Hej

Gammalt hus, väldigt dåligt isolerat - används som fritidshus. Två våningar, ca 90 kvm ej öppen planlösning.
Det värms upp med vattenburen värme som går från gammal ved/oljepanna i källaren men där elpatronen endast är i bruk nu. Cirkulationspump finns på det "lilla systemet" dvs från panna-patron-panna. Självcirkulation i övriga systemet.
Vi har haft huset en vinter - som visade sig blir väldigt dyr då vi eldade för kråkorna bokstavligt talat. För att bibehålla cirkulationen var vi tvungna att köra patronen rätt hårt. Jag testade dra ned patronen vilket resulterade i att cirkulationen avstannade ffa på vån 2. Vi vill ha underhållsvärme - men stora delar av vintern låg vi runt 16 grader. Det var antingen det eller kalla element...
Jag har då förstått att en lösning kan vara att montera cirkulationspump på systemet för att då kunna köra patronen på lägre temp.

Min fråga är då, rent ekonomiskt utifrån de förutsättningar som finns - är det att montera en cirkulationspump vi ska göra? Eller, ska vi tömma det vattenburna systemet och kallställa vån 2, och enbart ha direktverkande i kök samt toalett (enda ställena i huset med vatten)?
Slutligen ( jag skulle vilja bibehålla det vattenburna iaf en vinter för att se utfallet med direktverkande ifall vi väljer det alternativet ) att fylla systemet med glykol, vad säger ni om det? Jag vet att man pratar om risk för läckage, men...

Vi kommer att sikta på annan lösning på sikt, men det krävs först ny el, samt isolera tak/väggar innan det blir tal om att montera värmepump eller liknande.

Hej!
Jag hade i första hand valt att installera en cirkulationspump som du beskriver. Om det sedan kommer att innebära någon ekonomisk besparing är svårt att säga.

Rent ekonomiskt spelar det ingen större roll om du värmer vatten med elpatron eller luften med elelement. Fördelen med vattenburet är att man kan koppla in en annan värmekälla som är billigare, så jag hade satsat på att fixa till systemet så det funkar bra.

W
Det blir tom dyrare att köra med direktverkande elradiatorer om dessa ej finns idag, iochmed att du får en investeringskostnad. Båda uppvärmningsalternativen är ju direktverkande el som tidigare sagt, oavsett vad de värmer för media.

Hej.

Det fritidshus som sedan länge varit i min svärmors ägo är ungefär lika stor som er och har samma planlösning. Då stugan brukades allt mindre under vinterhalvåret började svärfar istället att tömma systemet varje vinter. Detta ledsnade han snart på och då detta var i kaminens tidevarv slaktades rörsystemen runt pannan (varför vet jag inte) och in kom en järnkamin i ett av rummen. Resultatet blev en nästan outhärdlig värme i kaminrummet för att få hygglig temperatur i angränsande rum samt provisoriska elelement på golvet i övervåningen. Det lilla badrummet blev rått och kallt och förvandlades snabbt till en veritabel mögelhärd.

Nej, montera för allt i världen inte ner ett fungerande vattenburet centralvärmesystem. Bygg istället vidare med lämplig värmekälla att haka på. Tills dess tycker jag att du fyller med glykolblandning.

Om ni inte eldar i ved-/oljepannan så ska ni se till att rökröret mot skorstenen är pluggat med stenull eller liknade. Annars kommer pannvärme att läcka ut genom skorstenen.

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
Varför inte en enkel Luft/Vatten-värmepump?
Har du el nog till en elpatron så har du el nog för en värmepump. :cool:
Att inte köra med värmepump för att huset är dåligt isolerat låter ju lite dumt...:thinking:

Utrön samtliga alternativ kring vattenburet innan du dömer ut det och investerar i annat. Kan mycket väl bli så att det kommer fungera klockrent med med en ytterligare cirkulationspump. En cp finner du på blocket för en spottstyver.
Tolkar det som att ni har element som ska fyllas med varmt vatten, med en cp kommer ju vattnet pumpas runt i skillnad mot självcirkulation som verkar mindre bra.

När värmen fungerar se över; pelletsbrännare (mindre co utsläpp mot olja), ack tank ifall ni eldar med ved och en shunt styrning med inne eller utegivare för billigare drift ekonomi gällande inne temperaturen.

Kanske blev mycket nu men fokusera först att få cirkulation så ska du se att det blir varmt, försök finna en shunt om än manuell, för att skruva ner temperaturen. Alternativt finna på pannan inom vilka temperaturer brännaren ska arbeta mot/mellan.

Kul projekt, har varit i liknande sits. Men börja med cirkulation, sedan styrning. Sedan val av uppvärmning.

Lycka till!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.