Hej!

Jag är på väg att bygga ett nytt mindre hus uppe i Lappland. Tanken är ett 1-plans hus på ungefär 100-120kvm. Isolering ca 200-300mm i väggar och 500mm i tak.

Har en del hårklyverier angående vilket uppvärmningssystem jag ska välja men kikar mer och mer mot sjövärme då huset kommer att stå ca 15 meter ifrån en sjö.

Någon som har koll på hur lång slang som kommer att behövas för att få tillräcklig värme? Ifall det räcker med 200 meter eller ifall man lika gärna ska brassa på med 400m när man ändå är igång.

Är det ett måste att förlägga slangen i en tät slinga fram och tillbaka som man ser på alla bilder, eller kan jag lika gärna dra slangen rätt ut 200m och sen bara vända och gå tillbaka i en rak linje?

Sen undrar jag även ifall det är ett måste att gräva ett så pass djupt dike så man hamnar på frostfritt djup eller räcker det att i princip dölja slangen under gräsmattan?

Även ifall någon vet ungefär hur stor pump som kan krävas för en sådan här koja?

Mvh

Jag har absolut inga svar på dina frågor men.
Har du överhuvud taget rättighet att lägga ut så mycket slang i sjön.

Lappland låter för mig som att det blir bottenfruset på vintern, men det kanske är en sydeuropeisk fördom :thinking:
Har nog själv inte varit längre norrut än Vietas.

Välkommen till Bygga Hus-forumet förresten Fressa!

Redigerat:
  • Gilla
Fressa
  • Laddar…
Det är bara att dra den långt ut. Det finns ingen fördel med att vika ihop den. Den bör ju ligga så pass djupt att den inte kyls av av kylan från markytan.

• Gilla
Fressa
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag har absolut inga svar på dina frågor men.
Har du överhuvud taget rättighet att lägga ut så mycket slang i sjön.

Lappland låter för mig som att det blir bottenfruset på vintern, men det kanske är en sydeuropeisk fördom :thinking:
Har nog själv inte varit längre norrut än Vietas.

Välkommen till Bygga Hus-forumet förresten Fressa!

Tack för välkomnandet! Som jag har läst till mig så är det väl standard med 200-400m slang, då efter en ansökan hos miljönämnden eller vad det nu hette. Vi får ca 70-80cm is vart jag bor (malmfälten). Så man har en liten glipa där emellan iallafall vart man kan pressa in en slang ;)

D Daniel 109 skrev:
Det är bara att dra den långt ut. Det finns ingen fördel med att vika ihop den. Den bör ju ligga så pass djupt att den inte kyls av av kylan från markytan.
Allright men toppen, förstod inte heller anledningen till varför man ska slinga dom fram och tillbaka så tätt. Har du koll på hur man ska göra vid gränsen mellan sjö/land? Grejen är att från land och ca 10m ut går det väl från 20cm ner till 1.5m så dom första metrarna kommer att vara bottenfryst under vintrarna.

Fressa Fressa skrev:
Grejen är att från land och ca 10m ut går det väl från 20cm ner till 1.5m så dom första metrarna kommer att vara bottenfryst under vintrarna.
Utan att veta, mera spekulera:
Plastslangen tål säkert frysning, men isen rör ju på sig också, lyfter, sjunker och driver sidvägs.
Kanske slangarna de första metrarna borde läggas i betong-avloppsrör, lite nedgrävda i stranden/sjöbottnen, som genom sin tyngd håller dem på plats.

Men förhoppningsvis finns här någon som vet bättre!

Nu jobbar jag inte med sjövärme men med VA och sjöledningar. När vi lägger sjöledningar för vatten och avlopp förläggs de på frostfritt djup. I landfästet grävs de ner i sjöbotten så att de ligger skyddade ett par meter ut. Sedan ute i vattnet läggs de på botten. För att de sedan inte ska lyfta i vattnet monterar vi vikter som motsvarar ca 60% av deplacementet och spolar ner ledningarna i bottensedimentet så att de även där ligger skyddade mot åverkan.

I ditt fall med värme vill man kanske inte spola ner ledningarna utan låta dem ligga på botten för bättre värmeöverföring mot omgivande material.

Jag har hjälpt en kompis med installationen av sjöslang. Jag försöker skriva mer i kväll. Glömmer jag så skicka ett PM :)

Då ska vi se.

Jag tycker du verkar ha bra förutsättningar för sjövärme. Du får väldigt bra verkningsgrad på din värmepump eftersom inkommande köldbärarvätskan inte blir kallare än 4 grader.

Hur mycket slang du behöver kan du få utmärkt hjälp att beräkna på varmepumpsforum.com
Du gör väl också en energiberäkning för stugan? Ur den får du väl veta hur mycket energi som huset beräknas behöva och du kan ur detta läsa ut vilken storlek på pump du behöver och vidare rekommenderad slanglängd.

Med det sagt så är merkostnaden för att lägga några meter extra slang nästan ingenting och du gör dig en väldig otjänst om du snålar in på detta. Hellre för mycket än för lite alltså.

Slang i mark bör läggas på 1 meters djup och ungefär en meter mellan in- och utgående, lägger du den grundare eller tätare bör du isolera med markisolering annars påverkar sträckan negativt och du behöver kompensera detta i den längd slang du lägger i sjön.

Du behöver också få ner slangen ordentligt i sjöbotten den sträcka (med god marginal) där isen lägger sig, annars kommer isen dra med sig slangen.Resterade del av slingan är enklast att du lägger ut på sjön i en cirkel på enklast möjliga sätt, det finns ingen anledning till att dra den fram och tillbaka. Dra ut slangen flytande (tom) och placera den rätt med ankare på några punkter. Är vattnet strömt kan detta vara ett litet tidskrävande moment. Dokumentera noga var slangen ligger.

Sänken för slangen tillverkar du enklast av avkapade 110-dräneringsrör i 1 meters längder som du fyller med betong. Dessa fäster du i slangen med kraftiga buntband. Jag vill minnas att vi fäste ett sänke per knappt 10 meter ungefär. När du sänkt slangen fyller du den med köldbärarvätska (brine).

Du bör ha en arbetsflotte. Arbeta från en eka är svårt.

Eftersom vi båda har dykcert så dök vi ett varv på slangen efter den var förlagd och fylld och drog ut den ordentligt på sjöbotten. Vi dök på nytt efter ett år och då hade slangen till största delen sjunkit ner i sjöbotten av sig självt.

Störta risken med sjövärme, förutom isen, är att någon ankrar i den och drar upp eller veckar slangen. Det har hänt min kompis varpå vi fått göra ett litet arbetsdyk igen... Numera är slangen utmarkerad med bojar och en skylt om att det ligger en slang där.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.