7 421 läst ·
48 svar
7k läst
48 svar
Reglage för vattenburen golvvärme?
Billigast och snabbast kommer du undan i dag med den jag länkade till och tar bort termodonen då blir det samma temp på alla golv , blir det lite kallare kan du ställa upp lite .
Senare kan du sätta in termostater och reglering om du önskar det .
Du får då ev . strypa in slingorna till en skillnad Delta T på ca 4C ,
lägre fart på vattnet blir större delta , om du tittar på flödemätarna när du vrider på ringen , så kanske du ser att det rör sig i den , brukar var en markering i den som flyttar sig
Högst upp inget flöde , längst ner max flöde , du kan prova , den som går till badet ska vara lite högre flöde på ( mindre delta , då blir det golvet varmare .
Du mäter tempen på slingan från den övre fördelaren och slingan på den nedre , tänk på att det tar lite tid för att tempen ska stabilisera sig , kan ta nästan en vecka att få till det
En skiss på nedre fördelaren
Senare kan du sätta in termostater och reglering om du önskar det .
Du får då ev . strypa in slingorna till en skillnad Delta T på ca 4C ,
lägre fart på vattnet blir större delta , om du tittar på flödemätarna när du vrider på ringen , så kanske du ser att det rör sig i den , brukar var en markering i den som flyttar sig
Högst upp inget flöde , längst ner max flöde , du kan prova , den som går till badet ska vara lite högre flöde på ( mindre delta , då blir det golvet varmare .
Du mäter tempen på slingan från den övre fördelaren och slingan på den nedre , tänk på att det tar lite tid för att tempen ska stabilisera sig , kan ta nästan en vecka att få till det
En skiss på nedre fördelaren
Behöver inte nödvändigtvis vara snabbt och billigt, jag vill mer än hellre att det ska bli bra och framtidssäkert!
Helt riktigt, reglerar jag de där plast-sakerna så rör sig något litet i tuben, men jag var osäker på om löst/hårt var max eller minimum.
Återkom gärna när du har förslag på pump!
Helt riktigt, reglerar jag de där plast-sakerna så rör sig något litet i tuben, men jag var osäker på om löst/hårt var max eller minimum.
Återkom gärna när du har förslag på pump!
Klicka här för att svara