2 908 läst ·
11 svar
3k läst
11 svar
Vattenburen golvvärme i gäststuga?
Om jag vill ha både tappvarmvatten och golvvärme i en nybyggd gäststuga (40 kvm), är det värt att köra vattenburen golvvärme?
Finns det något enklare system med värmepatron man kan använda?
Finns det något enklare system med värmepatron man kan använda?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Med direktverkande elgolvvärme kan du kallställa stugan.
Med vattenburet måste det vara sprit/glykol i golvvärmen om den ska kallställas.
Protte
Med vattenburet måste det vara sprit/glykol i golvvärmen om den ska kallställas.
Protte
Det är ett bra inlägg i debatten, tack! Troligtvis kommer den sällan vara kall, och då är det frågan om inte besparingen blir större av att ha vattenburen värme, än vad jag sparar på dagar då stugan är kall.
Jag har t.ex tittat på Värmebaronens minipannor, MP4 och MP6, som för runt 10 tkr skulle ge mig ett vattenburet system.
Jag har t.ex tittat på Värmebaronens minipannor, MP4 och MP6, som för runt 10 tkr skulle ge mig ett vattenburet system.
prototypen skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Undrar jag också? Man får mycket värmekabel för 10 papp.
Protte
Protte
Helt egen, möjligen felaktig, slutsats att vattenburen värme är mer effektiv än direktverkande el?Som bonus känns det mer framtidssäkert att lägga slang istället för slingor.
Man brukar säga att vattenburen värme med el-panna drar aningen mer energi (upp till 5% mer) än direktverkande el p.g.a. värmeförluster. Lägger man vattenburet värmesystem så är det för att köra med värmepump, pelletspanna eller fjärrvärme etc.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Inte svar på din fråga, men i en liten stuga så hade jag nöjt mig med en liten luft/luft-värmepump, t.ex. Mitsubishis minsta.
Enkel och billig installation!
Så har vi i vår 60 m2 stuga, och ingen har klagat på att golven är kalla.
Enkel och billig installation!
Så har vi i vår 60 m2 stuga, och ingen har klagat på att golven är kalla.
Vattenburen golvvärme och tappvarmvatten i kombination med solfångare och en ackumulatortank på 500 liter samt elpatron monterad på mitten i tanken. Solfångare finns på blocket och 500 liters tank får man nästan gratis. Jag har en gäststuga(för uthyrning) på 44m² med solfångare och vattenburen golvvärme i WC rummet med dusch samt några vattenelement och även elradiatorer. Idag 24 feb(-4 mitt på dagen) började solfångarsäsongen i västra småland. Låg energiförbrukning april till september.
Jag köpte Thermotechs 2kW elpanna till min gäststuga på 32 kvm i vinkel där halva stugan blir bastu/dusch/relax.
Först tänkte jag köra på en luft-luft men det gick bort då det verkade knepigt att få ut värmen i alla hörn, samt att vi har vant oss vid golvvärme i huset. Tänkte hålla runt 16--18 grader och räknar med att bastun värmer upp dusch/relax nån grad när det bastas. Gästrumsdelen får gärna vara något kallare.
Först tänkte jag köra på en luft-luft men det gick bort då det verkade knepigt att få ut värmen i alla hörn, samt att vi har vant oss vid golvvärme i huset. Tänkte hålla runt 16--18 grader och räknar med att bastun värmer upp dusch/relax nån grad när det bastas. Gästrumsdelen får gärna vara något kallare.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Klicka här för att svara
