M ola.eriksson skrev:
Du kan via menyerna i enheten med display nedan sköta det. Du kan behöva gå in i någon sorts admin-mode. Ska pumpen kunna stängas av så ska den få sin ström från den mörkgråa enheten i bilden nedan. Är detta inte gjort så bör det nog göras av en elektriker men jag gjorde det själv efter att ha pratat med min elektriker. Annars är det inga större problem med att använda t.ex. badrum som bypass då man oftast inte har något emot att det blir lite varmare där :)
Jag har ingen sån svart låda
[bild]
M ola.eriksson skrev:
Du kan via menyerna i enheten med display nedan sköta det. Du kan behöva gå in i någon sorts admin-mode. Ska pumpen kunna stängas av så ska den få sin ström från den mörkgråa enheten i bilden nedan. Är detta inte gjort så bör det nog göras av en elektriker men jag gjorde det själv efter att ha pratat med min elektriker. Annars är det inga större problem med att använda t.ex. badrum som bypass då man oftast inte har något emot att det blir lite varmare där :)

[bild]
jag har ingen sån låda Oskar, vad kallas den för?
Vi har bara en så här
En Uponor-fördelarskåp med röranslutningar och blå rattar, mätenhet och elsladdar mot betongvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Plus sådana här sensorer i alla rum.
Väggmonterad termostat med vridreglage från Uponor för justering av rumstemperatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur är ditt system inställt just nu?
Mina slingor är alla öppna, den svarta grejen står på standars och retur ventilen är helt öppen.
Den röda Will knappen står på 3 till höger.
Radiator ratten står inställt på mellan 6-7. Jag höjde den just från 5-6 eftersom rummen inte kom upp i 21 grader, får se om det blir något varmare då.(såg precis att någon ändrat termostaten till ca. 18 :-(
Behöver jag göra något med dom blå rattarna?

F Erica Wyse skrev:
jag har ingen sån låda Oskar, vad kallas den för?
Vi har bara en så här
[bild]
Plus sådana här sensorer i alla rum.
[bild]
Hur är ditt system inställt just nu?
Mina slingor är alla öppna, den svarta grejen står på standars och retur ventilen är helt öppen.
Den röda Will knappen står på 3 till höger.
Radiator ratten står inställt på mellan 6-7. Jag höjde den just från 5-6 eftersom rummen inte kom upp i 21 grader, får se om det blir något varmare då.(såg precis att någon ändrat termostaten till ca. 18 :(
Behöver jag göra något med dom blå rattarna?
Konstigt att du inte har någon enhet för att göra inställningar. Vad har du anslutet på höger sida i den gråa boxen? Min enhet är anluten med typ en gammal telefonkontakt vilket påminner om det på bilden som ser ut som ett nätverkskontakt. Den blåa "rattarna" styrs automatiskt och ska inte röras. Det ska vara de dosor som du har i rummen som ska skicka vald temperatur och faktiskt temperatur i varje rum. Den gråa boxen öppnar sen de blå "rattarna" om ett rum behöver mer värme så det är noga att dosorna per rum är kopplad mot rätt blå "ratt" men det borde man kunna utgå ifrån är rätt. Har du trådlösa dosor kan det vara bra att testa lite olika placeringar så att de inte blir för mycket påverkade av direkt solljus eller liknande. Övriga saker får du nog bättre hjälp av andra här på forumet då jag har undvikit att röra dom själv :)

M ola.eriksson skrev:
Konstigt att du inte har någon enhet för att göra inställningar. Vad har du anslutet på höger sida i den gråa boxen? Min enhet är anluten med typ en gammal telefonkontakt vilket påminner om det på bilden som ser ut som ett nätverkskontakt. Den blåa "rattarna" styrs automatiskt och ska inte röras. Det ska vara de dosor som du har i rummen som ska skicka vald temperatur och faktiskt temperatur i varje rum. Den gråa boxen öppnar sen de blå "rattarna" om ett rum behöver mer värme så det är noga att dosorna per rum är kopplad mot rätt blå "ratt" men det borde man kunna utgå ifrån är rätt. Har du trådlösa dosor kan det vara bra att testa lite olika placeringar så att de inte blir för mycket påverkade av direkt solljus eller liknande. Övriga saker får du nog bättre hjälp av andra här på forumet då jag har undvikit att röra dom själv :)
Den gråa cabeln går från under sidan till den korta sidan. Lite konstigt att den går tillbaks på sej själv.
Vad heter den lådan du har? Så jag kan läsa om den.

F Erica Wyse skrev:
Den gråa cabeln går från under sidan till den korta sidan. Lite konstigt att den går tillbaks på sej själv.
Vad heter den lådan du har? Så jag kan läsa om den.
Kontrollenheten jag har heter uponor I-75 DEM.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.