5 996 läst ·
22 svar
6k läst
22 svar
Vilken temperatur på vedpannans pump termostat?
Nej, det är just därför man har en laddomat, den ser till att man inte tar ut någon värme innan pannan ändå varm att kondensrisken är över. Pumpen cirkulerar bara vattnet i pannan så att den värms jämt. Man får då inte partier som är kallare i samma utsträckning.
Det går alldeles utmärkt med rökgastermostat. Jag har min ställd på 105 grader.
Laddomaten sköter resten. För det sker ju ingen laddning till tank innan pannan överskridit termostatens öppningstemperatur. Flödet går endast via pannan som därför motverkar kondens. Sen vid laddning så blandas ju hetatten in i returen och förvärmer vattnet innan pannan värmer det ordentligt igen. Ytterligare en åtgärd som motverkar kondens.
Sen när rökgaserna underskrider 105 grader så öppnas flödet via självcirkulation i laddomaten.
Du får lugna dig lite med din attityd skutten11 om inte detta användarnamnet ska bli bannad också, likt ditt förra.
Laddomaten sköter resten. För det sker ju ingen laddning till tank innan pannan överskridit termostatens öppningstemperatur. Flödet går endast via pannan som därför motverkar kondens. Sen vid laddning så blandas ju hetatten in i returen och förvärmer vattnet innan pannan värmer det ordentligt igen. Ytterligare en åtgärd som motverkar kondens.
Sen när rökgaserna underskrider 105 grader så öppnas flödet via självcirkulation i laddomaten.
Du får lugna dig lite med din attityd skutten11 om inte detta användarnamnet ska bli bannad också, likt ditt förra.
Jag borde ha utryckte mig bättre.
Jag har en Künzel med laddomat och ack tankar. På pannan finns en ratta till rökgastermostat, en till fläkten och en till pumpen. I nu läget dras pumpen o laddomaten igång ungefär vid samma temperatur som fläkten, ca. 50 grader men fläkten är på högst läge och pumpen på lägst.
Är det nödvändig pumpen dras igång så tidigt? Det är bara att den kör långt efter elden släckts.
Jag har en Künzel med laddomat och ack tankar. På pannan finns en ratta till rökgastermostat, en till fläkten och en till pumpen. I nu läget dras pumpen o laddomaten igång ungefär vid samma temperatur som fläkten, ca. 50 grader men fläkten är på högst läge och pumpen på lägst.
Är det nödvändig pumpen dras igång så tidigt? Det är bara att den kör långt efter elden släckts.
Jag drar igång pump och fläkt innan jag tänder tändstickan. Det är nog den vanliga varianten, jag ser ingen nackdel med tidig start av pumpen. Stoppet bör vara så fort pannan slutar ge värme. Jag skulle säga minst 70grader.
Om pumpen är inställd att starta vid 50c som den är nu då slutar den vid 49c efter eldet färdig. För lågt menar du?D Daniel 109 skrev:
Jag tycker att det är för lågt ja. Men det blir sannolikt inga signifikanta skillnader om du höjer det. Men jag personligen skulle jag ställa den högre.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden