Byggahus.se
Bor i ett 2 våningshus med fjärrvärme.

Har vattenburen golvvärme på nedvåningen och radiatorer på övervåningen (vattenburen).

Allt fungerar bra i centralen. Det enda problemet är att ibland (en stund på dagen) så är radiatorerna kalla på övergången. Det är som om värmen inte orkar upp dit. Golvvärmen fungerar bra. Sen efter ett tag så kan det vara varmt igen.

Det är som om golvvärmen tar all värme från radiatorerna ett tag.

Har gjort följande felsökning:
-trycket (bra)
-smutsfiltret (bra)
-luft i system (bra)

Nån som har förslag?

det kanske är tillräckligt varmt och nån termostat slår ifrån?

Tänkte så jag med, men ibland är det riktigt kallt på övervåningen. Så tror inte det är så.

Hur är de två systemen kopplade? Är radiatorerna huvudkretsen och GV en sekundärkrets eller är GV en del av huvudkretsen?
Finns det separata matningrör (framledning) från fjärrvärmen till GV och radiatorkretsen?

T Thomas_Blekinge skrev:
Hur är de två systemen kopplade? Är radiatorerna huvudkretsen och GV en sekundärkrets eller är GV en del av huvudkretsen?
Finns det separata matningrör (framledning) från fjärrvärmen till GV och radiatorkretsen?
Radiatorerna är huvudkretsen och GV är kopplat till den (shunt).

L
Som , Thomas_Blekinge säger verkar som att GV snor flödet för dig till elemeneten på något sätt , vattnet orkar inte runt , har du en push för GV ,
1 stäng av den pumpen och vänta om vattnet går upp
2 på fördelarna till GV sitter det även ventiler , stänger man en och pumpen , så ska allt vatten gå till elemeneten
Du får prova dig fram , inget annat går att göra

L Liteavvarje skrev:
Som , Thomas_Blekinge säger verkar som att GV snor flödet för dig till elemeneten på något sätt , vattnet orkar inte runt , har du en push för GV ,
1 stäng av den pumpen och vänta om vattnet går upp
2 på fördelarna till GV sitter det även ventiler , stänger man en och pumpen , så ska allt vatten gå till elemeneten
Du får prova dig fram , inget annat går att göra
Tack!

Stänger jag av pumpen så kommer värmen upp. Vad är felet då? Byta pump?

Alt 1: Stryp GV antingen med strypventil eller reducerat flödet i pumpen eller GV-termostaten
Alt 2: Öka effekten på circpumpen i fjärrvärmepaketet.

• Gilla
Thomas Ohlin
  • Laddar…
L
T Thomas Ohlin skrev:
Tack!

Stänger jag av pumpen så kommer värmen upp. Vad är felet då? Byta pump?
Som Thomas_Blekinge säger och i mitt tidigare inlägg , du måste se till att det finns flöde till allt.
GV suger åt sig av flödet ( förutsätter att det har egen cirkpump ) och då orkar inte den ordinarie med att ge flöde till elementen .
Sänk farten på GV och öka på den andra ,
EX GV ska ha 200L och elementen 200L =400L om då cirkpumpen ger 350L så finns det bara 150L till elementen och GV suger åt sig , det blir lite som ett vacum på stigaren till elementen ,
Prova lite och kom tillbaka

• Gilla
Thomas Ohlin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.