Jag funderar lite över vad 'normal' energianvändning är för en villa. Mer specifikt om mitt hus ligger på en 'normal' nivå, om jag förbrukar över eller under medelvärdet och vad för slags åtgärder som jag kan göra för att få ner.

• Huset ifråga är ett litet 1.5plans-villa med inredd vind, väggarna är putsad sten, troligtvis någon form av lecablock. Byggd 1954.
  • Runt 120kvm + källare.
  • Självdragsventilation.
  • På vinden finns det tre elradiatorer, resten av huset har vattenburna radiatorer. Taket är troligtvis isolerat då det inte känns så kallt.
  • De vattenburna radiatorerna värms genom bergvärme.
  • Källaren är isolerad utanpå med 100mm cellplast och platta gjuten direkt på mark, troligtvis utan isolering (kallt golv). Dock så finns det endast två äldre vattenradiatorer i källaren, varav ett är avstängt då det är i garaget och garagedörren är inte tätt någonstans. Osäker på genomsnittstemperaturen i källaren.
  • 2glas-fönster i hela huset.
  • En person i hushållet.
  • Huset är beläget i Östergötland.

Energianvändningen per år är för närvarande ca 12000kwh, uppskattat mellan 8000kwh-9000kwh uppvärmning. En vinterdag med temperatur mellan -10C och -5C så går det åt runt 50kwh.

Vad tycker/tror ni? Är det här bra eller dåliga värden? Hur lågt kan jag komma om jag ex. byter till 3glas-fönster och/eller byter ut elradiatorerna mot vattenradiatorer?

Har ni andra förslag på energibesparande åtgärder?

Redigerat:
Hej, välkommen till Bygga Hus-forumet!
Jag tycker det låter rätt bra för att vara ett hus som nästan är pensionsfärdigt.
Fast nu vet vi ju förstås inte om det ligger i Kiruna eller Kristianstad :)

Vad du kan göra?
Ja, det låter ju lite onödigt stort för ett enpersonershushåll...

Tackar!

Uppdaterat med plats och storlek på hus, är ingen jättefamiljevilla om vi säger så :)

Det finns nog ingen enskild grej som skulle göra jättemycket. Stänga av elradiatorerna är väl prio ett.

Byta fönster är troligtvis inte värt om dom inte är i dåligt skick. Man kan ibland lägga till en extra ruta som gör en del.
Om du behöver renovera något kan det dock vara värt att välja en mer energibesparande lösning

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Det finns nog ingen enskild grej som skulle göra jättemycket. Stänga av elradiatorerna är väl prio ett.

Byta fönster är troligtvis inte värt om dom inte är i dåligt skick. Man kan ibland lägga till en extra ruta som gör en del.
Om du behöver renovera något kan det dock vara värt att välja en mer energibesparande lösning
Nu är fönstrena i relativt dåligt skick. Även om det kanske skulle bli en tid på 30-40år innan jag kan räkna hem investeringen att byta fönster så skulle det vara värt för mig, om jag kan sänka husets driftskostnader.

Har även hört rätt mycket om FTX-ventilation men är osäker på om det skulle ge något.

Renovera och isolera källargolvet har jag gett någon tanke åt men med en uppskattat utgift på närmare 200k eller så, så är det troligtvis inget som jag tänker göra i första taget, om någonsin.

Extraisolering av fasaden skulle man också kunna göra men troligtvis inte något jag ger mig på förrän den dag existerande fasad blir dålig.

Men som jag skrivit i första inlägget så är det jag mest är intresserad av är hur mycket man kan sänka sin energianvändning med, genom olika åtgärder, tankar?

Energianvändningen ligger normalt, men det säger egentligen inte så mycket, de flesta villor har en hög energiförbrukning. Om det är möjligt skulle jag installera vattenburen värme på vinden alternativt installera moderna elradiatorer om du har behov av värme där. En injustering av radiatorsystemet skulle kunna ge en besparing på 10-20 %, då menar jag att man justerar in varje radiator (som då måste ha moderna ventiler) injusteringen har en återbetalningstid mellan 2-6 år. Fönster har en återbetalningstid på ca 15-20 år men behöver du ändå byta så sparar du ca 15%.
Fasad är också dyrt något man gör vid behov. Tilläggsisolera skall man göra enbart på utsidan annars finns det risk för kondens i organiskt material med risk för mögel. Huset är ifrån 54 med enbart självdrag med en frånluftsledning till ett återvinningssggregat som går till värmepumpen skulle man bli av med den fuktiga luften i kök och badrum och samtidigt återvinna den varma luften i Värmepumpen.

