4 489 läst ·
27 svar
4k läst
27 svar
Har en kina luft vatten pump behöver HJÄLP
Sida 1 av 2
Jag har en luftvatten pump på18KW jag ökade säkringen från 16 till 25amp men den håller ändå inte när det är lite kallare. Finns det möjlighet att man kan stypa pumpen så den bara går typ på hälften av effekten typ 9kw då borde ju 25amp säkringen hålla med råge... Ja nu får jag säker kommentarer typ varför köpte du en sån stor osv, men nu gjorde jag den tabben, tänkte om jag köper större än behovet så går den på halvfart=håller längre....
Nu sitter den där i alla fall och "vinsten blev kattskit" men men går det att strypa den så säkringen kan hålla?
man lär så länge man lever. Finns det någon som köpt för liten typ 9-12kw och vill ha en kraftfullare så kan vi byta.
Vore tacksam för om någon vänlig själ kan hjälpa mig....
Nu sitter den där i alla fall och "vinsten blev kattskit" men men går det att strypa den så säkringen kan hålla?
man lär så länge man lever. Finns det någon som köpt för liten typ 9-12kw och vill ha en kraftfullare så kan vi byta.
Vore tacksam för om någon vänlig själ kan hjälpa mig....
- verkar ganska random, vet inte helt säker men pumpen har en egen "snabbsäkring" och det är den som går för det mesta. annars kunde man tro att huvudsäkringarna går för att de är för överbelastade..... Att jag får byta huvudsäkring någon gång ibland känner jag inte är något stort problem. men att automat"snabb"säkringen slår av typ en gång per dag när det är kallt är mitt aber. det blir ju snabbt kallt i huset då. pumpen heter ESDAW-18KH-1PH
1PH på sluttampen antyder att det är en enfasare, där har du problemet.
det finns ju adapter från en fas till tre fas kan man koppla in sådan? borde inte 18kw delas på tre faser... jag vet inte men bara en fråga.
file:///C:/Users/kim/Downloads/ESDAW-18KH-1PH%20(2).pdf
om du tittar på länken sä ser du värderna. snabbsäkringen är en automatsäkring på 25 amp
om du tittar på länken sä ser du värderna. snabbsäkringen är en automatsäkring på 25 amp
Länken går till en fil på din dator... Men oavsett så ska inte säkringen i värmepumpen gå om det inte är något fel - Den ska ju vara gjord för VP'ns belastning.
Sitter det någon värmeslinga i kondensvattentråget så är den huvudmisstänkt.
Sitter det någon värmeslinga i kondensvattentråget så är den huvudmisstänkt.
Produkter som diskuteras: "värmeslinga"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Du har alltså huvudsäkringar på 25A, sedan är pumpen avsäkrad med en 25A dvärgbrytare.
Om du tittar på dvärgbrytaren är den märkt A, B, eller kanske C?, (karakteristik)
Det kan vara värt att prova D då pumpen säkert har en rejäl startström, risken är väl att huvudsäkringen börjar gå istället.
Om du tittar på dvärgbrytaren är den märkt A, B, eller kanske C?, (karakteristik)
Det kan vara värt att prova D då pumpen säkert har en rejäl startström, risken är väl att huvudsäkringen börjar gå istället.
Värmepumpen verkar som sagt vara för 1-fas med 4,5 kW "Heating Power Input", vilket ger ca 20A. Den kan inte vara avsedd för svenska marknaden som använder 3-fas för sådan effekter. Vem sålde och installerade den?
20A på en fas kommer leda till problem, du borde kunna reklamera köpet och be dem hämta den. Konsumentköplagens §16 kan vara applicerbart:
20A på en fas kommer leda till problem, du borde kunna reklamera köpet och be dem hämta den. Konsumentköplagens §16 kan vara applicerbart:
Fel på varan
Vad som avses med fel
16 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet. Den skall vara åtföljd av de anvisningar som behövs för dess installation, montering, användning, förvaring och skötsel.
Om inte annat följer av avtalet, skall varan
1. vara ägnad för de ändamål för vilka varor av samma slag i allmänhet används,
2. vara ägnad för det särskilda ändamål för vilket köparen avsåg att varan skulle användas, om säljaren vid köpet måste ha insett detta särskilda ändamål,
3. stämma överens med den beskrivning som säljaren har lämnat och ha de egenskaper som säljaren har hänvisat till genom att lägga fram prov eller modell, och
4. vara förpackad på vanligt eller annars försvarligt sätt, om förpackning behövs för att bevara eller skydda varan.
Varan skall anses felaktig,
1. om den avviker från vad som föreskrivs i första eller andra stycket,
2. om säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han kände till eller borde ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet eller,
3. om varan i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta. Lag (2002:587).
.
Redigerat:
Ja att det leder till problem,..är ju roten till denna fråga. köpte den via England så konsumentlagen kan jag nog bara glömma. installationen sköttes "rätt" sätt dvs. av en elfirma och en rörmokare samt slutligen en kylfirma. så när jag tänkte ekonomiskt köp från England hade jag otur i tankeverksamheten... men nu står jag med denna maskin inkopplad med en hel del pengar investerade Hopplöst!L Lidd skrev:Värmepumpen verkar som sagt vara för 1-fas med 4,5 kW "Heating Power Input", vilket ger ca 20A. Den kan inte vara avsedd för svenska marknaden som använder 3-fas för sådan effekter. Vem sålde och installerade den?
Kan det finnas någon lösning rent elektriskt väg typ: kan man bygga om den till trefas eller är det helkört?
Problemet är nog som någon skrev att startströmmen blir en högre belastning än 25amp och då går säkringen. sitter ingen värmeslinga i kondenstråget. det är ingen inbyggd säkring som går utan den säkringen som den är kopplad på i huset.useless skrev:
Säkringen (dvärgbrytaren) är märkt med Hager c25 menar du att en typ D är "segare" och kan klara högre startström?Andreas La Motte skrev: