6 306 läst ·
56 svar
6k läst
56 svar
Har knappt varmvatten eller värme!?
Var tar trycket (vattnet) vägen någon stans?
Blött någonstans?
Kolla om det rinner från säkerhetsventilen, nummer 9 på bilden från anvisningen i tidigare länk. Det blir blött i den svarta koppen som slangen mynnar ut i då.
Blött någonstans?
Kolla om det rinner från säkerhetsventilen, nummer 9 på bilden från anvisningen i tidigare länk. Det blir blött i den svarta koppen som slangen mynnar ut i då.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inga problem forumet fortsätter med info som kanske kan hjälpa dig
Att trycket sjunker är inte så farligt just nu , kan ändå vara luft
Ovanför pumpen sitter det en shuntventil med motor , det brukar vara någon markering på hur den står med ett streck som blir större ( varmast ) , se efter hur den visar , det går att vrida den för hand mot varmare , men kan gå tillbaka när man släpper den
Att trycket sjunker är inte så farligt just nu , kan ändå vara luft
Ovanför pumpen sitter det en shuntventil med motor , det brukar vara någon markering på hur den står med ett streck som blir större ( varmast ) , se efter hur den visar , det går att vrida den för hand mot varmare , men kan gå tillbaka när man släpper den
Jag har själv en IVT bergvärmepump, så allt är inte lika, men lite tips har jag.
Först - ser du om det läcker vatten någonstans? I så fall kan det innebära vattenskador, så det är viktigare än värmen! Jag hade en cirkulationspump som pajade och började rinna. I pannrummet spelade det ju ingen roll för vattenskador eftersom jag har klinker och golvbrunn där (hoppas att du också har det). Så länge du inte kan konstatera att det läcker någonstans kan du fortsätta fylla på. Det är antagligen mycket luft i systemet och det kommer att pysa ut lite här och var, även där vattnet inte kan droppa ut.
Har du varmvatten i kranarna men inte värme i elementen? I min IVT finns en växelventil som ibland kärvar (känt problem). Jag har fått min bytt minst en gång (tror två). Med den styr pumpen om den ska värma tappvarmvattnet eller radiatorvattnet till elementen. Om din bara värmer tappvarmvattnet kan det vara denna det är fel på. Vi kan återkomma till den om det inte börjar värma på med andra åtgärder.
På sida 7 "Från Insidan" i den manual du fick länk till finns (2) Manuell styrning. Det är en brytare som gör att anläggningen körs hela tiden till en förinställd temperatur. Prova att ställa denna i manuellt läge och se hur det fungerar. På sida 23 finns följande text:
Manuell styrning
Vid behov kan man klara husets uppvärmning
manuellt. Gör så här:
1. Slå ifrån huvudbrytaren.
2. Ställ brytaren för manuell styrning i läge Till
(nr. 1).
3. Tryck in ratten på shuntventilen (nr. 5) och vrid
ratten moturs tills det tar stopp. Temperaturen
för manuell styrning är förinställd vid injustering.
Har du golvvärmesystem blir varmvattentemperaturen
lägre än vid normal drift.
4. Vrid på huvudströmen.
OBS! Panelen är släckt i detta läge.
/Fredrik
Först - ser du om det läcker vatten någonstans? I så fall kan det innebära vattenskador, så det är viktigare än värmen! Jag hade en cirkulationspump som pajade och började rinna. I pannrummet spelade det ju ingen roll för vattenskador eftersom jag har klinker och golvbrunn där (hoppas att du också har det). Så länge du inte kan konstatera att det läcker någonstans kan du fortsätta fylla på. Det är antagligen mycket luft i systemet och det kommer att pysa ut lite här och var, även där vattnet inte kan droppa ut.
Har du varmvatten i kranarna men inte värme i elementen? I min IVT finns en växelventil som ibland kärvar (känt problem). Jag har fått min bytt minst en gång (tror två). Med den styr pumpen om den ska värma tappvarmvattnet eller radiatorvattnet till elementen. Om din bara värmer tappvarmvattnet kan det vara denna det är fel på. Vi kan återkomma till den om det inte börjar värma på med andra åtgärder.
På sida 7 "Från Insidan" i den manual du fick länk till finns (2) Manuell styrning. Det är en brytare som gör att anläggningen körs hela tiden till en förinställd temperatur. Prova att ställa denna i manuellt läge och se hur det fungerar. På sida 23 finns följande text:
Manuell styrning
Vid behov kan man klara husets uppvärmning
manuellt. Gör så här:
1. Slå ifrån huvudbrytaren.
2. Ställ brytaren för manuell styrning i läge Till
(nr. 1).
3. Tryck in ratten på shuntventilen (nr. 5) och vrid
ratten moturs tills det tar stopp. Temperaturen
för manuell styrning är förinställd vid injustering.
Har du golvvärmesystem blir varmvattentemperaturen
lägre än vid normal drift.
4. Vrid på huvudströmen.
OBS! Panelen är släckt i detta läge.
/Fredrik
Jag har inte lika varmt vatten som tidigareF fb35523 skrev:Jag har själv en IVT bergvärmepump, så allt är inte lika, men lite tips har jag.
