Pannan började springa läck under så jag stängde av vattnet och strömmen för att öppna upp manöverpanelen.
Till min "förskräckelse" ser jag det rinner vatten från kopplingen som sitter på inkommande vattenledningen.
Den är t-formad, fast själva "benet" är nedvinklat. En liten pytte spricka på röret bara, men så stor skada det gör ändå.
Letat hos återförsäljare men ingen som har.
Någon som vet med sig någon firma som har en sån här eller om det går att trycka dit ett eftermarknadsrör bara?

• Läckande T-formad vattenledningskoppling med synlig spricka och korrosion mot en isoleringsbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Det ser ut att vara ett helt vanligt smutsfilter. Fast med klämringskopplingar, vilket självklart är väldigt ovanligt.

LK gör dessa fortfarande, men dom är tillräckligt ovanliga för att inte ha ett eget RSK.
http://www.lkarmatur.se/sv/produkter/smutsfilter/smutsfilter-51cr_66660089.aspx

Edit
Här verkar det finnas på lager!
https://jsenergi.com/reservdelar-ni...till-nibe-pellux-city-och-tappman-pannor.html
Ring och kolla så det verkligen är ett 22mm smutsfilter du får! Det vore tråkigt om du fick hem ett 15mm...

För på din bild ser det ut som om det är 22mm på röret överst och 15mm på det understa. förminskat i klämringen antagligen.

Och ringer du nu på studs så kan dom nog express-frakta ett filter till dig tills imorgon. (Om det finns på lager såklart) Men det beror ju kanske på hur bråttom du har... Express kostar nog lätt 300:- extra.

(y)(y)

Smutsfilter med klämringskopplingar för Nibe Pellux, City och Tappman pannor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Tack som fasen Krilleman!! Ska kolla med skjutmåttet när jag kommer hem igen ikväll.

R Romeli skrev:
Tack som fasen Krilleman!! Ska kolla med skjutmåttet när jag kommer hem igen ikväll.
Tror det kan vara en backventil

Ingående rör är 22mm så där passar det. Men utgående röret är 15mm...
Får helt enkelt ta bort filtret och kolla ifall det sitter någon skarv innanför,

Krilleman
Ingen skarv, utan en förminskning!

hade rörpularen här nyss som bytte filtret på ett kick. Inte "rätt" filter egentligen men samma funktion. Skönt att få varmvatten och värme i elementen igen.

Krilleman
Du fick alltså ett vanligt gängat filter misstänker jag då?!

Krilleman Krilleman skrev:
Du fick alltså ett vanligt gängat filter misstänker jag då?!
Precis, fast med rätt diameter. Enda som skilde var längden på filtret så han fick kapa lite rör och på med nya klämhylsor.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.