19 562 läst ·
29 svar
20k läst
29 svar
Pelletspannan sotar igen
Då går din brännare i fabriksinställning, Det är aldrig gjord någon justering efter installation??
Du har samma effekt både i låg o hög effekt..
Men varför hoppar värdena tillbaka, Kan de va därför som pannan inte går som den ska kanske??
Detta måste du kolla mer iaf så den verkligen behåller värdet..
Slussvingarna är av gummi men jag läste häromdagen om en som gjort nya av plastmatta, Satt 2 bitar/vinge.. Men du må då kolla om dom är hela då kan det bara att vända på dom, Det gjorde jag ifjol efter drygt 4 års drift..
Du har samma effekt både i låg o hög effekt..
Men varför hoppar värdena tillbaka, Kan de va därför som pannan inte går som den ska kanske??
Detta måste du kolla mer iaf så den verkligen behåller värdet..
Slussvingarna är av gummi men jag läste häromdagen om en som gjort nya av plastmatta, Satt 2 bitar/vinge.. Men du må då kolla om dom är hela då kan det bara att vända på dom, Det gjorde jag ifjol efter drygt 4 års drift..
Medlem
· Västra götaland
· 8 inlägg
Ja precis. Igår ändrade jag igen och idag har den behållt de värden jag knappa in. Får hålla koll på de. Ska ner nu om en stund och sota ur pannan, se om jag lyckas hitta rökgastempgivarn å torka rent den.
Ok, är det så att vingarna släpar mot innerväggarna ? Eller är det superpassform? Är ju bra om dom går att vända iof.
Ok, är det så att vingarna släpar mot innerväggarna ? Eller är det superpassform? Är ju bra om dom går att vända iof.
Fint 
Det är rätt bra passform på vingarna, Man får böja dom något för att få in slussen igen.. Det blir ett fint flopp ljud från slussen om man får vingarna täta som dom ska..
Om pannan nu håller inställningarna så kan du justera in den med hjälp av hushållsvåg, Fyll upp internförrådet i brännaren o starta tidtagningen när brännaren startat alt kan man gå in under "service" o få fram rätt matning som sedan läggs för matning i hög resp låg läget..
För 15 kW krävs att brännaren drar 520 gram/10 min o passar bra i läge hög o för läge låg 350 gram/10 min som motsvarar 10 kW, Med dom värdena så ställer du fläkten på 33% i läge hög o 25% i läge låg..
Har du stort vv behov kan det va läge att ställa in läge hög i 18-20 kW o köra låg på 15 kW o min på 10 kW..
För 20 kW 695 gram/10 min o fläkt 48%, kan krävas 100% matning för att nå 20 kW
Kan ju vara ide att blåsarent el rengöra fläkten oxå, Om den är dammig kan de bli för lite fläkt
Det är rätt bra passform på vingarna, Man får böja dom något för att få in slussen igen.. Det blir ett fint flopp ljud från slussen om man får vingarna täta som dom ska..
Om pannan nu håller inställningarna så kan du justera in den med hjälp av hushållsvåg, Fyll upp internförrådet i brännaren o starta tidtagningen när brännaren startat alt kan man gå in under "service" o få fram rätt matning som sedan läggs för matning i hög resp låg läget..
För 15 kW krävs att brännaren drar 520 gram/10 min o passar bra i läge hög o för läge låg 350 gram/10 min som motsvarar 10 kW, Med dom värdena så ställer du fläkten på 33% i läge hög o 25% i läge låg..
Har du stort vv behov kan det va läge att ställa in läge hög i 18-20 kW o köra låg på 15 kW o min på 10 kW..
För 20 kW 695 gram/10 min o fläkt 48%, kan krävas 100% matning för att nå 20 kW
Kan ju vara ide att blåsarent el rengöra fläkten oxå, Om den är dammig kan de bli för lite fläkt
Medlem
· Västra götaland
· 8 inlägg
Ok va bra. Ska fixa fram lite olika material å skruva isär å se vad som blir bäst.
Nu har den hållt kvar inställningar. Va inte alls mkt sot i pannan när jag gjorde rent nu. Optovakten va ren å fin. Å då har ja bara kört två dagar med annan inst. Askan såg oxå fin ut.
Vad är lagom procent för skruven vid 520g/10min. Har ingen våg. Får införskaffa en i veckan. Tänkte bara ett riktvärde. Så de inte blir helt galet.
Nu har den hållt kvar inställningar. Va inte alls mkt sot i pannan när jag gjorde rent nu. Optovakten va ren å fin. Å då har ja bara kört två dagar med annan inst. Askan såg oxå fin ut.
Vad är lagom procent för skruven vid 520g/10min. Har ingen våg. Får införskaffa en i veckan. Tänkte bara ett riktvärde. Så de inte blir helt galet.
Medlem
· Västra götaland
· 8 inlägg
Jag hittade inte tempgivaren sist jag sota. Nu visar den ca 45-50 grader. Pannan har dock fungerat mkt bra nu. Nu kan jag inte se röken ur skorsten dagtid och förbrukningen har minskat med minst 40%.
Så jag är mkt tacksam för all hjälp härifrån
Tänkte ge mig på slussvingarna i helgen. Samt försöka hitta rökgastempgivarn.
Så jag är mkt tacksam för all hjälp härifrån
Tänkte ge mig på slussvingarna i helgen. Samt försöka hitta rökgastempgivarn.
Temp givaren kommer du åt från sotluckan på pannan, Känn upp mot rökröret till på vänster sidan om du står framför pannan..
Ja bara slussvingarna blir fixade/vända/kontrollerade så är det bara göra kontroll med hushållsvågen sedan så ska den gå som förr..
Ja bara slussvingarna blir fixade/vända/kontrollerade så är det bara göra kontroll med hushållsvågen sedan så ska den gå som förr..
undra hur många "fel inställda" pelletspannor som står och sotar i Sverige just nu..
Skulle installatörerna vara lite mer seriös, kansek en liten uppföljning, skulle nog
pellets haft bättre "rykte" om sig.. snacka om att gräva sin egna grav..
Skulle installatörerna vara lite mer seriös, kansek en liten uppföljning, skulle nog
pellets haft bättre "rykte" om sig.. snacka om att gräva sin egna grav..
Halloj, hittade den här tråden då jag har stora problem med min panna Biomatic 20+ (2006). Tänkte som en grundinställning testa de inställningar som rekommenderas här. Fläktens procent framgår vid hög och låg effekt men jag är inte riktigt med på inte matningens procent vid respektive effekt? Jag ser i min display inte någon angivelse om Kw. Som fabriksinställning som jag testade att återgå till nu (innan jag visste var jag hittade att ändra effekt-inställningarna) så är det ju 70/36 både hög och låg och jag kollade ju min klantskalle inte vad den var inställd på innan jag valde fabriksåterställning, men det funkade ju som sagt inte något bra ändå. Några tips om vad ställa in som en grundtest? Sen syns det ju väl både på soten, röken och lukten om det blir något bättre.
Mvh
Mvh
Redigerat:
Hoppas inte det tar allt för lång tid... Admin är inte världens snabbaste, men det är tyvärr ett måste att vänta på ett godkännande eftersom forumet tidigare har blivit spamat av icke önskvärda individer som skriver massor av icke önskvärda inlägg.....
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden