de brukar ligga bitar av halvförbränd pellets.
Rökgastemp brukar ligga runt 60grader oavsett nysotad lr inte.
Det brukar ofta ryka in från pannan.
Har förbrukat ca 3ton på 4månader.
Har ca 18grader uppe och ca 16grader i källaren.
Låter detta normalt?
Det skall aldrig kunna ryka in från pannan. Gå igenom rökvägarna igen. Retardrar,spjäll och kolla om inte grannens katt sitter i skorstenen. Har du drag i pannan sotar inte optovakten igen även om brännarens fläkt skulle stanna.Temperaturen bör ligga åtminstone på 150-180 grader om du har murad skorsten.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Jag har en likedan panna och där visar rökgastermometern fel, ca 50 grader för lågt så det kan ju vara fel på givaren också.
Protte
Protte
Nä det är inte normalt de du beskriver..
Att rökgastempen visar 60° beror nog på att den är täckt av sot, Pannan går helt enkelt för fet vilket kan bero på pelletsbyte bl.a.. Detta åtgärdas av ökad fläkt alt sänkt matning..
Att det luktar rök är förmodligen slussvingarna som är slut..
Är det en Biomatic + med digtal styrning?? (man ädrar matning/fläkt i % med knapparna på displayen)
Kontrollera slussen först..
Det är annars lätt att justera in debn digitala bara du har en hushållsvåg,
Det går 520 gram/10 min för 15 kW o då krävs det 33% fläkt
350 gram/10 min 10 kW o då behövs 25% fläkt
Dessa värden är uppmätt många ggr i både biomatic o bequem brännare o rökgasinstrument
Att rökgastempen visar 60° beror nog på att den är täckt av sot, Pannan går helt enkelt för fet vilket kan bero på pelletsbyte bl.a.. Detta åtgärdas av ökad fläkt alt sänkt matning..
Att det luktar rök är förmodligen slussvingarna som är slut..
Är det en Biomatic + med digtal styrning?? (man ädrar matning/fläkt i % med knapparna på displayen)
Kontrollera slussen först..
Det är annars lätt att justera in debn digitala bara du har en hushållsvåg,
Det går 520 gram/10 min för 15 kW o då krävs det 33% fläkt
350 gram/10 min 10 kW o då behövs 25% fläkt
Dessa värden är uppmätt många ggr i både biomatic o bequem brännare o rökgasinstrument
Medlem
· Västra götaland
· 8 inlägg
Ok. Mycket bra info. Jag ska kontakta en tekniker som får kolla upp pannan.
Jag trodde inte det gick att justera pannan utan instrument. När jag själv bläddrat i displayen kan jag bara välja min/max värden för fläkt och rökgastemp. Vidare trodde jag att pannan känner av sina värden å matar där efter.
Som en bil har en lambdasond. Som kan gå sönder.
Eller är jag ute å cyklar?
Jag trodde inte det gick att justera pannan utan instrument. När jag själv bläddrat i displayen kan jag bara välja min/max värden för fläkt och rökgastemp. Vidare trodde jag att pannan känner av sina värden å matar där efter.
Som en bil har en lambdasond. Som kan gå sönder.
Eller är jag ute å cyklar?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Till Janfire så går det / går det snart att få med lamdasond.
Protte
Protte
Du kan kolla detta själv..NisseLundström skrev:Ok. Mycket bra info. Jag ska kontakta en tekniker som får kolla upp pannan.
Jag trodde inte det gick att justera pannan utan instrument. När jag själv bläddrat i displayen kan jag bara välja min/max värden för fläkt och rökgastemp. Vidare trodde jag att pannan känner av sina värden å matar där efter.
Som en bil har en lambdasond. Som kan gå sönder.
Eller är jag ute å cyklar?
Håll in både +- knapparna några sekunder sedan bläddrar du med högerpil till det står "effekt" där bläddrar du med + knappen till det står (5) o väntar tills den slutar blinka då är det bara gå in i effektmenyn med höger pil
För att byta slussvingar så tar man bara bort kedjan o plåten som motorn sitter ´på, 4 skruvar sedan bara att dra rekt ut.. Är ganska säker på att röken kommer pga att slussvingarna är slut o dessa 3 vingar av gummi sitter i 2 små skruvar/vinge, Man byter dom på en timme..
Nä pannan ställer man in hög o låg effekt samt ev min så alla lägen har rätt bränsle/luft blandning, Då det är vikten som bestämmer hur mycket energi det är i bränslet går det bra att väga vad den förbrukar o sedan ställa in fläkten efter bränsle/pelletsförbrukning..
Janfire NH bygger sin inställning på samma sätt, Man kollar volymvikt o lägger in dom värdena sedan har den fasta fläktvärden..
Har man väl fått till det är det bara att väga/mäta upp förbrukningen o ändra matning vid ny leverans..
Det kan iof va fläkten som pajat men då borde du hört missljud el att den går tystare än normalt, Läste iof nyligen om en som råkade ut för samma problem som dej o där va det fläkten som gick tungt så den saktade in o brännaren började gå fet..
Medlem
· Västra götaland
· 8 inlägg
ok.
Ja det låter ju troligt med vingarna.
