Hej,

Jag håller på att renovera/bygga ut vår sommarstuga. Jag har kollat på lite olika lösningar när det kommer till uppvärmning av stugan. Huset är på 90kvm men det är ganska många små rum så en luftvärmepump har vi satt på paus. Jag har kollat runt lite och kommit fram till mest bang for the buck är att köra elradiatorer. Det är den snabbast och mest flexibla lösningen för vårt hus. Vi kommer dock välja att köra golvvärme i kök och badrum då det inte finns plats eller naturlig plats att sätta ett element. Jag skulle vilja styra allt från en app. Inte en av/på lösning utan en lösning där jag kan reglera temperaturen rum för rum, eller hela stugan gärna från en och samma enhet/lösning om det går.

Jag har tittat på radiatorer från LVI som heter Yali Digital. De verkar enkla att installera och verkar ha hyfsat användarvänligt styrsystem. Dessvärre så kan jag inte hitta om jag kan styra golvvärmen från deras Clever Heating lösning eller om jag kan ansluta en extern lösning.

Jag har sett att Danfoss har en bra lösning där jag kan ansluta golvvärme och befintliga vattenburna radiatorer med en enkel lösning. Dessvärre kan jag inte hitta om det går att ansluta elradiatorer.

I fall det finns någon som har samma problem som jag eller har hittat en bra lösning så snälla hjälp mig. Den som kommer upp med den bästa lösningen för oss kommer jag belöna med mitt super hemliga kanelbullsrecept!

Du kan antingen styra varje element för sig eller styra hela elementslingan beroende på hur elementen är inkopplade.
Antingen ligger de tillsammans med övriga förbrukare i rummet, då blir det separata styrningar eller så ligger de på en egen element krets och då kan du välja att styra hela kretsen eller styra separat.

Styrenheterna kostar en del så vi hoppas att du har en krets för elementen vilket blir enklare och billigare.

Då sätter du en kontaktor som kan slå av och på elementkretsen och som i sin tur styrs av en termostat. Jag har kopplat en termostat, en strömbrytare och en z-wave puck paralellt för att kunna styra med alla tre om något havererar.

Grundvärmen hålls över 5 grader av en bimetall termostar som är helt mekanisk och oberoende av att elektronik och internet fungerar.
För att slå värmen så att inte termostaten styr utan termostaterna på elementen kan jag antingen slå på en strömbrytare som drar kontaktorn eller slå på z-wave pucken med telldus live appen.

Jag kan alltså styra temperaturen i två steg, grundvärme eller varmt. Vill du ha mer exakt styrning av temperaturen går det att byta ut z-wave pucken till en z-wave termostat. Vill du styra temperaturen i varje rum blir det en separat termostat för varje rum.

Du kan styra golvvärmen med en z-wave termostat. Vet inte om det finns med två utgångar, annars får du ha två st. Eller låta termostaten ha en slav puck under sig.

Kontakten med z-wave enheterna sker med en telldus znet lite v1 och deras app

Om du inte har en separat elementslinga blir det separata uttagsbrytare för varje element och en central termostat som sköter temeperaturen

Varför vill du kunna styra värmen i varje rum på distans?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.