Värmer huset med pellets i en CTC1100 panna. Det har fungerat bra över åren, tror det är ca 15 år sedan som jag konverterade till pellets. Men i år, det kanske började redan förra vintern, så börjar trycket variera betydligt mer än vad det gjort tidigare.
Funderade först på att byta expansionskärl, men när jag läser lite på nätet så verkar många tycka att man ska kolla förtrycket emellanåt. Det har jag ju aldrig gjort :-)
Nån som kan rekommendera hur man gör? Måste jag t.ex. tömma systemet?

S
Om trycket åker jojo så kan det vara kärlet som inte har någon luft , när vattnet varierar mellan varmt och kallt , exspanderar det olika , vatten går inte att komprimera
Det sitter en bilventil på kärlet , kanske under en plastpropp
Tryck till lite på nibben , ( samma som på bildäck ) får inte komma vatten där , då hål i blåsan
bara byta kärl
Att kolla lufttrycket , öppna säkerhertsventilen tryck ska gå till noll , sen mäta som ett bildäck
ska vara ca 0,5 bar ( förtryck ) , när du fyllt luft till 0,5 bar så öppnar du säken igen tills noll
och fyller till 0,5 igen , blir flera gånger kanske , bubblar det , byt kärl .
Har du kompressor så kan du fylla på samtidigt som säken är öppen , det kommer att sluta rinna vatten och trycket ska öka på luftmanometern , fyll till 0,5 bar och fyll med vatten till ca 1 bar

LarsSvensson80
Inte nödvändigtvis och en snabb koll innan är ju bäst om det kan vara det som är orsaken till problemen.

Borde stå angivet på kärlet men
övergripande kan du räkna ut det enligt X*0,1+0,1 = bar i förtryck

X är systemhöjd i meter från expansionskärl till översta värmekälla.

Injustering antigen släppa ut eller fylla på lite luft i luftnippeln på kärlet.

Sedan är det viktigt att kolla av balansen mellan förtryck och systemtrycket. Systemtrycket bör vara 0,2 bar högre än förtrycket i kärlet men det komner ju variera beroende på värmen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.