Hejsan
kan man plugga igen in och utvatten från vedpannans varmvattenberedare?
Ska koppla in elektrisk varmvattenberedare för att slippa elda när det inte är så kallt ute och man bara behöver varmvatten. Till saken är att inkoppling och sånt klarar jag själv utan problem men är det bara att plugga igen pannan?
 
Om den är fylld med vatten kan pannan explodera om det saknas säkerhetsventil. Att elda den tom på vatten är förmodligen heller inte så bra, fungerar som ett värmemagasin och jämnar ut värmen.
 
Pluggar du både in och ut så kanske den exploderar när den blir varm...

Edit: Tvåa på bollen...
 
L
Plugga inte rören koppla i stället VVB i paralellt med pannans VV och ha ventiler , räcker med en ventil på varje varmvattenrör ut från varje , men efter alla säkerhetsfunktioner , dom ska sitta på utgående VV-rör , så du kan koppla om panna eller VVB för VV , då har du alla säkerhetsdetaljer med i dubbel upplaga , då VVB;en har en armatur som innehåller säk +balndningsventil , samt att när du eldar så kan pannan fixa VV
Det med explodera är ingen fara , då ska hela pannan bli över 100C , då är det inte VV som exploderar det är pannan eller VVB , då löser säkerhetsventilerna ut
 
Tror ni det skulle gå att seriekoppla vedpannan och varmvattenberedaren då? varmvatten ut från pannan in i kallvatten på beredaren och varm på beredaren på kranvattnet?
Då skulle man ju kunna få 100L vatten till som är i pannan.
 
L Liteavvarje skrev:
Plugga inte rören koppla i stället VVB i paralellt med pannans VV och ha ventiler , räcker med en ventil på varje varmvattenrör ut från varje
Fast då följer man inte rekommendationerna om att det inte får finnas 'döda' avstick på varmvattenledningarna för att minska risken för Legionella...

Det bästa är att koppla dom i serie med pannan först. Är pannan kall så sköts all värme av elberedaren. Är pannan varm så matas elberedaren med varmvatten och drar ingen ström.
 
L Liteavvarje skrev:
Plugga inte rören koppla i stället VVB i paralellt med pannans VV och ha ventiler , räcker med en ventil på varje varmvattenrör ut från varje , men efter alla säkerhetsfunktioner , dom ska sitta på utgående VV-rör , så du kan koppla om panna eller VVB för VV , då har du alla säkerhetsdetaljer med i dubbel upplaga , då VVB;en har en armatur som innehåller säk +balndningsventil , samt att när du eldar så kan pannan fixa VV
Ja det skulle ju funka men du tror inte man skulle kunna seriekoppla?
 
useless useless skrev:
Fast då följer man inte rekommendationerna om att det inte får finnas 'döda' avstick på varmvattenledningarna för att minska risken för Legionella...

Det bästa är att koppla dom i serie med pannan först. Är pannan kall så sköts all värme av elberedaren. Är pannan varm så matas elberedaren med varmvatten och drar ingen ström.
Ja det var så jag menade.
 
Japp. Jag såg det när jag hade skrivit klart...
 
L
useless useless skrev:
Fast då följer man inte rekommendationerna om att det inte får finnas 'döda' avstick på varmvattenledningarna för att minska risken för Legionella...

Det bästa är att koppla dom i serie med pannan först. Är pannan kall så sköts all värme av elberedaren. Är pannan varm så matas elberedaren med varmvatten och drar ingen ström.
Fel du kan inte mata VVB med hetvatten då kommer han att sålla sig
 
L
sredna75 sredna75 skrev:
Ja det skulle ju funka men du tror inte man skulle kunna seriekoppla?
Det går att koppla dom i serie men det fodras lite mera grejer till det
 
L Liteavvarje skrev:
Fel du kan inte mata VVB med hetvatten då kommer han att sålla sig
Jag förutsätter att det sitter en blandningsventil efter VVB'n. Vilka mer saker behövs det om man seriekopplar jämfört med parallellkoppling?
 
L
Om du matar en VVB med hetvatten så måste det gå in på kallvattensidan för det är det röret som är igång på VVB för att fungera , då kommer det inte att bli någon inblandning av kallvatten till rätt temp + 55C , varav skållningsrisk uppkommer då hetvattnet kommer att gå ut ograverat
Den här sortens koppling är ett vanligt tankefel
 
Blandningsventilen måste naturligtvis matas med kallvatten. Men varmvattenberedaren går utmärkt att mata från pannan.
 
Redigerat:
L
D Daniel 109 skrev:
Blandningsventilen måste naturligtvis matad med kallvatten. Men varmvattenberedaren går utmärkt att mata från pannan.
Naturligtvis måste det till KV men det förutsätter en omfattande ombyggnad av VVB
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.