1 332 läst ·
10 svar
1k läst
10 svar
Byta värmesystem, nån med bra tanke?
Har gjort en tidigare tråd om uppvärmningen i vårt hus och det är inte optimalt längre att elda och elda och åter igen elda så har väl tänkt att köpa nåt bra billigt begagnat på blocket. Är sugen på pellets då vi hade det i vårt förra hus och tyckte det funka väldigt bra. Antar att pelletpanna med brännare är bäst eller? Nu till min fundering, vi har i dagsläget en acc tank på 500/750liter och den verkar i ok skick så den tänkte jag behålla om det går dvs. Men min fundering är ju hur stora tankar vi kan tänkas behöva, huset är ett timmerhus från 1900 med ganska dålig isolering men ändå okej. Har isolerat golven på nedervåning i samband med att vi la in golvvärme. Men det är väl typ det enda också. Det är golvvärme hela nedervåning cirka 100kvm och uppe är det 90 kvm och radiatorer, 7 stycken. Så totalt yta är 190kvm hus. Vi har även en luftvärmepump på nedervåningen men som har sett sina bästa dagar men värmer på bra fortfarande. Kommer installera nya anläggningen nere i källaren. Måste kolla kostad för ny skorsten och även VVS arbetets
kostnad och se vart det landar på i slutändan men som det är idag så gör jag nästan allt för att slippa elda hela tiden....
Hoppas nån har en bra tanke på vad som kommer att behövas för mitt hus.
kostnad och se vart det landar på i slutändan men som det är idag så gör jag nästan allt för att slippa elda hela tiden....
Hoppas nån har en bra tanke på vad som kommer att behövas för mitt hus.
Ska du elda pellets behöver du ingen tank alls. Men om du har en fungerande tekniktank skulle jag behålla den. Du behöver definitivt inte större volym. Ska du elda med ved behöver du ett par kubik till. Gärna mer.
Hur funkar det med pellets och ingen acc tank då? Finns nån bra bild för att se hur ett sånt system funkar?D Daniel 109 skrev:
Panntermostat på samma sätt som med oljebrännare.
På samma sätt som med olja. Pelletspannor kör man normalt utan tank. Men det finns även kaffepannor som är avsedda att köra mot tank. Även vedpannor går bra att köra mot tank med pelletsbrännare. Men volymbehovet blir mycket mindre än med ved.
Pelletsbrännare i en gammal CTC olje panna, ingen tank, ingen extra VVB.
170 kvm 1958 95mm isolering i väggarna och 15 cm kutterspån på vinden.
22-24 grader inne pga ledsjukdom.
7 pallar pellets per år om totalt 15.000:-
170 kvm 1958 95mm isolering i väggarna och 15 cm kutterspån på vinden.
22-24 grader inne pga ledsjukdom.
7 pallar pellets per år om totalt 15.000:-
https://www.blocket.se/vasternorrland/Pelletspanna_CTC_76652044.htm?ca=11&w=2Isakare skrev:
Nåt sånt du har typ?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Varför inte byta till en värmepump direkt? Är ju fortfarande ganska drygt pill med pellets
Med ett äldre hus med radiatorer dimensionerade för en tämligen hög temperatur är det inte säkert att en värmepump funkar då bra. Ett sådant byte påverkar även ventilationen. Sikta på en begagnad pelletspanna om du vill komma billigt undan. Undvik oljepannorna, de är inte byggda för att hantera askan. De blir i allmänhet onödigt skötselintensiva.
Jag hjälpte syrran med att hitta rätt pelletssystem (utan acctank) och kom fram till att Ulmapannan var den som hade flest lyckliga användare på pellets.info. Tyvärr kunde de inte leverera i höstas pga för mycket beställningar så det slutade med att syrrans man köpte ett begagnat system för kaffepengar. Dock står det fortfarande oinstallerat så elpannan tickar pengar...
Klicka här för att svara