Jag flyttade i juli 2017 från en hyreslägenhet till en 40-tals villa på landet, är alltså fortfarande en nybörjare på vedeldning och värme överhuvudtaget.
Här finns en Viadrus U22, Laddomat 21-60, Esbe VRG 133 shuntventil och 1000 liter i två akkumulatortankar. Hela systemet styrs helt manuellt utan elektronik och så vill jag också ha det.
Nu till problemet:
Beroende på hur termostaterna på elementen står, knäpper det i systemet. Det gjorde det mycket i början och på hösten, nu har jag nog lärt mig hur det skall vara. Jag läste att sånt händer bl.a. när fram- och returledningen är felkopplade. Jag kollade då på elementen och mycket riktigt kommer varmvattnet upp från den nedre anslutningen och uppe vid varje termostat sitter alltså returledningen. Ytterligare ett bevis är att en temp-mätare sitter i returledningen vid akkumulatortanken, den bör väl sitta i framledningen har jag för mig?!
Jag tittade nu idag om det går att rotera cirkulationspumpen om 180 grader, och det lär nog fungera. Frågan blir då om jag kan göra så? Det finns väl ingen annan möjlighet att få denna pump att pumpa åt det andra hållet eller?

Hälsningar från Småland, André

• Cirkulationspump märkt 'WILO' för värmesystem, med reglage och specifikations etikett, ansluten till rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Det går att vända pumpen 180 grader , men var sitter shunten den kan komma på fel sida i flödet och inte fungera , som det är tänkt då
Fota gärna lite längre i från så det syns

Bara att byta håll, du har till och med avstängningar till vattnet på sidorna. Däremot ser flänstätningen trasig ut, kan vara ide att köpa nya innan du byter så det är tätt.

Tack för dom snabba svaren!
Jag kan berätta lite mer om systemet. När förra ägaren köpte huset fanns en oljepanna och en acktank på 500 liter. Dom bytte då ut oljepannan mot nuvarande vedpanna och satte dit en till tank på 500 liter. Jag antar att det var där det blev fel med rören.
Dessutom finns en varmvattenberedare i systemet, även den kopplat till vedpannan. Slutligen kan en elpatron nämnas, men den vill jag helst glömma bort då mitt motto är att jag INTE vill vara en bra kund för EON. :p

Jag har tagit en hel del bilder nu, är det nåt ni undrar, bara fråga!

Värmesystemsledningar med mätare och ventiler på en ackumulatortank, inklusive märkningar S och R.
Skapa konto

I ett rör syns ett hål. Där sitter förstås temp-mätaren, men den tog jag bort då den hade hängt sig. Skall skaffa en ny sedan.
Där på tanken har någon skrivit S och R, antar att det är Sug och Retur? Det är fel i alla fall om mina misstankar stämmer, och 3 meter vidare på dom gamla orörda ledningarna står det precis omvänt och där stämmer det alltså.

Värmesystem med shuntventil och rörledningar mot isolerade ackumulatortankar.
Skapa konto

Jag läste någon annanstans att fasen på axeln avslöjer var stängningen är. Är fasen den biten på följande bild?

Värmesystemets shuntventil med borttagen temperaturmätare och markerade S och R på tanken.
Skapa konto

Jag har inte riktigt förstått hur shunten fungerar, men det är på gång!
Pekar den åt höger, eldar jag i tankarna.
Pekar den rakt uppåt, eldar jag direkt in i elementen.
Så fick jag det förklarat.
Om det nu är felkopplat, ja då eldar jag uppåt i returen och emot cirkulationspumpen eller? Det kan väl inte vara bra?!

Så sent som igår fattade jag också hur det är tänkt med att styra vattentemperaturen med shunten.
Alltihop är ju en hel vetenskap, men så intressant också!

S och R betyder 'Stigare' och 'Retur'...

L
Du kan kolla funktionen på shunten här , scrolla och läs
http://www.esbe.eu/se/sv-se/produkter/vridande-ventiler/vrg130
Sedan det med pumpens placering , svårt att säga på avstånd , pumpen ska sitta efter shunt på tilloppsledningen till elememten för att fungera bra , annars blir det lite konstigt när du inte behöver så mycket värme , pumpen ska snurra runt allt vatten och suga lite från det heta
Ex stängs shunten mot elementen , så ingen värme behövs , ska pumpen snurra runt det vatten som finns i elementen , oavsett kallt eller varmt
Du får försöka se hur det blir om du vänder pumpen

Precis. Denna sida var jag på tidigare. Då har jag i alla fall förstått detta.
En sak undrar jag, använder man shunten endast till att blanda mellan returvatten och varmvatten från tanken? Kan man stänga av värmen till hela huset med shunten?

