Värme allmänt
nizzehult: Såja. Efter en period med sträng kyla har jag kunnat konstatera rum för rum vilken slinga som är vad genom att beta av dem en och en. Så nu vet jag. Nu blir det rätt behaglig värme där uppe, är -15 ute. Reglerdonen verkar funka bra, beställde i grevens tid (tänker på Postnord). Hade varit bra med en LED på dem så att man såg att dom var på så jag funderar på att komplettera med
Anonymiserad 175700: Tyvärr sitter ingen avstängning i närheten av avluftarna så det skapar mer problem den dagen de kärvar på riktigt. Menar du att byta ut spirotopen mot en ventil? Vad för slags underhåll behöver dom här avluftarna? Ifall man enkelt kunde montera bort dom vill säga.
Peter2400: Jag lindade mina rör med 5 cm bred Epdm gummiduk, köpte en liten bit dammduk och klippte remsor, finns bl.a. på Hornbach och på Bauhaus. Tål sol och vind i minst 30 år, tror inte möss gillar det heller.
Krilleman: Är det som du beskriver en egen stam till endast badrummet så är det ju bara just badrummet som blir påverkat av den mindre effekten. Det bör inte vara några problem att koppla in ett 1-rörskoppel på tilloppsröret om du kan leva med lägre effekt i badrummet.
Fredrik K: Efter lite forskande så fick jag tag i passande ventiler. Dom har RSK-nummer 481 01 59. Enda skillnaden är att termostatgängan är M30 istället för M28 som på dom gamla. Visserligen ändå dags att byta termostater så ingen skada skedd på så vis. Första elementet i garaget hade en ventil som inte var så kry visade det sig, så nu är det avsevärt bättre. [bild]
Dan_Johansson: Vet att det är en gammal tråd det här, men den dök upp när jag sökte på info om Devi ... Enklast är väl att se om det finns någon inställning i den gamla termostaten.... Gör det inte det så får man ju utgå ifrån golvytan och se om man kan räkna ut (mha. montageinstruktion för avstånd etc) ungefär hur lång kabel man lagt .. Alternativ därefter är ju att ta dit en elektriker,
Hammarfall: [citat] Ditt alternativ lät som det smidigaste alternativa för mig. Rören är 21mm. Vad menar du med att Vatettes röda/VSH blå är bra där det inte finns något annat alternativ? I stan har vi en vvs-butik (radiator).
Daniel 109: Det är inget problem att värma ett vattenburetsystem med el om man skulle vilja det. Så det argumentet gpr bort helt. Energi beräkningarna tidigare är inte rätt. Det är inte effekten på golvvärmen som avgör energiförbrukningen, om den inte är underdimensionerad. Det som avgör är hur mycket värme man behöver.
Kalmarkille: Två infrarör - en på vardera långsidan snett nedåtriktade, borde kanske bli en vettig lösning då om driftkostnaden blir ungefär densamma. Infravärmare har fördelen att de inte blåser runt luft.
Majahjort: Kan det blivit något knas med ”grundinställniningen”? Vi hade samma problem och fick hjälp från vårt elbolag (Borlänge energi) och en tjänst ”varm villa” vi har. Han kollade inställningarna och det visade sig vara helt fel, vet ej exakt vad själva inställningen hette men han upptäckte att det var helt fel, siffran som var inställd var 5, han ändrade till 11,5. Vi hade också
Paxman: [citat] Ah...då tror jag att jag förstår vad du menar. Dock är det drygt tolv timmar mellan vänstra och högra pilen, så mycket hinner hända som påverkar rummets temperatur under den tiden.
Nybemi: Snyggt! Snubblade över en bild på allsmäktiga google som jag nu ser är direkt från den boken. Toppen.
Krilleman: Ring Thermotech och förklara ditt problem. Det kostar inget. 0620-683330 http://www.thermotech.se/Support Dom borde veta vad du ska byta ut din trasiga termostat med. [bild]
GoForIt: Det behövs nog fler fakta och förutsättningar för att kunna få fram en ungefärlig prisbild. Var finns huset? Ålder? Isoleringsnivå? Fönster? Typ av värmepump? Behöver ni det inför ett köp, så kolla om någon VVS-installatör kan ge en uppskattning med hjälp av ex. foton och ritningar på huset.
