1 872 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Shunta ner 80/60 till 40/25?
Hej!
Jag har byggt ett nytt pannrum på andra sidan av huset och behöver nu koppla in värmen på husets aktuella golvvärmesystem och radiatorkrets (som ligger ca 28m från det nya pannrummet) - det fanns tyvärr ingen möjlighet att bygga närmare.
Kanske en dum fråga, men jag tänkte alltså dra en ny värmestam genom huset för den nya radiatorkretsen (i samband med övrig pågående renovering), men vill helst undvika att dra en separat lågtemp-värmestam för golvvärmen, så min fråga är om jag kan shunta ner den tänkta systemtemperatur på 80/60 till exempelvis 40/25 och på detta sätt mata både radiatorkretsen och golvvärmen?
Våningsplanets (om totalt 138m2) effektbehov har jag räknat till 11kW (för att uppnå en rumstemperatur på 25C).
Golvvärmesslingan består av ca 320m 16mm rör fördelat över ca 120m2 och är lagd med 300mm CC, vilket enligt mina uppskattningar ger 40W/m2 vid 30C framledningstemperatur, alltså i runda slängar 4,8kW. Resten har jag tänkt att komplettera med radiatorer. Min förhoppning är alltså att kunna tillgodose både radiatorerna och golvvärmen från samma stamledning.
Tackar för alla tips på förhand!
Jag har byggt ett nytt pannrum på andra sidan av huset och behöver nu koppla in värmen på husets aktuella golvvärmesystem och radiatorkrets (som ligger ca 28m från det nya pannrummet) - det fanns tyvärr ingen möjlighet att bygga närmare.
Kanske en dum fråga, men jag tänkte alltså dra en ny värmestam genom huset för den nya radiatorkretsen (i samband med övrig pågående renovering), men vill helst undvika att dra en separat lågtemp-värmestam för golvvärmen, så min fråga är om jag kan shunta ner den tänkta systemtemperatur på 80/60 till exempelvis 40/25 och på detta sätt mata både radiatorkretsen och golvvärmen?
Våningsplanets (om totalt 138m2) effektbehov har jag räknat till 11kW (för att uppnå en rumstemperatur på 25C).
Golvvärmesslingan består av ca 320m 16mm rör fördelat över ca 120m2 och är lagd med 300mm CC, vilket enligt mina uppskattningar ger 40W/m2 vid 30C framledningstemperatur, alltså i runda slängar 4,8kW. Resten har jag tänkt att komplettera med radiatorer. Min förhoppning är alltså att kunna tillgodose både radiatorerna och golvvärmen från samma stamledning.
Tackar för alla tips på förhand!
Svår att få effekt på raddar med den temperaturen.. fundera på fläktkonvektor på samma system isåfall.
Jag har lagt tv i hela huset och bytt till fläktkonvektor på resten, kör lågtemp i hela systemet nu. Det kan funkar med dom gamla raddarna med om dom e överdimensionerade vilket dom brukar vara
Jag har lagt tv i hela huset och bytt till fläktkonvektor på resten, kör lågtemp i hela systemet nu. Det kan funkar med dom gamla raddarna med om dom e överdimensionerade vilket dom brukar vara
Nja, tanken är ju att koppla radiatorerna direkt på stammen (med 80/60) och shunta ner tempen för just bara golvvärmesslingan. Eller kommer det inte att fungera, menar du?R Rigor skrev:
P.S. Fläktkonvektor känns lockande, men nackdelen är möjligen att värmefördelningen blir sämre för den aktuella planlösningen än med väl utplacerade radiatorer.
Kan man ha rad kan man ha fläktkonvektor...vilken sprider värme betydligt bättre. Och min tanke var närmast att göra om hela systemet till lågtemp... Det minskar förlusterna betydligt och i framtiden funkar det mot värmepump.aroncbds skrev:
Nja, tanken är ju att koppla radiatorerna direkt på stammen (med 80/60) och shunta ner tempen för just bara golvvärmesslingan. Eller kommer det inte att fungera, menar du?
P.S. Fläktkonvektor känns lockande, men nackdelen är möjligen att värmefördelningen blir sämre för den aktuella planlösningen än med väl utplacerade radiatorer.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
Men visst går det att shunta två gånger. Från pannrummet shuntar du ut lagom till radiatorerna och i huset en shunt till för golvvärmen.
Så har jag tänkt göra när verkstan ska byggas ut.
Protte
Så har jag tänkt göra när verkstan ska byggas ut.
Protte
Där har du en poäng...R Rigor skrev:
Hittade denna, som verkar ganska kraftig, och skulle definitivt komplettera golvvärmen:
https://www.vvsochbad.se/Vaermesyst...ektor-230-V-10-1-kW-50-C-framtemp-789171.html
Däremot löser detta inte hela problemet, då konvektorns effekt (10,1kW) för modellen ovan är räknad för 50C och uppåt, medan denna temperatur är fortfarande för hög för golvvärmen. Så jag får nog shunta ner värmen en bit ändå.
Det vore intressant att se någon konkret teknisk lösning på detta. Hur har du tänkt gå tillväga? Vilken typ av shunt har du tänkt använda?prototypen skrev:
Det är normalt då man gör när man istalerar golvvärme i ett enstaka rum i hus med radiatorer, oftast då ett badrum. Man lägger helt enkelt en shuntgrupp med pump som matas från radiatorsligan.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
Shunt 2 funkar på vanligt sätt, den blandar returen från golvvärmen med lite varmt vatten från radiatorkretsen. Behövs ingen speciell shunt. Shunt 2 kan vara en likadan som shunt 1.aroncbds skrev:
Protte
Men konvektorerna funkar med lägre temperatur...aroncbds skrev:
Där har du en poäng...
Hittade denna, som verkar ganska kraftig, och skulle definitivt komplettera golvvärmen:
[länk]
Däremot löser detta inte hela problemet, då konvektorns effekt (10,1kW) för modellen ovan är räknad för 50C och uppåt, medan denna temperatur är fortfarande för hög för golvvärmen. Så jag får nog shunta ner värmen en bit ändå.![]()
CRC 33 max 25 0,01 0,4 385 effekt 1183 29,6 40 49 41 b 985 h 530 d 255
Med en 1,4 meters får man ut 3,8kw vid 45grader
Jag har själv konverterat från gammal oljepanna med raddar till GV på bottenvåningen och fläktkonvektorer på ovanvåningen.
Har även satt en fläktkonvektor i mitt 60kvm uterum, så att man kan värma upp det snabbt
Jag är vvs nörd och jobbar med projektering av vvs...
Fläktkonvektor tycker jag är en nödlösning om man av någon anledning inte får plats med vanliga radiatorer med tillräcklig effekt, om man har golvvärme i hela huset men vill värma ett rum i källaren, eller om man som i Rigors fall vill kunna höja temperaturen snabbt i t ex ett uterum.
Bygger man nytt system så dimensionerar man det så att det funkar med vanliga radiatorer.
Bygger man nytt system så dimensionerar man det så att det funkar med vanliga radiatorer.
Det kan vara en designfråga också... Och man kan lösa problemen på olika sätt..
Har man tex ftx ventilatilation med eftervärmningsbatteri kan man höja tempen där lite..
Så kan man gå ner i temperatur..etc
Isolering och täthet är givetvis bäst
Har man tex ftx ventilatilation med eftervärmningsbatteri kan man höja tempen där lite..
Så kan man gå ner i temperatur..etc
Isolering och täthet är givetvis bäst
Klicka här för att svara