Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Jag har installerat vattenburen golvvärme i halva mitt hus så blandat med radiatorer och funderar på hur man justerar in det optimalt ritningar finns ej så det kan vi hoppa över totalt 3 slingor om ca 60 m styck i ett sammanhängande utrymme med laminat på ca 80% av ytan resten klinkers så vad ska man börja med? Mvh Andreas
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Bästa svaret
På foto ett som är den varmaste delen sitter flödesmätare och den blå ratten eller under den går att vrida på , då ställer man om flödet på slingorna ,
Du har ca 60 m då som riktvärde ska flödet vara ca 1/L / min ett riktvärde bara , sen mäter du av tempen på ut och in , en skillnad ( delta T ) på ca 4C ( tumregel )
När du stryper in som det heter så kan det ta lång tid , gör du en grövre justering så kanske du måste vänta ett dygn , prova med att vrida mycket så du ser att flödesmätaren rörs
Gult är för att ställa flödet , vit ska vara helt uppskruvad
Du har ca 60 m då som riktvärde ska flödet vara ca 1/L / min ett riktvärde bara , sen mäter du av tempen på ut och in , en skillnad ( delta T ) på ca 4C ( tumregel )
När du stryper in som det heter så kan det ta lång tid , gör du en grövre justering så kanske du måste vänta ett dygn , prova med att vrida mycket så du ser att flödesmätaren rörs
Gult är för att ställa flödet , vit ska vara helt uppskruvad
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Har nu ett slingflöde på ca 1 och på hela fördelaren 4 l/min diffen i skåpet är 3 grader diffen på shunten är 7 grader vid 33 graders framledningstemp då är detta ok? Mest skruvat lite på känn
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Har lvvp shunten ska enligt manualen va begränsad till max 45 grader uttemp
Skruvat på känn Grattis , nu är du hemma , sen vad har du tänkt i framtiden , termodon som reglerar via termostater i rummen eller . inga gratisgrejer .
Prova så här nu , innan du köper ( kanske redan köpt ) termodon och annat
Jag har stryp in mina slingor för 15 år sen och inte rörd något sen dess , fungerar bra , då shunten varierar tempen till rätt värde
Den svarta ratten som pekar nedåt är inställning av max värde , kolla att du inte har högre än 35C nu ut på fördelaren , går VP direkt till fördelarna .
Är det någon av slingorna som går till badet , så öppna den lite till , blir varmt och skönt där -
Har radiatorer ? dom ska ha lite högre temp , om inte ställ ner tempen på VP till ca 38 C
Vet inte om du har en innedel till VP och det shuntar ut , då behöver du inte göra något .
En VP får inte gå mot stopp på flödet , då storknar den
Prova så här nu , innan du köper ( kanske redan köpt ) termodon och annat
Jag har stryp in mina slingor för 15 år sen och inte rörd något sen dess , fungerar bra , då shunten varierar tempen till rätt värde
Den svarta ratten som pekar nedåt är inställning av max värde , kolla att du inte har högre än 35C nu ut på fördelaren , går VP direkt till fördelarna .
Är det någon av slingorna som går till badet , så öppna den lite till , blir varmt och skönt där -
Har radiatorer ? dom ska ha lite högre temp , om inte ställ ner tempen på VP till ca 38 C
Vet inte om du har en innedel till VP och det shuntar ut , då behöver du inte göra något .
En VP får inte gå mot stopp på flödet , då storknar den
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Har en sån här oxå som ska på nån gång men vill att det ska funka innan jag kladdar med massa styrning
Tänkte nog skippa separat styrning är en ivt 290/700 den har en central tempgivare inne och en ute givare element i källaren och några kvar på bv men det ska bli golvvärme på hela entre planet sen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänkte nog skippa separat styrning är en ivt 290/700 den har en central tempgivare inne och en ute givare element i källaren och några kvar på bv men det ska bli golvvärme på hela entre planet sen
Kommer du att ha GV uppe och raddar i källaren så bör du ha en shuntning på GV
Det är rätt många grader som skiljer på driften i temp , men prova är inte fel .
Då ställs VP för raddarna och GV får leva ett eget liv med direktanslutning via shunt till VP
Två system , kanske innedelen har en extra utgång för shuntmotor till GV
Det är rätt många grader som skiljer på driften i temp , men prova är inte fel .
Då ställs VP för raddarna och GV får leva ett eget liv med direktanslutning via shunt till VP
Två system , kanske innedelen har en extra utgång för shuntmotor till GV
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Är jag trög är inte det den shunten är till för att sänka tempen på golvvärme delen?
Är det någon som skulle kunna rita in ventiler och flöden i shuntbilden? Jag får inte ihop hur det funkar.
Tror inte du är trög
Bara att om du behöver mer värme till raddarna så kan det bli för varmt på GV , men du har en maxtermostat som kan ställas så GV inte får för varmt i en sväng .
Den värme som VP gör stoppas till vissa delar av Maxen , men eftersom du inte har en egen pump till GV som blandar in svalare från returen , ( en pusch ) så kommer det att gå lite varmt ut , maxen stoppar en del av flödet bara
Om det blir -15C ute så gasar VP på och ev. EL-tillskott går in
Bara att om du behöver mer värme till raddarna så kan det bli för varmt på GV , men du har en maxtermostat som kan ställas så GV inte får för varmt i en sväng .
Den värme som VP gör stoppas till vissa delar av Maxen , men eftersom du inte har en egen pump till GV som blandar in svalare från returen , ( en pusch ) så kommer det att gå lite varmt ut , maxen stoppar en del av flödet bara
Om det blir -15C ute så gasar VP på och ev. EL-tillskott går in
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Fast jag har ju tagit ut matningen till shunten paralellt med radiator matningen så den påverkas ju inte av shuntens termostat
Skutten: Stänger den med andra ord av golvvärmen om det blir riktigt kallt?