Fläkten hörs tydligt. Vet inte hur dom ska låta om det går att höra om den går trögt. Låter möjligtvis seg i starten.
Matningen är inställd på tror det stod 0,1kg per timme. så det känns inte som den kan ha för hög matning, snarare för lite luft.
Så fläkten kanske kan va orsak? Eller tänker jag fel ?
Ja det låter ju troligt med vingarna.
Fläkten hörs tydligt. Vet inte hur dom ska låta om det går att höra om den går trögt. Låter möjligtvis seg i starten.
Matningen är inställd på tror det stod 0,1kg per timme. så det känns inte som den kan ha för hög matning, snarare för lite luft.
Så fläkten kanske kan va orsak? Eller tänker jag fel ?
Matning 0,1 kg/tim är externskruven/förrådsskruvens värde för att pannan ska kunna räkna ut förbrukning mm o måste mätas upp genom att köra skruven manuellt men det har inget med förbränningen att göra..
Då måste du gå in i effektmenyn, Där står det brännartyp 15/20 kW sedan kommer matning hög, Fläkt hög, matning låg o fläkt, låg matning min o fläkt min vidare finns även antal kallstarter o varmstarter mm i den under menyn som man får fram genom att hålla in båda pilknapparna o sedan välja (5) där de står effekt..
'Men som sagt röken beror på slussvingarna, Rökgastempen är nog att givaren är sotig o den sitter i rökgången från pannan o mot skorsten vilken man kommer åt från sotluckan på pannan..
Att optovakten sotar igen beror på att den går fet vilket antingen är för mycket matning el för lite fläkt
Då måste du gå in i effektmenyn, Där står det brännartyp 15/20 kW sedan kommer matning hög, Fläkt hög, matning låg o fläkt, låg matning min o fläkt min vidare finns även antal kallstarter o varmstarter mm i den under menyn som man får fram genom att hålla in båda pilknapparna o sedan välja (5) där de står effekt..
'Men som sagt röken beror på slussvingarna, Rökgastempen är nog att givaren är sotig o den sitter i rökgången från pannan o mot skorsten vilken man kommer åt från sotluckan på pannan..
Att optovakten sotar igen beror på att den går fet vilket antingen är för mycket matning el för lite fläkt
Medlem
· Västra götaland
· 8 inlägg
Ok. Nu hänger jag med på funktionen. Är det meningslöst att ringa efter en tekniker? Känns som bortkastade pengar om d går lösa sj.
Vad gäller reservdelar, något bra ställe att rekomendera ??
Vad gäller reservdelar, något bra ställe att rekomendera ??
Finns Forco, MIWA energi bl.a som säljer delar till ariterm/thermia..
Jag anser inte att du behöver ta hem tekniker för detta, Både justering o byte av slussvingar kan jag guida dej med
Det är bara ta isär kedjelåset o dom 4 bultarna runt slussen som håller plåten som motorn sitter på som ska bort sen sitter dom 4 slussvingarna i skruvar/vinge..
När detta är bytt så ska jag guda dej med hur du justerar pannan, Det är lätt gjort bara du har en hushållsvåg..
Nu har jag fått börja skotta fram pellets i förrådet av den pellets som köptes våren -07, Den är så mycket bättre så matningen fick sänkas 11% för att ge samma effekt/behöva samma mängd luft..
Jag justerar aldrig fläkten i pannor/brännare nu utan det är enbart matningen man ändrar så samma effekt hålls..
Jag anser inte att du behöver ta hem tekniker för detta, Både justering o byte av slussvingar kan jag guida dej med
Det är bara ta isär kedjelåset o dom 4 bultarna runt slussen som håller plåten som motorn sitter på som ska bort sen sitter dom 4 slussvingarna i skruvar/vinge..
När detta är bytt så ska jag guda dej med hur du justerar pannan, Det är lätt gjort bara du har en hushållsvåg..
Nu har jag fått börja skotta fram pellets i förrådet av den pellets som köptes våren -07, Den är så mycket bättre så matningen fick sänkas 11% för att ge samma effekt/behöva samma mängd luft..
Jag justerar aldrig fläkten i pannor/brännare nu utan det är enbart matningen man ändrar så samma effekt hålls..
Medlem
· Västra götaland
· 8 inlägg
Ok va bra. Jag gick in i menyn där det står effekt. Värdena visade följande skruv hög 70% fläkt hög 36% och skruv låg 70% och fläkt låg 36%.
Jag provade att ändra lite på det. Men idag när jag kom hem å kollade hade den ändrat tillbaka igen.
Slussvingarna vad är dom i för material? tänkte nämligen skära ut några sj om de är möjligt. Såg en bild på en sådan å tyckte de såg rätt enkelt ut.
Pelletsen är den bättre pga "fabrikat" lr för att den legat länge?
Jag provade att ändra lite på det. Men idag när jag kom hem å kollade hade den ändrat tillbaka igen.
Slussvingarna vad är dom i för material? tänkte nämligen skära ut några sj om de är möjligt. Såg en bild på en sådan å tyckte de såg rätt enkelt ut.
Pelletsen är den bättre pga "fabrikat" lr för att den legat länge?