Hej!

Jag har fjärrvärme och trycket visar 0. Har testat fylla på till 1 bar men efter ca 15 minuter är jag på 0 igen.

Spontant tänker jag läckage. Har testat lufta, det rinner inget från säkerhetsventilerna

Radiatorerna har varit varma och goa sedan vi upptäckte det hela, trots 15-18 minusgrader utomhus. Hållit sig varma i mer än en vecka utan påfyllning i systemet.

Är det något uppenbart jag missar här?

Allt gott!
/Mathias

Bilder över fjv-centralen underlättar.
Tillverkare & modell på fjv-centralen?

Förlåt, vad dum jag är.

Bifogar bilder på centralen.

/Mathias

• Värmecentral med rörkopplingar, mätare, expanderkärl och diverse ventiler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Manometer med röd visare som står på 1 bar, monterad på rörledning, i teknisk miljö.
    Skapa konto
  • Bild på skötselinstruktioner för en primär villacentral typ 2000, med text och artikelnummer synliga.
    Skapa konto
Testat exp-kärlets ventil. Där kommer det bara luft. Inget vatten.

När du luftar elementen, kommer det då vatten?

Har du möjlighet att stänga tillopp och retur mellan fjv-centralen och radiatorslingan?
om du har det, stäng av cirkulationspumpen och stäng ventilerna, fyll sedan på systemet till ca 1 bar, vänta och se om trycket sjunker.
Om trycket sjunker ligger felet i fjv-centralen.

Hur många våningar/plan har huset?

Japp, det kommer vatten när jag luftar elementen.

Jag kan stänga av tillopp och retur samt cirk pump. trycker dyker ändå på en gång. Tappat 0,5 bar på tre minuter.

Exp-kärlet trasigt?

Prova att även stänga tillopp & retur av själva fjv-ledningarna.
Fyll på till ett bar och vänta ett tag.

Jag misstänker att det är läckage i plattvärmeväxlaren främst om reglerventilen sitter på fjv-tilloppet.

L
Det är nog ingen läcka mot FJV , trycket där är nog mellan min 8 bar och max 12 bar beroende på leverantör , och läcker då en VX så skulle det spruta vatten från säkerhetsventilen , det är någon annan stans det åker ut ,
inget vatten på golvet ?

L
Men prova som dom andra föreslagit
Stäng av cirkpumpen fyll upp till 1 ,5 bar stäng ventiler mot systemet och vänta så länge du vågar p-g-a kylan ute , står trycket stabilt kvar ingen läcka mot FJV , öpnna lite försiktigt på en ventil , sjunker det då , har du en pyspunka någonstanns i systemet
Och det är inte bra , då får du börja leta vatten i hela huset , det är blött på något ställe
eftersom du har värme vid noll tryck och det håller en vecka så är nog läckan på nedre delen av husets rör
Vattnet går ur till den nivån som är lägst för ev läcka och då blir det inget vatten till högre höjder
och kallt där

L
Godmorgon
Lite sent i går kväll , hoppas att du inte har fått skrämselhicka av mitt tidigare inlägg
det finns en sak till som kan orsaka tryckfall
Någon extra fråga :: När du fyller på lite långsamt , stiger manometern snabbt då eller ökar den långsamt

Kan vara så att expansionskärlet bara innehåller vatten och ingen luft, då försvinner trycket fort. Ring rörmokaren och få expansionskärlet trycksatt igen då jag ej vet hur många bar luft som ska in i kärlet.

L
marla32 marla32 skrev:
Kan vara så att expansionskärlet bara innehåller vatten och ingen luft, då försvinner trycket fort. Ring rörmokaren och få expansionskärlet trycksatt igen då jag ej vet hur många bar luft som ska in i kärlet.
Förtryckning utan vatten 0,5 - 0,6 bar sedan vatten till 1 - 1,2 bar

marla32 marla32 skrev:
Kan vara så att expansionskärlet bara innehåller vatten och ingen luft, då försvinner trycket fort.
Om du läser inlägg nr 4, så skriver TS att det bara kommer luft ur ventilen på exp.kärlet, alltså är det helt.

Visst det kan vara nästa ingen luft i det men då borde inte trycket sjunka 0,5bar på tre minuter när TS har isolerat hela radiatorkretsen från fjv-centralen.

Tack för alla svar, Demmpa och Liteavvarje.

Det visade sig vara ett läckage i ett rör som är ingjutet i plattan i garaget. Började misstänka det när vi hittade ett litet varmt område på golvet i garaget som i övrigt är rätt kallt.

Trist men lite glad att det inte var inne i huset.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.