Har köpt ett hus som har vattenburen golvvärme med elpanna. Vi bor inte i huset än utan renoverar men slog på värmen för drygt 1 vecka sen.
På en vecka har det gått åt 213kw. Känns spontant som rätt mycket för enbart uppvärmning, eller? Sydvästra skåne
Det är väldigt varmt inomhus, vad ska jag sänka? Gå på själva utmatningen ut i golven eller kurvorna i centralen? Jag föredrar nog om det går att sänka något värde på centralen för fördelningsventilerna är rätt gamla
Kurvorna är som följer: (de 4 under c och kW)
Med värdena
30
0
50
0
Utgångarna till golvvärmeslingorna ser ut så här
På en vecka har det gått åt 213kw. Känns spontant som rätt mycket för enbart uppvärmning, eller? Sydvästra skåne
Det är väldigt varmt inomhus, vad ska jag sänka? Gå på själva utmatningen ut i golven eller kurvorna i centralen? Jag föredrar nog om det går att sänka något värde på centralen för fördelningsventilerna är rätt gamla
Kurvorna är som följer: (de 4 under c och kW)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Med värdena
30
0
50
0
Utgångarna till golvvärmeslingorna ser ut så här
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
213 kWh/vecka är inte så farligt mycket alls i oktober. Ser ut som det är en CTC Excellent II. Bifogar en manual till den. Minska förskjutning värmekurva.
Tack för manualen, det är den pannan. Då förstår jag det som att jag bör minska finförskjutningen. Har sänkt den från 0 till -5. Men är 5 steg en stor eller liten justering?
Står också att med golvvärme bör man ligga på kurva 25 till 30. Denna står ju på 30 så det kanske är bättre att sänka den först innan finjusteringar? Det är alltså behagligt shorts-och linne värme inne
(213 är enbart uppvärmning, inget duschvatten, matlagning etc )
Står också att med golvvärme bör man ligga på kurva 25 till 30. Denna står ju på 30 så det kanske är bättre att sänka den först innan finjusteringar? Det är alltså behagligt shorts-och linne värme inne
(213 är enbart uppvärmning, inget duschvatten, matlagning etc )
Bästa svaret
Man brukar säga att sänka förskjutningen ett steg neråt ger en grad svalare inne, men är inte säker på Excellent. Kanske blir lagom med -5 om bara håller på och arbetar fysiskt och renoverar hela tiden(?)
Om det bara är golvvärme överallt räcker en lägre värmekurva men regeln är: Om det är varmt inne och ganska milt ute, sänk förskjutningen ett steg. Om det är varmt inne och kallt ute, sänk värmekurvan ett steg.
Om det bara är golvvärme överallt räcker en lägre värmekurva men regeln är: Om det är varmt inne och ganska milt ute, sänk förskjutningen ett steg. Om det är varmt inne och kallt ute, sänk värmekurvan ett steg.
Klicka här för att svara
