Hej gott folk!

Jag bor i villa som vi byggde 2014 med Trivselhus där vi har jordvärmepanna och vattenburen golvvärme.

Till detta har vi en golvvärmefördelare med flödesmätare.

Jag får inte riktigt rätt på värmen i huset och jag har försökt justera in flödet i l/m genom att kika på flödesmätarna. Problemet är att dom har blivit ”bruna” vilket gör att man knappt kan läsa av dom längre. Detta på endast 3år.. är detta normalt? Varför har dom blivit så? Jag måste lysa med en stark ficklampa och sedan försöka hitta vinklar som möjliggör avläsning. Men vissa är så bruna eller smutsiga att dom är helt omöjliga att avläsa.

Bifogar bilder där en av bilderna är hur dom är när dom är nya (från nätet) samt bilder på mina flödesmätare idag.

Någon kunnig inom området som vet varför det blivit såhär? Är orolig att det kan vara så i hela systemet...
Golvvärmefördelare med flödesmätare och brun missfärgning som underlättar ej avläsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Golvvärmefördelare med flödesmätare på en kopparledning, vissa flödesmätare visar bruna avlagringar.
Skapa konto
Fördunklade flödesmätare fastsatta på en rörinstallation med siffror och markeringar, belysning som framhäver brun missfärgning.
Skapa konto
Brun missfärgad flödesmätare för golvvärmefördelare med svårläst skala belyst med ficklampa.
Skapa konto
En hand håller en ficklampa mot en bräunad golvvärmeflödesmätare för att försöka avläsa skalan.
Skapa konto
Golvvärmefördelare med bruna och svårlästa flödesmätare monterade på rör.
Skapa konto
Installation av golvvärmefördelare med flödesmätare och diversa rörkopplingar, vissa delar uppvisar bruna avlagringar.
Skapa konto
Golvvärmefördelare med röda flödesmätare som är brunaktiga och svårlästa, mot en vägg.
Skapa konto

L
Det med skitiga flödesmätare är inget nytt , i anläggningen finns element och dom rostar lite ,
då kommer det även till dessa , blir till att leva med , har för mig att det går att stänga ventilerna på sidorna och gänga ur och rensa dom , men jag har inte gjort det .
Men vad menar du med att det inte går att justera värmen , mer info behövs

L Liteavvarje skrev:
Det med skitiga flödesmätare är inget nytt , i anläggningen finns element och dom rostar lite ,
då kommer det även till dessa , blir till att leva med , har för mig att det går att stänga ventilerna på sidorna och gänga ur och rensa dom , men jag har inte gjort det .
Men vad menar du med att det inte går att justera värmen , mer info behövs
Tack! Då vet jag... ska försöka stänga ner allt , öppna och sedan rensa dom! Anledningen till att jag inte kan justera värmen är för att jag inte kan avläsa värdet i flödesmätarna (för att dom är så skitiga).
Jag har ett schema för alla slingor där det står att man ska mata med 35,7c och sedan står det i liter/minut värdet för varje slinga. Men som sagt. Jag kan inte se vissa flödesmätare så jag kan inte ställa in slingorna utifrån detta...

Du har endast golvärme för uppvärmning, säger du. Det verkar vara plaströr. Är det plaströr även i golvslingorna? Plast rostar inte så mycket. Eller kommer smutsen i vattnet från rost i vattenbehållaren i jordvärmepannan?

L
Är GV ingjutet
Det med och mata med 35 C kan bli lite varmt ? klart beror på din breddgrad i sverige
Dom säger X antal liter , bäst är om du vid max öppet termodon mäter tempen ,( lämpligt vid utetemp kring noll , det ska vara ca 4C i skillnad ut och in på varje slinga , och flödet ska vara detsamma hela tiden , ingen reducering av fart på pump
Då kommer du sanningen närmast , jag har inga termodon ströp in Delta T för 10 år sen och det fungerar ypperligt och inte rört sen dess
PS Man stryper med att skruva på flödesmätarna , lite klurigt , stängs en till lite ökar det på en annan , så det kan ta lite tid

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.