Hej,

Ska byta ut gamla järnrör som ligger under golv men på plattan. De är i 17.2mm (3/8") tanken var att byta mot pex rör i rör. Nu hade jag en bit pex hemma och mätte innerdiameter verkar vara runt 9.5mm järnröret har en innerdiameter på 12mm. Första elementet ligger ca 7m från huvudstammen (som är ett 1 tums rör) tanken är att fortsätta upp genom bjälklaget till elementet i sovrummet, alt dra 2 nya pex parallellt upp till sovrummet. Det är ett två rörs system.

Så, kommer det räcka med 15mm pex? Är väl runt 14% mindre vatten i flöde med pexen än stålrören. Spelar mindre roll?

Också är det bättre att dra pexen parallellt än att koppla vidare (givetvis synligt) med tanke på flöde och allmän funktion?

Tacksam för era synpunkter :-)

/Andreas

Ingen med några synpunkter?

Är det långa slingor o många radiatorer? Jag bytte grövre rör än så mot pex 15 tror jag men jag har korta rör. Kan vara så jag har 22.

Som längst 8-9 meter. Funderar på att dra alla slingor parallellt och koppla ihop allt vid värmepumpen via en fördelare, bör väl vara bättre?

Hur många radiatorer ska du mata med pexen? Vet du flöden?
Skillnaden i mottryck mellan id 9.5 och id 12 är stort. Självklart beroende på flöde. Men exempel.
100 l/h. Mottryck 9.5 mm typ 260 pascal/m
12 mm 90 Pa/m.

Som sagt jag lurar på att koppla dom via en fördelare isf är det bara en radiator /pex. Som längst 8-9m.
Hur kan man ta reda på flödet? Beräknar man eller kan man hitta den infon på bergvärmepumpen? Inte full koll som ni ser :-)

Flödesmätare/ventil för att veta flödet.
Moderna cirkulationspumpar visar ett beräknat flöde i displayen. Säkert med skapligt stor tolerans.

Ja men blir det en radiator per pex så är det ingen fara alls.
Jag har själv fördelare som fördelning. Smidigt att samla avsticken på ett ställe.

Blir isf 5 radiatorer med 2 pex/radiator (2-kretssystem) stället jag tänk sätta förderlarna blir enligt bilden, hur ska jag göra det bäst/snyggast? Stammen är för övrigt 1 tum, runt 34mm yttermått. Det är neråt på bilden som pexen isf ska dras.
Två upprättstående rör som går igenom betonggolv, planerad plats för fördelare i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu har jag inhandlat kopplingar för att sätta 2 fördelare med 5 kopplingar styck. Dvs en pex per radiator. På fördelaren där tillopp är tänkte jag sätta kulventiler, om jag skulle behöva byta radiator eller koppel senare. På det sättet kan ju vattnet cirkulera i de andra radiatorerna, bör jag även sätta kulventiler även på returen?

/ Andreas

Har du så du swr flödet på respektive slinga? Så har jag.

Så jag ser flödet? Menar du en flödesmätare? Nej det har jag inte tänkt ha.

Kulventiler på returen, onödigt eller bra?

Hur länge kan man ha igång värmepumpen trots att stora delar av systement är tömt på vatten? Bör man stänga av värmepumpen?
Kommer väl ta några timmar att få ihop alla koppligar och koppla samman pexen med fördelare osv.

/Andreas

Jag tror de satte sådana hos mig för att justera in flödet lika till alla radiatorer. Kanske inte så noga.

B larry78 skrev:
Jag tror de satte sådana hos mig för att justera in flödet lika till alla radiatorer. Kanske inte så noga.
Ok, går väl att justera på returen, längs ner på varje radiator. Bör väl räcka?

Är väl svårt att veta om du inte har flädesmätare?

B larry78 skrev:
Är väl svårt att veta om du inte har flädesmätare?
Jag tänker att om något element är kallare än de andra kan man ju justera returen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.