Du kan ha haft ett jordfel i den gamla patronen.
Om man har kalkhaltigt vatten så byggs ett skal upp på elementen i elpatronen, när skalet blir tillräckligt tjockt så blir patronen lokalt överhettad och spränger bort kalket OCH en bit av höljet. När detta pågått tillräckligt länge så blir elementtråden blottad och du får ett överslag till vattnet. Detta överslag genererar ingen värme (nästan) utan bara en läckström till jord.
Eftersom elementtråden blir blottad en bit in på elementet så blir inte strömmen tillräckligt hög för att lösa ut säkringarna.

Såg detta ganska ofta när jag en gång i tiden jobbade med värmeanläggningar.

P
D Daniel 109 skrev:
Att den startar snabbt är inget tecken på fel.
Jag ser att värmen i behållaren går ned efter en dusch. Och jag trodde man kunde ta några duschar innan patronen skulle slå på.
Men det är kanske bara okunskap från mitt håll
För då är det inget fel att den slår på snabbt!

• Gilla
Abbe_hovslätt
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Att den startar snabbt är inget tecken på fel.
Nej, men en gammal elpanna drar mycket ström för att värma varmvattnet. Problemet är inte att den
Snälla.snickaren skrev:
Jag ser att värmen i behållaren går ned efter en dusch. Och jag trodde man kunde ta några duschar innan patronen skulle slå på.
Men det är kanske bara okunskap från mitt håll
För då är det inget fel att den slår på snabbt!
Nej, inte nödvändigtvis. Det beror på vilken hysteres som finns. Det kan vara ställbart hur många grader som temperaturen kan gå ned innan den går igång, men på en äldre panna så är det mer tveksamt.

• Gilla
1
  • Laddar…
P
Tack för svar.
Jag har läst på lite om gamla pannor, vissa skriver att dom drar exakt lika mycket ström som en ny och andra skriver tvärtom. Som du skriver.
Ska köpa en elmätare så får jag snart svar på detta. Om den drar lite mer gör inget men det är om den drar väldigt mycket man vill byta den mot en nyare varmvattenberedare

Elenergin som värmer vattnet i en panna ger lika mycket värmeeffekt oavsett ålder på pannan.
Det som möjligtvis kan skilja är reglerutrustningen (termostat/elektronik), men det går inte att trolla fram mer värme bara för att elpannan är ny.

Det är ingen skillnad på energiåtgången för att värma vatten. Men de kan ju läcka olika mycket värme till omgivningen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.