L
LeAnSuMa: [bild] Så här är den inställd idag, panntemp på 80-90. Jag fick ett råd att vrida ner kurvan och även finjustera värme. Visste dock inte om kurvan står på 3 eller 1,25 . Provade vrida till 2 och där var det stopp så den stod alltså på 1,25. Ställde även värme på -5 och efter ett dygn var det kokhett på elementen. Trodde det var så att jag sänkte innetemperaturen med fem
2 svar · 957 läst
·
L
Liteavvarje: Eller någon äldre kaminaffär eller någon vedspis/kaminreparatör , dom brukar inte vara så vilse i den djungeln
5 svar · 2,1k läst
L
Liteavvarje: [citat] Har ingen betydelse , jagar inte några bästa svar , bara försök till bästa info , till en frågande , om jag eller annan eller tillsammans kan ge info som hjälper , värmer det inombords
6 svar · 4,0k läst
·
G
GadgetMaster: [citat] Lite så jag tänker också, det som gör hårdvaran för gammal, eller att det inte är lönsamt är ju att elen i förhållande till vad man får ut blir för dyr så ju mer jag kan utnyttja värmen, desto bättre case!
51 svar · 5,6k läst
·
Jarlingar
Jarlingar: En större radiator avger mer värme och måste inte nödvändigtvis vara lika varm som ett mindre. Är det tillräckligt varmt i rummet så är det inget fel. Om inte så har du för lågt flöde över radiatorn.
23 svar · 6,7k läst
·
Husköpare 8
Husköpare 8: [citat] Ok,det finns ingen risk att det blir vatten i vedspisen,för mitt hus har aldrig stått ouppvärmt,vad jag vet i allafall. Däremot finns det delar på den som är skeva och deformerade. Och enstaka gånger har en del av hällen varit röd när jag eldat....får väl byta ut dom skeva delarna framöver. För att få fart på elden, speciellt i början, måste jag ha i massor med stickor
21 svar · 5,7k läst
R
Rowah: 4e röret brukar vara för vvc-returen.
1 svar · 700 läst
Alguts
Alguts: Aha, ja då låter jag den vara. Tack för det. Då är det alltså den röda som är boven (överhettningsventilen). Går det att skruva isär den eller nått sånt? Har knackat på den och försökt få den att släppa men utan framgång. Antar att den fastnat i ett läge så när jag eldar å tempen stiger så sipprar den in vatten.
3 svar · 4,5k läst
·
Larsa Stolt
Larsa Stolt: [citat] Hej. Folk från det lokala IVT-centret kommer förbi till veckan. Återkommer med vad som var problemet om vi kommer fram till något. Tack för input så länge. :-)
9 svar · 1,7k läst
·
P
Peter Linder: Hej! Jag har följande situation: Har ett bågväxthus med enkelplast på 220 kvadratmeter. Det blir oftast för varmt hela sommaren. Har bara ventilation i kortändorna. 35 m bort är vårt bostadshus. En skånelänga mer lerstensväggar på råstensmur. Vi har renoverat ena halvan och gjutit in golvvärme. Nu återstår andra halvan där det är en källare. Vi tänker fylla källaren och nu
0 svar · 1,3k läst
Alguts
Alguts: Helt korrekt. Den var ur läge! Nu har jag fått ned den till "verkliga" 0 och då blir framledningen 20 grader. Så det verkar fungera som det ska! Tack för hjälpen!
6 svar · 625 läst
useless
useless: Det vanligaste är att knäppningar uppstår i radiatorsystemet när den växlar mellan att göra varmvatten och värma radiatorerna.
42 svar · 14,6k läst
·
L
Liteavvarje: Ja det är en inställning av VV , den där har ett span på 35 - 60C och normalt justerade till 55C enligt skylten , men dom kan kalka lite och kärva , har du tur så kommer den igång Röret uppifrån ( röd ) ska vara bra varmt , röret från höger ( blå ) ska vara kallt och rakt ner är det som du får i kranarna , blandvatten Går att knacka med hammaren på sidan samtidigt som du vrider
3 svar · 1,3k läst
·
M
malander: Tack :-)
4 svar · 1,5k läst
·
A
AndersS: Du kan också förbättra genom att sänka cirk.pumpen men riskerar att den inte då orkar pumpa runt till alla radiatorer. När jag minskade cirk.pump så blev två element inte riktigt varma.
