O
Planerar byte från gammalt öppet expansionskärl på vind till slutet i kärl i pannrum. Hur går jag tillväga för att avgöra eller uppskatta systemets volym så jag kan dimensionera expansionskärlet korrekt?

Det gamla kärlet är inbyggt i en isolerad trälåda utan inspektionsmöjligheter, men skulle jag kunna räkna baklänges från dess volym när jag frilagt det och kan se hur stort det är eller är det dumt?

Ja, det är dumt. Räkna på den faktiska volymen så det blir rätt. Vad består systemet av? Panna, acktank och ett gäng radiatorer?

Staffans2000
Själv är jag en stor vän av öppna kärl. Så första frågan är -varför byta till ett slutet överhuvudtaget?

O
Jag utgick ifrån att det öppna kärlet är korrekt dimensionerat utifrån systemet så som det ser ut, så att en omräkning via den volymen skulle ge ett korrekt resultat. Men det stämmer alltså inte?

Systemet består av en drygt tio år gammal Jula luftvattenvärmepump som är ihopkopplad med en kombipanna. Jag kan för lite för att förstå exakt hur de hänger ihop men jag gissar även fungerar som ackumulatortank. Kombipannan saknar i vilket fall brännartillsats och används idag enbart som vedpanna. Utöver det är det tio radiatorer av varierande model och storlek samt själva rörledningarna.

Märkskylten för kombipannan säger:
Märkskylt för kombipanna som visar tekniska specifikationer inklusive effekt och volym.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

O
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Själv är jag en stor vän av öppna kärl. Så första frågan är -varför byta till ett slutet överhuvudtaget?
För att vindsvåningen är till 80% procent inredd och det som återstår är utrymmet där kärlet idag står. Det är enklare och billigare att flytta kärlet och inreda än det är att bygga ut. Sen ser det även ut som kärlet är från 1978 så det skall bli lite spännande att få ut det ur trälådan och se i vilket skick det är.

Redigerat:
Pannan 160 liter
Värmepumpen med tillhörande prylar 10-20 liter
Radiatorerna 10-15 liter per kvadratmeter, vilket borde bli nånstans runt 100-150 liter.

Avrunda uppåt och välj ett lämpligt kärl.

• Gilla
lordi och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.