Jag är inte särskilt bevandrad i fastighetsteknik men jag vänder mig hit för att få lite råd då jag tror att det här finns gott om kompetens. Jag bor i en bostadsrätt och i många år har det varit kallt i min lägenhet. Senast åren har det varit mycket kallare, vi pratar runt 16-18 grader och i badrum och garderob så kan det vara mycket kallare. Nu har jag hört av mig igen. Eftersom det här problemet varit så långvarigt så vill jag att någon yrkeskunnig, auktoriserad tekniker tittar på problemet. Styrelsen gav detta svar:

X
(styrelsemedlem) fick ordning på sin lägenhet efter att han justerade sina element med det där verktyget som han fick från någon elementfirma. Jag ber honom gå in i den lägenhet och se om det är tillräckligt för att värmen ska bli skälig även i din lägenhet.

Jag vet att några grannar har tropikvarmt i sina lägenheter och att de sannolikt justerat sina element själva med denna nyckel. Jag är inte någon ingenjör direkt men jag läste natur på gymnasiet. Om jag tänker rätt så borde en system med radiatorer fungera som ett antal motstånd, om man sänker motståndet i några av dem ökar flödet i dessa, men samtidigt så minskar flödet i de andra. Minskar man motståndet i alla så höjs flödet men då behövs större pump? Har jag rätt?

Jag tänker att om dessa personer måste ha höjt flödet i sina element på något sätt. Kan detta vara orsak till att det blivit kallare i min lägenhet? Jag tror att vi har ett lågflödessystem men är inte alls säker.

Jag vill egentligen inte att den här styrelsemedlemmen är inne och rattar på mina element då jag inte tycker att han verkar ha koll alls. Borde jag inte har rätt att begära att de tar in någon yrkeskunnig?

B P

Tar även gärna emot tips på länkar till sidor med bra information om hur värmesystem i större fastigheter fungerar.

Du har rätt i dina teorier. Att folk springer runt och ändrar injusteringen på radiatorerna hejvilt är helt förkastligt. Om grannen öppnar upp på fullt så kanske han eller hon stjäl all ditt flöde.

Jag skulle i detta fall rekommendera att en ny injustering görs av hela systemet. Tyvärr ganska kostsamt, men det är ett måste.
Egentligen borde kostnaden läggas på de individer som skruvat i systemet.

• Gilla
billy_pilgrim
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
[länk]
Jag har redan provat att lufta och trycka på stiftet.

Jag vet att trycket är bra eftersom de tropikvarma lägenheterna ligger 3 våningar över mig.

Men tack för tipset!

Det är ju ingen höjdare om medlemmar börjar meka själv med inställningarna. Olika system kan vara mer eller mindre känsliga för obalanser. Ibland kan det krävas att man justerar igenom hela beståndet. Det bör göras av proffs.

Det bästa tips jag kan ge är att du skriver en motion till årsstämman och föreslår att man låter en lämplig firma justera in värmesystemet. Det kan även finnas stora pengar att spara på lägre driftskostnader om systemet är rätt justerat. Det kan vara bra om du i förväg får med några fler medlemmar så det kan bli lite tryck bakom din motion.

• Gilla
Ljus
  • Laddar…
Ja vilka nötter! Som redan sagt så måste hela systemet injusteras igen, man tar bor alla termostatventiler, samt öppnar till fullt flöde på inställningen, och ser vilken temp varje lgh får, sen börjar man strypa till alla får rätt temp, sen hänger man tillbaka termostat ventilerna, bättre klimat inne, samt lägre energikostnad, men tyvärr så lägenhetsmänniskor väldigt dåligt koll på energi och kostnader, då oftast tror att allt är gratis, men i förening om alla tänker lite så gör det ganska stor skillnad i pengar..

Du har inte rätt till något. Det är upp till föreningen hur man ska lösa det. Vad menar du med att du vill ha något auktoriserad? Auktoriserad enligt vad? Det finns en fasligt massa auktorisationer som man får efter någon timmes utbildning. Det är ett fullständigt meningslöst begrepp.

Jag håller dock med dig och föregående skribenter, flödet hos dig påverkas absolut av att någon annan är inne och pillar på inställningarna. Det bör göras en injustering av hela shuntgruppen av någon som är bra på det. Sedan ska det vara förbjudet för enskilda att pilla på det. Sannolikt går det att spara en del på uppvärmningen, men de som vill ha det varmast blir kanske inte helt nöjda.

Försök hitta information om besparingspotentialen när du ska försöka få igenom idén. Annars ser nog många det bara som en onödig kostnad.

Men om föreningen ser till att konfiskera justerverktyget efter att injusteringen är gjord, så kanske risken för hempul minskar lite...

Det är inte så svårt att skaffa fram ett verktyg, det måste även finnas ett beslut på att ingen ska pilla på systemet. Då kan man eventuellt kräva att den som ändå ändrar inställningarna bekostar en ny injustering.

H hempularen skrev:
Det är ju ingen höjdare om medlemmar börjar meka själv med inställningarna. Olika system kan vara mer eller mindre känsliga för obalanser. Ibland kan det krävas att man justerar igenom hela beståndet. Det bör göras av proffs.

Det bästa tips jag kan ge är att du skriver en motion till årsstämman och föreslår att man låter en lämplig firma justera in värmesystemet. Det kan även finnas stora pengar att spara på lägre driftskostnader om systemet är rätt justerat. Det kan vara bra om du i förväg får med några fler medlemmar så det kan bli lite tryck bakom din motion.
Bra. Det är ungefär i de banorna jag har tänkt. Men man vill ju inte sitta och skämmas som en hund om mina farhågor är helt obefogade så jag vill underbygga med lite faktiskt tekniskt kunnande.

Behövs det verkligen nåt speciellt verktyg för att öppna upp kopplet? Kom inte riktig ihåg..

Börja med att strypa i de varma lägenheterna, så det får 15gr!

H hempularen skrev:
Men om föreningen ser till att konfiskera justerverktyget efter att injusteringen är gjord, så kanske risken för hempul minskar lite...
Vad är det för justerverkyg han har skaffat tro?

Antagligen så är det en typ av radiatorventil som behöver ett verktyg för att ställa grundflödet över radiatorn.

Jag skulle låna verktyget och förklara för styrelsen att nu justerar jag upp min lägenhet till bastunivå, så får vi se vem problemet flyttas till istället...

Eller så justerar vi in hela systemet korrekt nu..
Förklara även att det finns pengar att spara på en injustering.

Bollen på deras planhalva och ditt problem löst.

Jag har gjort detta på en skola för många år sedan, mycket spring och kolla rumstemp och mäta rad temp, justera lite, oavsett uppvärmning så stor komfortvinst och framför allt bättre system, störst vinst om du har värmepump, då mest optimal temp för denna, men även stor vinst med fjärrvärme.
Risken som det är nån börjar skruva, att alla måste göra det och blir än värre..

Ska du bara lösa det flr egen del så är det bara att öppna upp max hos dig. Men som sagt det blir sannolikt problem någon annan stans.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.