Steg 1: Se över eventuella luftdrag/köldbryggor runt fönster/dörrar. Låna/hyr en IR-kamera och passa på medans det fortfarande är lite kallt ute. Ofta är utrymmet mellan fönsterkarm och reglar dåligt isolerat/drevat. Se till att fönster är täta, dvs se över lister runt om. = Billigt och snabb återbetalning

Steg 2: Du har bergvärme. Utnyttja den bättre om borrhålet har tillräckligt med kapacitet. Släng ut elradiatorer och bygg ut den vattenburna värmen. I samband med detta gör du som nämnts ovan en injustering av radiatorerna, byter ut gamla trötta radiatortermostater mot nya. = Mindre billigt men snabb återbetalning.

Hoppa över tilläggsisolering till efter du gjort alla andra förbättringar och optimeringar av din värmekälla. Avvakta med att byta fönster, det är dyrt och förstör inte sällan husets estetiska utseende om man inte väljer rätt. Om du har 9000kWh och sparar 20% så kommer återbetalningstiden bli bra mycket längre än 20 år.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Ett utmärkt och billigt sätt att minks sin värmeflrbrukning på. En bra värmekamera är nog inte så lätt att hyra utan man får nog ta med en personal som kan använda den.

En annan sak som man kan tänka på är sensorsryrd utebelysning bra för plånbok och miljön samt att man inte behöver byta ledlampan så ofta.

J
V Värmeinjusterare skrev:
Energianvändningen ligger normalt, men det säger egentligen inte så mycket, de flesta villor har en hög energiförbrukning. Om det är möjligt skulle jag installera vattenburen värme på vinden alternativt installera moderna elradiatorer om du har behov av värme där. En injustering av radiatorsystemet skulle kunna ge en besparing på 10-20 %, då menar jag att man justerar in varje radiator (som då måste ha moderna ventiler) injusteringen har en återbetalningstid mellan 2-6 år. Fönster har en återbetalningstid på ca 15-20 år men behöver du ändå byta så sparar du ca 15%.
Fasad är också dyrt något man gör vid behov. Tilläggsisolera skall man göra enbart på utsidan annars finns det risk för kondens i organiskt material med risk för mögel. Huset är ifrån 54 med enbart självdrag med en frånluftsledning till ett återvinningssggregat som går till värmepumpen skulle man bli av med den fuktiga luften i kök och badrum och samtidigt återvinna den varma luften i Värmepumpen.
Hur kan det vara 15 års återbetalning på fönsterbyte när årsförbrukning är 9kkwh? Det måste vara otroligt billiga och samtidigt fruktansvärt energisnåla fönster?

Dem gamla fönsterna har ett u-värde på 3 medan ett modernt på ca1 . 15% på 9000kr är 1350kr, 120 m2 har kanske 8-10 fönster med ett billigt på 2000kr och installation på 1000kr kommer du ha en kostnad på 24000kr delat på 8 fönster får du en payofftid på 18 år.

• Gilla
Sylvestris
  • Laddar…
Om du sparar in 2/3 av 1350 kWh så blir väl återbetalningstiden 24000/900 = 27 år?

Men med mer realistiska siffror så har de gamla fönstren ett u-värde på 2,5 och nya kostar 7-10 tusen installerade och klara. Då blir återbetalningstiden 80-100 år.

• Gilla
martin43 och 3 till
  • Laddar…
9000kWh för uppvärmning är bra tycker jag. Det ”tråkiga” med nivån är att den inte ger så stor besparingspotential för att finansiera/motivera förbättringar.
Själv förbrukar jag 25000kWh då har jag redan bytt jordvärmepump, installerat golvvärme och tilläggsisolerat!
Jag vet att jag tycker siffrorna i denna artickel gav mig lite vägledning när jag satt och räknade.
https://golvvarmekungen.se/2012/vad-kostar-det-att-varma-med-golvvarme/

I första hand så blir det nog att byta ut elradiatorerna mot vattenburna, samt att byta ut termostaterna.

En fråga, är det någon effektivitetsskillnad mellan moderna 'vanliga' och moderna elektroniska?

J jimka skrev:
En fråga, är det någon effektivitetsskillnad mellan moderna 'vanliga' och moderna elektroniska?

Nej. Såvida inte dom gamla har trasiga termostater så det är 27 grader inomhus... Annars drar gamla och nya elradiatorer exakt lika mycket energi om man har samma temperatur inne.

useless useless skrev:
Nej. Såvida inte dom gamla har trasiga termostater så det är 27 grader inomhus... Annars drar gamla och nya elradiatorer exakt lika mycket energi om man har samma temperatur inne.
Jag var nog lite otydlig i min fråga, jag syftade på moderna termostater till vattenradiatorer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.