Svaret är det samma. Det går år en viss mängd energi för att upprätthålla en viss inomhustemperatur. Om det är en ny eller gammal/enkel eller avancerad termostat som ser till att temperaturen upprätthålls spelar inte så stor roll.
Många som säljer termostater hävdar att man kan spara typ 30% på att byta. Om det skulle vara så måste man ha haft alldeles för varmt innan och då är det inte själva termostatbytet som sparar energi, utan att man har sänkt temperaturen inne.

• Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
Dock kan du få lite nya funktioner med de elektroniska. T.ex nattsänkning/semesterläge/vädringsläge.
Hur mycket detta i slutändan sparar, ja de tvistar de lärde om.

• Gilla
jimka
  • Laddar…
E etompau skrev:
Dock kan du få lite nya funktioner med de elektroniska. T.ex nattsänkning/semesterläge/vädringsläge.
Hur mycket detta i slutändan sparar, ja de tvistar de lärde om.
Åh nej, du öppnade just Pandoras ask genom att nämna nattsänkning...

Om alla jobbar och går i skola så kan man även ha dagsänkning på vardagar.
Då snackar vi besparing 15 + 15 % ger 30 %. Termostatsystemet betalar sig på 1 år.
Det var lite ironiskt...
En fördel med elektroniska termostater är att man blir ensam i hushållet som kan justera temperaturer. Dvs man slipper spring runt och vrida ner termostater som står på max bara för någon frusit lite ....
Man sparar inte mycket på natt/dagsänkning, men kul teknik får kosta lite (mycket).

V Värmeinjusterare skrev:
Energianvändningen ligger normalt, men det säger egentligen inte så mycket, de flesta villor har en hög energiförbrukning. Om det är möjligt skulle jag installera vattenburen värme på vinden alternativt installera moderna elradiatorer om du har behov av värme där. En injustering av radiatorsystemet skulle kunna ge en besparing på 10-20 %, då menar jag att man justerar in varje radiator (som då måste ha moderna ventiler) injusteringen har en återbetalningstid mellan 2-6 år. Fönster har en återbetalningstid på ca 15-20 år men behöver du ändå byta så sparar du ca 15%.
.
Detta håller jag inte med. Både gamla som nya elradiatorer omvandlar elen till 100% värme, du får ingen besparing genom nya elradiatorer.
Nya fönster räknar sig i de allra flesta fall inte ekonomiskt, speciellt om du redan har bergvärme. 15-20 år på fönster är troligen helt fel.
Jag skulle börja med de enkla sakerna: täta springor och nyckelhål, isolera vinden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.