Hej,
Uppgrävd tomt med grävmaskin och synliga rör för fjärrvärmeinstallation nära hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tomten är nu uppgrävd för att dra in fjärrvärmerör i huset, ska enligt energibolaget ske inom någon vecka.
Därför börjar det bli dax för att bestämma sig för en värmeväxlare.
Man kan köpa färdig installation av energibolaget för 30-33k beroende på vilken växlare man beställer. Kollar man nätet inkl företagets konto på Ahlsell så kan man köpa en växlare för halva priset, kan tycka att det är lite väl dyrt att betala 10-15 för installationen.

Någon som har någon rekommendation vilken fjärrvärmeväxlare man ska ha?

L
Finns ett flertal fabrikat , alla är likvärdiga , och priset du sa är väl utan moms , det med installationen blir ca 20 tim, inkl. moms . det är ( 700/tim ink moms ), men är priset ink ROT
eller dras det av

L Liteavvarje skrev:
Finns ett flertal fabrikat , alla är likvärdiga , och priset du sa är väl utan moms , det med installationen blir ca 20 tim, inkl. moms . det är ( 700/tim ink moms ), men är priset ink ROT
eller dras det av
Så här skriver Luleå energi
Välj mellan två modeller:
Standardmodell, självverkande varmvattenreglering
Pris 31 000 kr. Efter preliminärt ROT-avdrag: 29 050 kr.

Ny modell, premium, elektronisk varmvattenreglering
Pris 33 500 kr. Efter preliminärt ROT-avdrag: 31 550 kr.
2017 års priser. Alla priser är inklusive moms.

Kollade på en Dynafoss hos Ahlsell den kostar ca 18 ink moms. Förstår inte riktigt hur det kan ta 20timmar att koppla ihop fjärrvärmerören och värmeväxlaren. De kommer sitta på max 1 meters mellanrum, att skruva upp växlaren på väggen kan jag göra själv.
Sen att koppla ihop växlaren med golvvärme och varmvattnet lär jag ju ändå behöva en annan röris för.

"Sen att koppla ihop växlaren med golvvärme och varmvattnet lär jag ju ändå behöva en annan röris för."
Är du säker på att det inte ingår?
När jag bytte från tank (FJV-29) till genomströmningsvärmare (alfa-laval TS-villa) år 2012 (=efter 34 år), så ingick hela installationen ( och bortforsling av den gamla !) och ingen extra röris behövdes. Kostnaden då var c:a 25.000 om jag minns rätt.

L
I första en skillnad mellan Icke ROT och ROT ca 3000kr innebär i ROT ca 10Kkr arbete
eller om det går på RUT 6000Kkr arbete således ca 20Kkr för växlaren .
Angående arbetet med att koppla den till FJV - rören . är svets på 2 rör ( tror 50mm svartrör )
efter inkommande ventiler som är verkets egendom , funderar då på vad dom tar betalt för , då
det i anslutningsavgiften ingår allt t.o.m deras ventiler
Som Hasse Teknik säger , är det säkert att det inte ingår total inkoppling av allt ??

Oavsett hur du går till väga, se till att det sitter en duglig styrenhet i systemet där du kan ha dygns eller veckoprogram (om du vill) samt fram-och återkoppling på både utomhus och inomhustemp t.ex. Även att den stänger av sig över en viss valbar utomhustemp är en bra funktion (med daglig motion av cirkpumpen). En del centraler är så kassa att man bara kan justera tex ofset men inte kurva.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.