Renoverare
· Ulricehamn
· 65 inlägg
Har precis köpt ett hus med golvvärmesystem, utan instruktionsbok. Badrummet är väldigt varmt. Förra ägaren har ingen kunskap hur det fungerar, han sa att han justerade värmen genom att öppna fönstret.
Se bild. Badrummet har inget automatiskt ställdon vilket de andra rummen har. Varje rum har även någon sorts "radiolänk-termostat" som jag kan se justerar ställdonen. Kan jag justera denna badrumsventil manuellt utan att få "obalans" i systemet?
Övrig info: Det finns en termostat i badrummet på handukstorken.
Se bild. Badrummet har inget automatiskt ställdon vilket de andra rummen har. Varje rum har även någon sorts "radiolänk-termostat" som jag kan se justerar ställdonen. Kan jag justera denna badrumsventil manuellt utan att få "obalans" i systemet?
Övrig info: Det finns en termostat i badrummet på handukstorken.
Har du värmepump så ska en slinga vara öppen ., lämpligt då att ställa ner lite på kurvan
på det nedre fördelarröret sitter det termodon men inte på bad , det är en hatt där för manuell justering , om du vrider den höger 1/5 varv så styrper du lite på flöde/värmen , du får vänta ett dygn innan du märker något
på det nedre fördelarröret sitter det termodon men inte på bad , det är en hatt där för manuell justering , om du vrider den höger 1/5 varv så styrper du lite på flöde/värmen , du får vänta ett dygn innan du märker något
Renoverare
· Ulricehamn
· 65 inlägg
Tack, jag justerade ca 1/5 varv i söndags och ytterligare 1/5 varv igår. Bara att fortsätta tills jag ser temperaturen går ner? En termometern jag ställde i badrummet står på 26.7 grader och rör sig inte neråt..
Bästa svaret
Renoverare
· Ulricehamn
· 65 inlägg
Ja kanske, eller om det är den ytterliggare handukstorken nere i källaren.
H-torken i badrummet uppe är väldigt varm, känns inte heller om man justerar på eltermostaten att något händer. Se bild på H-tork. Vet någon något om denna H-tork?
H-torken i badrummet uppe är väldigt varm, känns inte heller om man justerar på eltermostaten att något händer. Se bild på H-tork. Vet någon något om denna H-tork?
Renoverare
· Ulricehamn
· 65 inlägg
Tack för att du svarar på mina frågor
Finns en manuell radiator på H torken också för att reglera vattnet. kan jag strypa vattnet på denna utan att förstöra något?. Tänkte på elpatronen på 300w kanske påverkas?
Finns en manuell radiator på H torken också för att reglera vattnet. kan jag strypa vattnet på denna utan att förstöra något?. Tänkte på elpatronen på 300w kanske påverkas?
Det vet man inte hur dom kopplat , i serie eller parralell , men stäng av den , är det fortfarande varmt på andra ställen så allt OK
Den H-torken kan jobba på egen hand med EL , bara att det finns vatten i den , uppe på något av gavelrören sitter det säkert en luftskruv , kan vara luft i , öppna lite och lufta
Den H-torken kan jobba på egen hand med EL , bara att det finns vatten i den , uppe på något av gavelrören sitter det säkert en luftskruv , kan vara luft i , öppna lite och lufta
Renoverare
· Ulricehamn
· 65 inlägg
Tror jag fått bukt med problemet genom att skruva ner golvvärmen på den manuella radiatorn. Tack för hjälpen!
Klicka här för att svara