22 592 läst ·
77 svar
23k läst
77 svar
Skitkallt i radhus. Hur göra?
Även om ni tar in offerter så kommer ni få frysa i några veckor till innan det är fixat.
Är det inte en bra idé att titta på de förslag på "quick-fix" som ni fått för att åtgärda problemet tillfälligt?
En fläkt under elementet, byta fönsterbrädan etc...
/M
Är det inte en bra idé att titta på de förslag på "quick-fix" som ni fått för att åtgärda problemet tillfälligt?
En fläkt under elementet, byta fönsterbrädan etc...
/M
Medlem
· Blekinge
· 12 258 inlägg
Fixfia skrev:
Hej allesammans. Jag är överväldigad över alla bra tips och råd. Tack! Tidigare poster jag lagt in är från vår förra bostad. Bilden på vardagsrummet är från annonsen (läs: inte vårt radhus där och då).
Jag tror att vi kommer att börja ta offerter på att byta fönster och altandörr men att såklart först använda värmekamera. Golvet är också på kartan att bytas med golvvärme som plan, men vi behöver prioritera och där kom era råd in som understöd för beslut. Jag ska också prata med föreningen och höra mig för.
För övrigt tänker jag inte kommentera huruvida kallt 18-19 grader är mer än att vi fryser. Punkt.
Tack än en gång!
Jag förstår dig ärligt talat inte. Du har fått många bra tips här men väljer det absolut dyraste och det som tar mest tid utan att testa de enklaste.
Utan att veta något om värmesystemet kan vi inte heller veta något om ifall det hjälper att byta till bättre fönster. Om värmesystemet är väl intrimmat, har en inomhusgivare och är inställt på 19ºC så kommer det inte att bli varmare hur bra fönster man än byter till. Om man däremot skruvar upp värmesystemet så blir det varmare.
Huset är tilläggsisolerat och har flera fönster som är bättre än när huset var nytt. Så tillgänglig effekt från värmesystemet borde absolut inte vara ett problem. Det kan mycket väl vara en bra idé att byta fönster och altandörr. Men det är inte säkert att det löser problemet. Och det är nästan helt säkert att det finns billigare sätt att få varmare inne än att byta fönster. Det snabbaste och enklaste är att köpa ett löst elelement och ställa i vardagsrummet. Men punkt ett borde vara att hitta temperaturinställningen på befintligt värmesystem.
Huset är tilläggsisolerat och har flera fönster som är bättre än när huset var nytt. Så tillgänglig effekt från värmesystemet borde absolut inte vara ett problem. Det kan mycket väl vara en bra idé att byta fönster och altandörr. Men det är inte säkert att det löser problemet. Och det är nästan helt säkert att det finns billigare sätt att få varmare inne än att byta fönster. Det snabbaste och enklaste är att köpa ett löst elelement och ställa i vardagsrummet. Men punkt ett borde vara att hitta temperaturinställningen på befintligt värmesystem.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden