1 800 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Längd på matning av golvvärme innan det avsedda rummet?
Även om rubriksättning inte varit min grej så lyder frågan som sådan;
I källaren (pannrummet) har jag panna, shunt för radiatorslinga och en slinga till golvvärmeshunten. Det avsedda rummet på entréplan är i praktiken så långt från pannan som möjligt. Matningen av 16 mm röret blir runt 7 till 8 meter enkel väg innan det ens kommer till det avsedda rummet. Om jag matar från golvvärmeshunten...
Golvvärmen ersätter självklart borttagna radiatorer och jag kan ansluta golvvärmen på den slingan, mitt I-landsproblem blir då att elementen inte ber om värme på sommaren trots att jag eventuellt önskar golvet någotsånär varmt.
Vad anser ni vara den längsta matningen för golvvärme innan rummet helt enkelt?
I källaren (pannrummet) har jag panna, shunt för radiatorslinga och en slinga till golvvärmeshunten. Det avsedda rummet på entréplan är i praktiken så långt från pannan som möjligt. Matningen av 16 mm röret blir runt 7 till 8 meter enkel väg innan det ens kommer till det avsedda rummet. Om jag matar från golvvärmeshunten...
Golvvärmen ersätter självklart borttagna radiatorer och jag kan ansluta golvvärmen på den slingan, mitt I-landsproblem blir då att elementen inte ber om värme på sommaren trots att jag eventuellt önskar golvet någotsånär varmt.
Vad anser ni vara den längsta matningen för golvvärme innan rummet helt enkelt?
Du får även ha med i aspekten längsta slinglängden. Det är där begränsningen sitter.
Max slinglängd för LK Universalrör X16 i gles och värmefördelningsplåt är ca 90m vid beräkningen 50W/kvm.
http://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/lathund-lk-golvvarme-inkl.-moms.pdf
Max slinglängd för LK Universalrör X16 i gles och värmefördelningsplåt är ca 90m vid beräkningen 50W/kvm.
http://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/lathund-lk-golvvarme-inkl.-moms.pdf
Krilleman skrev:
Åh, stort tack för svar!Krilleman skrev:
Tydligheten och detaljerna försvann åå vägen men det är LK 16mm som ska läggas.
Rummet är 6 m2 så jag räknar 7m/m2 så där ryker 42 meter. Med 75 meters slinga så kommer jag få gott om längdmeter kvar.
Injustering och flödeshastighet är en annan femma men den dagen den sorgen.
Klicka här för att svara