3 122 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Tillfällig brunn och tank - väntar på kommunalt VA?
Hej,
Jag är ny forummedlem men har följt det en tag eftersom vi har gått i husbyggartankar. Nu har vi köpte en tomt i Nacka utanför Stockholm och börjat planera.
Områden är nyligen planlagt och kommunen håller på att dra vatten och avlopp. Vår etapp beräknas genomföras maj-december 2017. Vi ligger i början av etappen men det är oklart om kommunen kopplar på löpande eller om hela etappen (som är ett ganska stort område) måste vara klart först.
Enligt kommunens hemsida ligger man något efter med den tidigare etapp som man håller på med just nu, då man tydligen har stött på mer berg än beräknat, vilket jag misstänker kan göra att vår etapp också blir försenad.
Vi är medvetna om att ett husbygge tar 12-14 månader, så även om vi börjar idag är vi kanske inte klara förrän efter sommaren 2017, men är inte VA klart då kan vi ju inte flytta in. Det innebär dubbla boendekostnader, så vi funderar på om det kan vara värt kostnaden att borra efter vatten samtidigt som vi borrar för bergvärme samt att skaffa en liten (begagnad) septitank (skall vara en sluten sådan enligt kommunen). Det finns en del sådana på marknaden eftersom det är flera områden i Nacka som får kommunalt VA just nu. Om det bara är för ett halvår kanske det inte spelar så stor roll om tanken behöver tömmas ofta, även om det kostar en slant.
Är det någon som har tankar och idéer runt detta? Prisidéer? Förslag på kontakter?
Tacksam för alla svar, även spekulationer kan innebära en knuff i rätt riktning.
Mvh
Alexander
Jag är ny forummedlem men har följt det en tag eftersom vi har gått i husbyggartankar. Nu har vi köpte en tomt i Nacka utanför Stockholm och börjat planera.
Områden är nyligen planlagt och kommunen håller på att dra vatten och avlopp. Vår etapp beräknas genomföras maj-december 2017. Vi ligger i början av etappen men det är oklart om kommunen kopplar på löpande eller om hela etappen (som är ett ganska stort område) måste vara klart först.
Enligt kommunens hemsida ligger man något efter med den tidigare etapp som man håller på med just nu, då man tydligen har stött på mer berg än beräknat, vilket jag misstänker kan göra att vår etapp också blir försenad.
Vi är medvetna om att ett husbygge tar 12-14 månader, så även om vi börjar idag är vi kanske inte klara förrän efter sommaren 2017, men är inte VA klart då kan vi ju inte flytta in. Det innebär dubbla boendekostnader, så vi funderar på om det kan vara värt kostnaden att borra efter vatten samtidigt som vi borrar för bergvärme samt att skaffa en liten (begagnad) septitank (skall vara en sluten sådan enligt kommunen). Det finns en del sådana på marknaden eftersom det är flera områden i Nacka som får kommunalt VA just nu. Om det bara är för ett halvår kanske det inte spelar så stor roll om tanken behöver tömmas ofta, även om det kostar en slant.
Är det någon som har tankar och idéer runt detta? Prisidéer? Förslag på kontakter?
Tacksam för alla svar, även spekulationer kan innebära en knuff i rätt riktning.
Mvh
Alexander
Redigerat:
Börja med att kolla med kommunen om ni får tillstånd att lägga en tank. I många kommuner så ersättes tankar om inte är för gamla när kommunalt VA byggs så det kan bli en kostnad för kommunen om de låter er sätta in en tank i väntan på kommunalt VA.
Det kostar ju också en del att borra brunn, ca 50.000. Frågan är om det är billigare än dubbelt boende.
Det kostar ju också en del att borra brunn, ca 50.000. Frågan är om det är billigare än dubbelt boende.
Wow, snabbt svar på mitt första inlägg någonsin. Tackar!toolman77 skrev:Börja med att kolla med kommunen om ni får tillstånd att lägga en tank. I många kommuner så ersättes tankar om inte är för gamla när kommunalt VA byggs så det kan bli en kostnad för kommunen om de låter er sätta in en tank i väntan på kommunalt VA.
Om jag förstår Nackas hemsida rätt frånskriver de sig just detta, att om detaljplanen vunnit laga kraft ersätter de inte tankarna. Jag surfade in på första bästa sida med septitankar och verkar ligga på runt 20 tkr. Sen är förstås frågan vad som tillkommer utöver tanken.
Priset för brunn verkar rimligt, men frågan är om man kommer ner när man ändå ska etablera en borrning för bergvärme.
Hyra, garage m.m. för min stora familj ligger på runt 15 tkr/månad, så kan vi flytta in ett halvår tidigare sparar vi nästan 90 tkr. Plus att vi såklart är sugna på vårt nya hus!
Hälsningar
Alex.
Intressant. Ja, det finns förstås en granne på inte allt för långt avstånd. De bör ju har en brunn och eftersom det är tillfälligt för oss båda kanske de inte behöver oroa sig för att den ska bli för belastad. Å andra sidan kan vi väl använda en egen brunn utomhus även efter att vi fått kommunalt VA. Gratis bevattning m.m.
Ja, där är jag enig med dig. Besparingen är att slippa det dubbla boendet (med fyra barn i en hyres-4:a). Bevattningen är bonus.
Om du ska leda allt vatten inkl bad och dusch til en tank dår den vara bra stor för att inte bli full på en gånh. Normalt har man tank till toaletten och en stenkista till resten. Frågan är om kommunen godkänner det eller om du ska ha en 20m3 trank
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Hej Alex,A Alexander Hackman skrev:Hej,
Mvh
Alexander
Hur gick det med beslut om septitank och borrning efter vatten?
Mvh
Niklas
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden