hej!

Behöver hjälp med våra element. Alla är luftade (verkade inte finnas någon luft alls i när jag öppnade med elementnyckeln).
Detta hjälpte inte alls, element är kalla och rören upp till elementen är väldigt varma.
Fick på Facebook rådet att följa den har videon:
https://gds.se/spara-energi/uppvarmning/element/video-fixa-det-kalla-elementet
Men när jag tar bort ”kåpan” på värmereglaget så finns det inget stift att trycka in och ut några gånger.

Någon som har något tips av vad jag gör nu? Se bifogade bilder.

Med vänlig hälsning,
Jonna

Tillägg: bor i min första bostadsrätt.

• Element med ventil, markerat med texten "KALLT" högst upp och "VARMT" på rören.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Element med manuellt vred och synligt ventilhus, användarens finger pekar på ventilens topp.
    Skapa konto
  • Termostat på element utan synligt stift, med varma rör och kall radiator.
    Skapa konto
Redigerat:
Det sitter ingen termostat som reglerar värmen utan en vanlig manuell kran. Vrid platsvredet (som du tog bort på bilden) mot urs så ska du se att det blir varmt.

Q quick skrev:
Det sitter ingen termostat som reglerar värmen utan en vanlig manuell kran. Vrid platsvredet (som du tog bort på bilden) mot urs så ska du se att det blir varmt.
Reglaget jag tog bort är alltså vridet på max på alla element sedan november/december. Vi har aldrig fått någon värme alls i något element (alla element i lägenheten ser ut som det på bilderna). Att vrida på plastvredet har alltså inte gett något resultat alls.

Tänker i banan att det är något som gör att det varma vattnet inte kommer upp i elementet, eftersom jag ju känner att det är varmt i rören som leder upp till själva elementet.

R
För dåligt tryck, upprostade element, temp vredet är kasst innuti kopplingen. Allt det varma går via överströmmningen.

Det verkar vara ett ettrörssystem eftersom kopplet blir varmt men radiatorn är kallt. Då kan själva by-pass i ventilen vara felinställd. Det leder till att vattnet bara passerar kopplet men aldrig kommer upp i radiatorn. Kolla på ventilklumpen om du hittar någon liten insex-skruv, kanske mittemot vredet.
Eller stigarröret inuti radiatorn är felmonterat, det finns en annan tråd om detta.

• Gilla
JonnaT
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Det verkar vara ett ettrörssystem eftersom kopplet blir varmt men radiatorn är kallt. Då kan själva by-pass i ventilen vara felinställd. Det leder till att vattnet bara passerar kopplet men aldrig kommer upp i radiatorn. Kolla på ventilklumpen om du hittar någon liten insex-skruv, kanske mittemot vredet.
Eller stigarröret inuti radiatorn är felmonterat, det finns en annan tråd om detta.
Tack för detta! (Edit) har kollat, finns ingen insex-skruv på hela rörgrejen under radiatorn.

Försökte söka här på forumet på ”stigarröret”... är verkligen helt okunnig på det här området, har du förslag på fler sökord för att hitta tråden?

Redigerat:
Eftersom det är en bostadsrätt så finns det väl en vaktmästare eller annan servicefunktion som du kan få hjälp av?

K Kyleman skrev:
Eftersom det är en bostadsrätt så finns det väl en vaktmästare eller annan servicefunktion som du kan få hjälp av?
Haha smsade pappa (man är alltid sina föräldrars barn!) som kommer hit imorgon så försöker vi tillsammans. Annars blir det vaktis eller något.

Men borde det inte finnas en returanslutning någonstans på radiatorn?

Det är ju två rör anslutna till den; Fram och retur.
Kopplet och själva anslutningen mot radiatorn är delad i två halvor så framledningen går till vänster och returen kommer från höger (eller tvärtom...)

Här har du tekniska data och manualen till din ventil:
https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/PROD/prod_14_4757363.pdf
Så lösningen ligger under sexkanthuven mittemot vredet. Om du öppnar sexkanthuven så ser du en insex 4 mm. Skruva in den hlt medsols. Sedan öppna du igen 2 varv motsols. Då borde du får en effekt i radiatorn om ventilen funkar och om stigarröret är rätt placerat. Kan ta en halvtimme innan du märker någor.
Annars: vaktmästare eller rörmokare.

• Gilla
JonnaT
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Här har du tekniska data och manualen till din ventil:
[länk]
Så lösningen ligger under sexkanthuven mittemot vredet. Om du öppnar sexkanthuven så ser du en insex 4 mm. Skruva in den hlt medsols. Sedan öppna du igen 2 varv motsols. Då borde du får en effekt i radiatorn om ventilen funkar och om stigarröret är rätt placerat. Kan ta en halvtimme innan du märker någor.
Annars: vaktmästare eller rörmokare.
Tack Thomas!
Sexkantshuven sitter på motsatt sida, två stycken (en uppe, mittemot reglaget jag tagit bort, och en nere, mittemot sexkantshuvudet under reglaget). Då skruvar jag på dom ikväll!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.