5 svar · 12,8k läst
·
J
Jörgen Salomonsson: Hoppsan.. undar varför jag fick upp ämnet som aktuellt.. men är det 4 år sen så är det nog dags att motionera ventilen igen☺
33 svar · 10,7k läst
·
pjapen
pjapen: menar energibalansberäkning och då behövs 1 och 2! känns som kallelasse har tänkt att bygga något nytt och vill veta framtida energi behov. Det växer konsulter på träd som gör detta för ett par tusenlappar som är en promille i förhållande till att bygga ett ny villa så föreslår att du vänder dig dit! om det är befintligt hus är det enklast att kolla på sina mätare eller
3 svar · 716 läst
L
Liteavvarje: Det verkar som du har en del microbubblor , dom blir när luft kommer till pumpen och slås i småbitar där , 1 Stäng av pumpen , se till att det finns tryck i systemet ca 1 bar , och vänta ett par timmar , microbubblor nästan flyter omkring i vattnet och har svårt att lyfta till högsta punkten . Lufta på alla ställen som det går , starta pumpen kör någon timma och starta om från 1
1 svar · 2,0k läst
L
Liteavvarje: Svar nej inga problem , det enda du ska tänka på är att bara stänga en ventil till tanken , då kommer vattnet att vandra lite fram och tillbaka p-g-a tryckökningen , normalt För det ska alltid vara öppet på en sida mot pannan , normalt returen för exspansionens skull
5 svar · 981 läst
·
C
c_olsson: Allra enklast är att bara koppla in elpatron direkt på solfångaren. Det krävs dock att man uppfyller några krav. T.ex. måste man ha en lämplig plats för elpatronen. En gammal genomströmningsvärmare kan funka. Den kopplas då på fjärrvärmens tappvattenutgång före blandningsventilen och påverkar inte fjärrvärmen i sig. patronen i värmaren behöver bytas mot en med lägre effekt,
4 svar · 3,3k läst
M
Millox: Nej, vi kollade aldrig något annat. Det var en totalentreprenad så de byggde som vi önskade. Vi har dock inte två kretsar utan endast en och det är något jag skulle ha varit mer påstridig om för att få. En krets för nedervåningen och en för övervåningen. Blir lite lättare att hålla en rimlig, dvs svalare, temperatur uppe även om det funkar med rumstermostaterna i rummen med
7 svar · 2,9k läst
L
Liteavvarje: Har du elektriska termoventiler på fördelningsrören , höj på termostaten , se på donet om det öppnar någon synlig indikering finns , jämför med dom andra , öppnar den så kanske ventilen kärvar ,:confused: Ta bort donet och se på den lilla pinne som sitter där , vid full värme ska den var uppe , är den kvar nere så är den stängd ( fastnar under sommaren ) knacka på pinnen så
1 svar · 772 läst
Janus82
Janus82: [citat] Jag hade vattenburna element tidigare men de var underdimensionerade så när det blev under -15 grader ute så orkade de inte med. Nu med golvvärme har jag inte haft några problem alls med värmen inne oavsett vilken temperatur det är ute. den stora vinsten med golvvärme är dels att jag slipper fula radiatorer vid varje fönster, huset ser helt enkelt behagligare ut. Men framför
10 svar · 6,3k läst
Ljus
Ljus: Generellt är det ok att inte jorda element i torr isolerad miljö enligt de regler som gällde då och även gäller dessa anläggningar idag. Vad som kan tala emot är om tillverkaren i sin anvisning kräver skyddsjord. Om det handlar om funktion, EMC krav eller bara är en standardskrivning är svårt att veta. Man hamnar man i limbo och för att komma undan har flera tidigare i tråden
15 svar · 3,0k läst
T
Thomas Ohlin: [citat] Tack för svar :) Jag testar!
2 svar · 525 läst
·
L
Liteavvarje: i #21 säger du 3 till pannan och 3 till patronen 25 amp , då ska det vara gult i hålet på propphuven , om det är gult så ligger troligtvis panna och VVB på samma , det går även att se om det går en lite grövre ledning mellan panna och VVB , Eftersom det är lite paket i det hela , kan den gå genom hål ner till VVB från pannan , är nog möjligt att se om du tar bort framplåten på
24 svar · 6,0k läst
T
Thomas_Blekinge: Principiellt går det. Man fimpar av lite varmvatten från befintligvärmekrets för golvvärmen. Det kräver dock en liten extraenhet med circpump och shuntventil (googla minishunt) stor som 2-3 skokartonger, som ska placeras någonstans. Som det sagts så bygger vattenburen golvvärme en del. En slimmare variant är el-golvvärme som är dessutom billigare i anskaffning. Driftkostnaderna i
2 svar · 6,0k läst
Rabbithole
Rabbithole: Ja. Du kör inte poolvattnet genom värmepumpen. Principen blir som att du stoppar ett vanligt element i poolen. Men man sparar in kostnaden för poolvärmepump. Fast effektivast för poolvärme är ju ändå solfångare
27 svar · 4,3k läst
L
Leif i Skåne: Titta på säkringarna och vilka färger ledningarna har.
4 svar · 1,5k läst
·
L
Liteavvarje: Ta du den som dina föräldrar har och knepa in den på returen , ett T-stycke och några rörbitar fungerar utmärkt , det finns ingen anledning till att riva det som sitter inbyggt Trycknmätare och säkerhetsventil sitter kvar som det sitter
1 svar · 3,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.