Värme allmänt
Byggdjuret: Jag gjorde liknande som du skrev... Jag stängde av lvp och luftade lvp det var ingen luft där. Luktade de element på ovanvåningen. Fyllde på med mer vatten i lvp sedan startade jag om lvp och luftade elementen efter en stund. Sen dess har det fungerat får hoppas det håller sig:)
Wiggen: [citat] Dessvärre stod det inget om den i manualen. Men det är mycket möjligt, dä det låter då man flyttar den som nån form av reglage
exerg: Det är tjära som ev sitter i rökgången som kan antändas och bli skorstensbrand .Löst sot skapar mest dåligt drag.
full-korn: Beställde precis en ICS.2-termostat som ersättare till en golv-tappad ICS-RF-termostat, hittade denna tråd och ångrade ordern. Så: Stort tack för infon om inkompatibilitet! Det luriga var att när jag googlade på RSK-numret till ICS-RF-termostaten kom jag till en sida på en webbshop med ICS.2-termostaten...
snowjim: Jag är riktigt nöjd med den virvelvinden vi har! Visst kommer det förbi lite kol så en strumpa eller någon form av filter på vägen är säkert bra. Problemet är dock att soten tar sig alltid igenom och den dammsugaren jag har stående där har sot i så gott som hela maskinen, till och med knappskyddet är fyllt med sot. Nu låter det som att det är stora mängder sot som släpps igenom
utvik: Tack för svaret, tror problemet var att grannen under mig hade rörmokaren här igår och fick veta att hennes termostat är trasig, den togs bort,behöver bytas och vips steg vatten temp in fr 30 till 50 grader och allt började fungera hos mig.
Nybyggarn: Kolla om du kanske kan hitta manualen här hos kotly. Atmos pannorna finns i ett otal varianter men är ganska lika. Den högra drifttermostaten ska stå på max, för visst har du en acktank? Den vänstra vrider du moturs så att fläkten startar när du ska tända pannan, sen när rökgaserna kommer upp i lite temp vrider du den medurs, jag har min på ca kl 2-3 men du får nog prova dig fram,
skutten11: [citat] Prova med att justera in skillnad mellan respektive slingas delta T ,skillnaden mellan på tur och retur till ca 4C
Preppie: [citat] Den är fixad sen i förmiddags. Kvar är en något ojämn flödesreglering där det är kallare i vissa rum.
snowjim: [citat] Har inte räknat specifikt på luft\luft men däremot jordvärme och där var skillnad för liten för att det skulle vara värt investeringen på 150 000 kr. Så jag känner mig ganska säker på att pellets är ganska mycket billigare än luft\luft. Jag kan tillägga att vi var ett par st som gick igenom jämförelsen och kom till samma slutsats.
Bengt_j: Det saknas information från TS hur varm tanken är i toppen och botten när fläkten stannar. Hur lång tid har gått efter upptändning när fläkten stannar?
Nyfniken: Varje gång du spolar du fylls cisternen på toaletten med X liter iskallt vatten som sedan kyler luften på toaletten.
Josth: Kanske någon kontaktor som bränt ihop och inte vill släppa? Konsekvensen blir att överhettningsskyddet löser ut när panntemp kommer upp i ca 90 grader.
Josth: Man kan dränera om huset och isolera utsidan med 20 cm t.ex. Isodrän så gör det viss skillnad. Sedan isolerat golv med ventilation under som suger bort fukten. Naturligtvis bra om det är energifönster också.
slacker: Det är trallen - Vi fick snabbt -14 i Stockholm under natten mot Måndag och vi fick två täta pistolskott från vår 5 år gamla altan. Smäller så man tror hela skrotet föll till marken. Det var värre första vintern med ganska frekventa smällar.
zdmh100: Hej, postar här iom. ämnet inte direkt relaterar till solenergi, men kollar idéer/best practice för att konvertera den varme som alstras under solpanelen till energi för uppvärmning av vatten. [bild] Projekt: energieffektivisera 40-tals villa i Skåne (kolla även bifogad foto) Arbete utförd: Isolering: 140mm BauderPIR Plus isolering (utsida tak) Energi: solcellsintegreringssystem, 30 x
Thomas_Blekinge: [citat] Darknet?
cpalm: [citat] Ja precis. Finns ingen innegivare nu och det beror nog på att det inte finns en placering som är representativ för hela huset i alla lägen. Är som sagt ett stort hus. [citat] Ja givetvis. Läste om detta med en liten genomströmningsberedare som alternativ, kanske blir effektivare även om man använder en "smart" VVC-pump(?) Grejen är att både "master bathroom", kök och gästtoa
fekberg: Har provat att byta till en av de andra som funkar i huset, och de blir samma resultat.
smurfen72: Hela badrumsgolvet är inte stort 2750*1650 är totala ytan och sen går det ju bort yta för badkar toa stol och där rören kommer upp till handfatet och det ligger en liten matta på en del av golvet som säkert sänker värme avgivningen. Har ingen riktigt koll på framledningen men max runt 48 grader vid -20 och deltat kanske 5 grader. Har rätt hög vent i badrummet eftersom det är 1 av 4
pjodden: Så nu har jag luftat systemet och även motionerat strypventilerna/reglerventilerna. Jag stängde cirkulationspumpen och öppnade på luftningsskruven på respektive fördelare en åt gången och kunde inte upptäcka någon luft, det kom en solid stråle vatten direkt. Men det verkar komma fram varmvatten nu så nåt bra har hänt! Nästa fråga då, om man går vidare med planerna på att
GoForIt: Absolut kan du ju förbättra draget med en skorstensfläkt. Eftersom det är skorstensfejarmästaren (eller hans delegerade) som ska godkänna installationen, så är steg 1 att ta kontakt med dem för att lyssna om dina funderingar är möjliga att genomföra. Före det bör du också kolla med kommunen så att de tycker att det är okej att du installerar en kamin.
Nefrums: För att förtydliga så menade jag att det blir kondens när man höjer temperaturen snabbt. En mindre luft-luft värmepump kan man få för 15k. Då kan man få ca 4 ggr så mycket värme per kr. Men de för lite oväsen, så satsa på en som är tyst och försök få ute enheten så långt bort som möjligt, gärna run ett hörn.
Holmspel: Du kan se om du får lite tips i min tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/koepa-luftvaermepump-hur-ska-man-taenka.283367/
aroncbds: Tack för svaren! Jag räknar så pennan, och återkommer med resultat! :-)
smurfen72: Det ska alltid monteras filter av sil typen sen kan man om man vill montera magnetit filter men det är inget som görs som standard.
wolffi: [bild] Problemet löst. Det var vid termostaten. Hade fastnat vid stängt läge. Äntligen fungerar elementet efter fyra år. Tack för hjälpen.