pipewelder skrev:
Ring IVAB i Piteå - där köpte jag mina.
Tack, det ska jag göra d^_^b

/R

norrbottenstorpet skrev:
Har du ett pannrum (panna > 60 kW) eller är det bara ett rum i vilket det står en lokaleldstad? Om du inte har ett pannrum, har du inga särskilda krav på rummets utformning utöver de som normalt gäller för ytskikt för småhus. Detsamma gäller dörrarna. Du har inga särskilda krav om du inte har ett pannrum. Läs BBR avsnitt 5:42 Eldstad.
Har inte sotaren som gör obligatorisk brandsskyddskontroll en hel del att säga till om?

När jag konverterade så skrev jag på bygglovet "Pannrum" och då krävs det av byggnadsnämnden att det är ei-30-klassat, vilket betyder branddörr ei-30/b-30 samt dubbla gips i både vägg och tak.

Vid besiktningen av sotaren, så frågade jag om detta verkligen skulle behövts och han hävdade att han INTE hade anmärkt på rummet utan gips/branddörr då pannan är <60 kW.

Så, med facit i hand skulle jag ha kunnat ändra på bygglovet och skrivit förråd istället för pannrum... då hade jag inte behövt vare sej dubbla gips eller branddörr.

Dock känns det ju lite tryggare att veta att det är gjort ordentligt, även om jag inte planerar någon brand i "förrådet" ;)

Sprinkler kanske man skulle ha oxo, borde helt klart öka tiden en bra bit över 30 minuter om det inte rent kan stoppa en brand. Jag har 2-6 kbm ved inne i pannrummet hela tiden...

-MH- skrev:
Har inte sotaren som gör obligatorisk brandsskyddskontroll en hel del att säga till om?
Jo. Om jag förstått rätt så är det kommunen som bestämmer. Men det finns ju sällan någon på kommunen som begriper sig på det här med sotning, brandskydd och alla lagar och regler. Så då väljer de flesta kommuner att helt enkelt låta sotaren sköta detta åt kommunen. (Kanske för att sotaren i alla tider alltid har skött detta innan det bestämdes att kommunen skulle ta över?)

Och då blir det i praktiken sotaren som bestämmer. Även om han kanske inte alltid kan alla regler så är det smidigast att vara överens med sotaren.

-MH- skrev:
Jo sotaren utför, i de allra flesta kommuner, samhällets tillsyn av lokaleldstäder, dvs brandskyddskontroll på entrepenad från kommunen. Det finns kanske någon kommunal sotare kvar (det är ju upp till kommunen hur det ska bedrivas). Alltså har sotaren en hel del att säga till om. Lagen (lag om skydd mot olyckor) säger dock endast att brandskyddet ska vara skäligt.

I övrigt kan sotaren bara kräva utförande som uppfyller vid byggnadens uppförande gällande byggnorm. Vid omfattande ändringar (såsom installation av ny panna som kräver bygglov, eller bygganmälan) kan dagens byggnorm komma ifråga, dvs Byggnadsverkslagen och Boverkets byggregler.

Med andra ord, sotarens tyckanden får inte vara godtyckliga och du kan självklart överklaga dessa enligt normal praxis i Sverige (förvaltningsdomstolsvägen).

Kan också vara viktigt att skilja på sotarnas firmaverksamhet (sotning, kontroller, prövningar, rengöring imkanaler osv.) från brandskyddskontrollen som är en ren lagstadgad kontrollverksamhet på kommunes uppdrag.

roke skrev:
Och då blir det i praktiken sotaren som bestämmer. Även om han kanske inte alltid kan alla regler så är det smidigast att vara överens med sotaren.
Om sotaren uppenbarligen ställer orimliga krav, överklaga bums. Det kostar inte dig någonting att få en första prövning av länsstyrelse/länsrätt och en dåligt påläst sotare får sig då en knäpp på näsan.

Sotarna som utför brandskyddskontroll måste kunna reglerna deras verksamhet är baserad på. Sjävklart finns det ingen som kan allt, men det mest elementära ska man tom kunna by heart (t.ex BBRs definition på ett pannrum).

Men, om din anläggning inte uppfyller alla krav, då kan det vara klokt att inte göra sig ovän med tillsynsmyndigheten (dvs sotaren). Kompromisser kan då vara gångbart.

magasinerar man ved i pannrummet så är faktiskt en sprinkler bättre än brandsäkra dörrar, tycker jag. Passar dock ej till en pelletsförråd då pellets ökar sin volym minst 4x vid kontakt med vatten ....och det går snabbt :).
gaia

jag har fundering på att montera in sprinkler i pannrummet, men jag förvarar min års förbrukning av pellets där åxå, därför ligger mina sprinkers å väntar på vad jag ska göra med dom, jag skulle kanske kolla vad en pulver bomb kostar ist

Jag funderade också på sprinkler, har ett pannrum i huset, betong i alla väggarna samt dubbelgips i taket (skarvar och ytterkanter tätade med brandtätning i första lagret). Enl. kommunen så krävdes det en sluss in till huset från pannrummet, skippade det och snackade med besiktningskillen från sotarfirman. Det räckte gott med EI30 dörrar.

Så nu är det bara sprinkler som saknas....

Hej, jobbar med spr sen 10 år tillbaka... om det är ngn som har funderingar osv så ta gärna kontakt med mig så ska jag hjälpa er på bästa vis :)

Gammal tråd.. men lyfter..
Är det någon som installerat sprinkler hemma i pannrum?
Funderade på detta. Svårighet att få tag på sprinklerhuvuden. Finns på eBay från Kina men frågan är om man ska lita på dem. Är dock så billiga att man kan köpa några stycken och testa ifall de löser ut vid utlovad temperatur, kanske.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.