Först - ser du om det läcker vatten någonstans? I så fall kan det innebära vattenskador, så det är viktigare än värmen! Jag hade en cirkulationspump som pajade och började rinna. I pannrummet spelade det ju ingen roll för vattenskador eftersom jag har klinker och golvbrunn där (hoppas att du också har det). Så länge du inte kan konstatera att det läcker någonstans kan du fortsätta fylla på. Det är antagligen mycket luft i systemet och det kommer att pysa ut lite här och var, även där vattnet inte kan droppa ut.
Har du varmvatten i kranarna men inte värme i elementen? I min IVT finns en växelventil som ibland kärvar (känt problem). Jag har fått min bytt minst en gång (tror två). Med den styr pumpen om den ska värma tappvarmvattnet eller radiatorvattnet till elementen. Om din bara värmer tappvarmvattnet kan det vara denna det är fel på. Vi kan återkomma till den om det inte börjar värma på med andra åtgärder.
På sida 7 "Från Insidan" i den manual du fick länk till finns (2) Manuell styrning. Det är en brytare som gör att anläggningen körs hela tiden till en förinställd temperatur. Prova att ställa denna i manuellt läge och se hur det fungerar. På sida 23 finns följande text:
Manuell styrning
Vid behov kan man klara husets uppvärmning
manuellt. Gör så här:
1. Slå ifrån huvudbrytaren.
2. Ställ brytaren för manuell styrning i läge Till
(nr. 1).
3. Tryck in ratten på shuntventilen (nr. 5) och vrid
ratten moturs tills det tar stopp. Temperaturen
för manuell styrning är förinställd vid injustering.
Har du golvvärmesystem blir varmvattentemperaturen
lägre än vid normal drift.
4. Vrid på huvudströmen.
OBS! Panelen är släckt i detta läge.
/Fredrik
Sedan tar det slut väldigt snabbt
Har element på övre våning som är iskalla
Har golvvärme på neder våningen
Där alla golv är varma förutom ena sovrummet ( som aldrig funkat)
Bra, då är det värme i delar av huset i alla fall, vilket innebär att risken för frysning minskat! Vet du om du har en separat cirkulationspump för golvvärmen?
Om det bara blir varmt i golven men inte i elementen kan det vara så att den centrala cirkulationspumpen har stannat och att golvvärmen drar runt sitt eget vatten med sin pump och därför blir varm.
Kolla rören till golvvärmen så hittar du ett tilloppsrör och ett frånlopp. Tilloppet kommer att vara varmt och frånloppet kallare (kanske helt kallt om golven fortfarande är kalla). Följ tilloppsröret till elpannan så kommer du att hitta en förgrening där elementen är kopplade, typ så här:
Elpanna
|
|
Förgrening --- Golvvärme
|
|
Element
Om du har värme i sträckan mellan elpannan och golvvärmen, men inte mot elementen (efter ett antal meter) så har du ingen cirkulation mot elementen.
/Fredrik
Om det bara blir varmt i golven men inte i elementen kan det vara så att den centrala cirkulationspumpen har stannat och att golvvärmen drar runt sitt eget vatten med sin pump och därför blir varm.
Kolla rören till golvvärmen så hittar du ett tilloppsrör och ett frånlopp. Tilloppet kommer att vara varmt och frånloppet kallare (kanske helt kallt om golven fortfarande är kalla). Följ tilloppsröret till elpannan så kommer du att hitta en förgrening där elementen är kopplade, typ så här:
Elpanna
|
|
Förgrening --- Golvvärme
|
|
Element
Om du har värme i sträckan mellan elpannan och golvvärmen, men inte mot elementen (efter ett antal meter) så har du ingen cirkulation mot elementen.
/Fredrik
Redigerat:
Ta ett foto på fördelarna så allt kommer med till gölvvärmen , som fb35523 säger
det kan dra runt med GV ( golvvärmen ) och då kan pumpen i nedre delen snurra s.k. medföljning , den ska snurra själv
Kan du stänga av pumpen för GV och kolla pumpen nere om den snurrar , som jag sa förut
lossa den blanka och sätt in en mejsel , kommer att skrarmla lite i näven håll den inte fast bara löst , lite överraskning blir det
Kanske detta blir en repris men allt måste kollas
det kan dra runt med GV ( golvvärmen ) och då kan pumpen i nedre delen snurra s.k. medföljning , den ska snurra själv
Kan du stänga av pumpen för GV och kolla pumpen nere om den snurrar , som jag sa förut
lossa den blanka och sätt in en mejsel , kommer att skrarmla lite i näven håll den inte fast bara löst , lite överraskning blir det
Kanske detta blir en repris men allt måste kollas
Medlem
· Blekinge
· 12 233 inlägg
Man kan aldrig vara för säkerT Thomas_Blekinge skrev:
/Fredrik
Medlem
· Blekinge
· 12 233 inlägg
Håller med. Kan radiatorkretsen ha en egen strypventil/avspärrning?F fb35523 skrev:Man kan aldrig vara för säkerDessutom (vilket jag inte tänkte på) skrev skutten11 att den kan snurra med i cirkulationen som golvvärmens cirkpump åstadkommer. I teorin kan den ju t.o.m. snurra för egen motor, men vara trasig på annat sätt. Jag tycker att ett varmt golvvärmesystem och kallt radiatorsystem talar för att pannan (eller något annat?) producerar en hel del värme, men det kommer inget just till elementen.
/Fredrik
Klicka här för att svara