Peter2400: Ett "snyggare" alternativ till Sonoff relät, kan vara en appstyrd golvvärmetermostat den här tex. https://www.elbutik.se/product.html/devireg-smart
Load3d: Hej, bröt upp nå spånskivor på toan idag för att mäta isoleringen den mäter 220mm Finns risken att man eldar åt kråken vid en golvvärmeinstallation? Finns det risker att huset tar skada av värme i krypgrunden?
Liteavvarje: Luftare i botten ? eftersom det blir varmt i en del av elementet med termodonet borta och kallt när du sätter det tillbaka det , så är det ett flödesproblem , för lite vatten som kommer fram , Kan man misstänka att termodonet inte går tillbaka ordentligt , i mitten så sitter det en liten platta som ska trycka på piggen , den ska gå ut och in mellan varmt och kallt , den kan du prova
Liteavvarje: 2004 års modell , fungerar kanske bra ner till + 2 C därefter så tappar den kraften Nya modeller klarar ner till +18C och har kraft kvar Eftersom den inte orkar riktigt kan det vara nästan vad som helst , köldmedia, kompressor, exspantinsventil Skulle nog satsa på en ny , då har du alla garantier , repar du den gamla så nästa gång rep , OJ den delen är det ingen garanti på , kan
Avemo: Golvvärme som är ingjuten i betong är ett mycket trögreglerat system oavsett om slingorna ligger en eller fem cm från ytan. Så att ha dem ingjutna i plattan lär inte dra mer än det som ligger högt i plattan. Det som påverkar förbrukningen är främst hur mycket isolering man har under. Detta med att värme stiger gäller i vätskor och gaser där den kan spridas genom konvektion. I ett
GoForIt: Mina föräldrar sitter i ungefär samma sits, med vedpanna och egen ved. Den kompletterades för två år sedan med en begagnad pelletsbrännare som löser värmen när orken inte finns, eller man vill vara bortrest någon dag på vintern. Gällande bergvärme kontra pellets, så ska man förutom att ta hänsyn till systemets uppbyggnad (ofta högtemperatursystem), ta med aspekten ventilation
Liteavvarje: Allmoge stuck är höga socklar , det enda som kan vara är det estetiska , normalt sätts rör ett par centimeter över sockeln , dom är inte så höga , kanske max 6 cm , och har även lite med anslutningarna på elementen , för höga rör , blir högt placerade element Så det avgör du själv höjden , men inget kul estetisk med högt upp
Immobil: Jag brukar tända en kvart till en halvtimme innan jag ska duscha. Satsar på redig värme i nästa duschrum! :cool:
malander: [citat] De andra elementen är okej. Kommer värme i alla fall. Drar jag åt så locket går på så droppar det inget och det blir kallt igen. Ska kolla, tack :-)
Millox: Jag upplever inga problem alls vid väderomslag på ovanvåningen. Bottenvåningen däremot märker man det på, där slingorna är ingjutna i betongen. Jag föreslår att ni väljer golvvärme på övervåningen och ber dem lägga på extra effekt jämfört med behovet och sätter in rumstermostater i varje rum. Då kan ni stänga av värmen med rumstermostaterna och köpa fritt stående
Maxwells demon: Termostat kommer inte hjälpa dig. Det är shuntning och strypning som är melodin för att justera in slingorna. Sen kan termostat vara bra som max temp begränsare. Tror du menar ställdon? De funkar förutsatt att du har justerat in slingorna bra först. Men frågan är om det är värt det då golvvärme i flytspackel/klinkers kan vara ett rätt trögt system. Vad har ni för problem?
bmw_ixen: Hmm. Tack för bra svar! Borde kollat upp detta bättre innan jag kommit såhär långt inser jag ju... Får leta rätt på 32 slang låter det som.
Liteavvarje: I det här fallet så kanske det inte är pumpfel , utan termomixen som bråkar , det med 65 på returen är nog rätt bra , om pannan kan lyfta till 80 C men om flödet räcker är en annan sak , termomixen klarar nog rätt bra att hålla en temp vid högt flöde Det med 65C eller 55C i retur är det ingen fara med då pannan är riktigt fylld med hetvatten
Hasols_1789: Mmm, precis......det hade ju vart det absolut bästa Ska höra med rörmokarn fårse om han kan tänkas ha samma teori som vi. Tack för er input!