Hejsan
kan man plugga igen in och utvatten från vedpannans varmvattenberedare?
Ska koppla in elektrisk varmvattenberedare för att slippa elda när det inte är så kallt ute och man bara behöver varmvatten. Till saken är att inkoppling och sånt klarar jag själv utan problem men är det bara att plugga igen pannan?
kan man plugga igen in och utvatten från vedpannans varmvattenberedare?
Ska koppla in elektrisk varmvattenberedare för att slippa elda när det inte är så kallt ute och man bara behöver varmvatten. Till saken är att inkoppling och sånt klarar jag själv utan problem men är det bara att plugga igen pannan?
Plugga inte rören koppla i stället VVB i paralellt med pannans VV och ha ventiler , räcker med en ventil på varje varmvattenrör ut från varje , men efter alla säkerhetsfunktioner , dom ska sitta på utgående VV-rör , så du kan koppla om panna eller VVB för VV , då har du alla säkerhetsdetaljer med i dubbel upplaga , då VVB;en har en armatur som innehåller säk +balndningsventil , samt att när du eldar så kan pannan fixa VV
Det med explodera är ingen fara , då ska hela pannan bli över 100C , då är det inte VV som exploderar det är pannan eller VVB , då löser säkerhetsventilerna ut
Det med explodera är ingen fara , då ska hela pannan bli över 100C , då är det inte VV som exploderar det är pannan eller VVB , då löser säkerhetsventilerna ut
Fast då följer man inte rekommendationerna om att det inte får finnas 'döda' avstick på varmvattenledningarna för att minska risken för Legionella...L Liteavvarje skrev:
Det bästa är att koppla dom i serie med pannan först. Är pannan kall så sköts all värme av elberedaren. Är pannan varm så matas elberedaren med varmvatten och drar ingen ström.
Ja det skulle ju funka men du tror inte man skulle kunna seriekoppla?L Liteavvarje skrev:Plugga inte rören koppla i stället VVB i paralellt med pannans VV och ha ventiler , räcker med en ventil på varje varmvattenrör ut från varje , men efter alla säkerhetsfunktioner , dom ska sitta på utgående VV-rör , så du kan koppla om panna eller VVB för VV , då har du alla säkerhetsdetaljer med i dubbel upplaga , då VVB;en har en armatur som innehåller säk +balndningsventil , samt att när du eldar så kan pannan fixa VV
Ja det var så jag menade.useless skrev:
Fast då följer man inte rekommendationerna om att det inte får finnas 'döda' avstick på varmvattenledningarna för att minska risken för Legionella...
Det bästa är att koppla dom i serie med pannan först. Är pannan kall så sköts all värme av elberedaren. Är pannan varm så matas elberedaren med varmvatten och drar ingen ström.
Fel du kan inte mata VVB med hetvatten då kommer han att sålla siguseless skrev:
Fast då följer man inte rekommendationerna om att det inte får finnas 'döda' avstick på varmvattenledningarna för att minska risken för Legionella...
Det bästa är att koppla dom i serie med pannan först. Är pannan kall så sköts all värme av elberedaren. Är pannan varm så matas elberedaren med varmvatten och drar ingen ström.
Om du matar en VVB med hetvatten så måste det gå in på kallvattensidan för det är det röret som är igång på VVB för att fungera , då kommer det inte att bli någon inblandning av kallvatten till rätt temp + 55C , varav skållningsrisk uppkommer då hetvattnet kommer att gå ut ograverat
Den här sortens koppling är ett vanligt tankefel
Den här sortens koppling är ett vanligt tankefel
Blandningsventilen måste naturligtvis matas med kallvatten. Men varmvattenberedaren går utmärkt att mata från pannan.
Redigerat:
