Någon som vet om det är ok att ha igång värmepumpen (avstängd cirk. Pump) medans man kopplar rör och pex? En Ivt greenline från 2005. Trevligt att ha varmvatten medans man fixar..
 
J
Fråga, visst ska det vara tät foliemantlad pex till slutna system?
 
Krilleman
A Andenzz skrev:
Någon som vet om det är ok att ha igång värmepumpen (avstängd cirk. Pump) medans man kopplar rör och pex? En Ivt greenline från 2005. Trevligt att ha varmvatten medans man fixar..
Går det att stänga av utgående vatten till radiatorerna?
 
Krilleman
J JohanLun skrev:
Fråga, visst ska det vara tät foliemantlad pex till slutna system?
Nej, PEX går också fint till värmesystem. Men den ska vara klassad för diffusionstäthet, alltså värmesystem.

Tex LK. Där går det fint att koppla både PEX och ALU på värmesystem.

http://www.lksystems.se/sv/produkter/lk-universal/om-lk-universal/
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Går det att stänga av utgående vatten till radiatorerna?
Nej verkar dessvärre bara sitta avstängning på returen. Ser nu att cirkulationspumpen inte verkar ha någon strömbrytare och dessutom fast instalerad..
 
J JohanLun skrev:
Fråga, visst ska det vara tät foliemantlad pex till slutna system?
Jag köpte multipex från Roth. Hitta till bra pris på en webbsida, visa sig dock vara en utgången modell som roth tog tillbaka 2012 pga att skyddröret var skört..

Så kan vara bra att försäkra sig om vad man köper.

Så med andra ord, jag köpte givetvis inte från den butiken, kanske ska tillägas :-)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.