Svar på din fråga: Cirkulationspumpen sitter i nuläget i returledningen 2 meter innan tanken. När jag vänder den blir det ju då i tillopsledningen 2 meter efter tanken.

I bilden nedan har jag markerat var avfräsningen ligger utan att jag har ändrat något. Är inte shuntens verkningsområde på 90 grader ganska meningslöst då?

VVS-inställning med en shuntventil markerad mitt i bild och kopparledningar i ett pannrum.
Skapa konto

Och en bild till hur det är kopplat nu. Dom två anslutningarna jag markerade med frågetecken, vilken funktion har dom? Den övre verkar vara varmare, så det är nog därifrån varmvattnet till elementen kommer?

Rörinstallation med shunt, cirkulationspump och frågetecken markerande okända anslutningar.
Skapa konto

Det ser ut som det är bakvänt. Det övre tankuttaget är vanligtvis tillopp/stigare och när shunten är fullt öppen skickas samma vattentemp som i tanktoppen ut mot den bakvända blå pilen och det är isåfall på detta rör som pumpen sitter och som pumpar ut på radiatorernas övre intag.Mao ser shunten till att det blandas lagomt varmt vatten för att hålla elementen lagom varma och har inget med laddningen till tanken att göra. Det sköter laddomaten. Och ja,vrider du ner shunten "till 0" cirkulerar vattnet bara från returen på elementen och upp till tilloppet och det tillförs ingen värme från tanken.

L
A Andre77 skrev:
Precis. Denna sida var jag på tidigare. Då har jag i alla fall förstått detta.
En sak undrar jag, använder man shunten endast till att blanda mellan returvatten och varmvatten från tanken? Kan man stänga av värmen till hela huset med shunten?

Svar på din fråga: Cirkulationspumpen sitter i nuläget i returledningen 2 meter innan tanken. När jag vänder den blir det ju då i tillopsledningen 2 meter efter tanken.

I bilden nedan har jag markerat var avfräsningen ligger utan att jag har ändrat något. Är inte shuntens verkningsområde på 90 grader ganska meningslöst då?

[bild]

Och en bild till hur det är kopplat nu. Dom två anslutningarna jag markerade med frågetecken, vilken funktion har dom? Den övre verkar vara varmare, så det är nog därifrån varmvattnet till elementen kommer?

[bild]
Vänder du på pumpen så kommer det att fungera ( lite bakvänt i tanke , men OK )
se skisserna hoppas du förstår
Shunten platta del ska vara lite annorlunda mot vad den står nu , den shunten har inget stopp
utan kan snurras 360 grader runt , under förutsättning att pumpen vändes

• Skiss av en värmesshunts anslutningsschema med pilar och textanvisningar.
  • Bild på värmeinstallation med anmärkningar om vattenflöden och förslag på pumpjustering.
    Skapa konto
Jag tackar så hemskt mycket för hjälpen så länge. Jag tänkte vänta med pumpen tills våren är här, känns dumt att börja experimentera med värmen under vintern.

En annan sak kanske. Jag hörde från 2 personer att man använder shunten också för att välja om man vill elda i ack-tankarna eller direkt i värme-systemet. Det förstår jag inte riktigt. Oavsett hur jag gör, så kommer ju värmen i elementen från tankarna och därför måste dom värmas. Nånstans förstår och tänker jag antagligen fel...

L
För att kunna se om rören går rätt väg lite mer foto på rör från pannan till tanken
Normalt är det 2 rör från pannan , ett till toppen på tanken och till botten av tanken
då laddas tanken av pannan ocg sedan tas värmen till huset ut från tanken ,
Det med din shunt där , rekommenderar till att sätt en shuntautomatik på den som styr ut värmen , det är en Esbe och det finns grejer som passar direkt på
Det blir då en jämnare temp i huset samt att värmen i tanken räcker längre

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.