7 093 läst ·
25 svar
7k läst
25 svar
sprinkler pannrum
Sida 1 av 2
skall snart ha brandskyddskontroll .
vid senaste kontrollen fick jag tak o dörrar nedsynta taket är fixat men dörrarna skulle jag helst villa montera bort då dom ändå jämt är öppna.
Spill värmen från pann rummet värmer ju i stort sätt hela källaren (ca 100 m2) med stängda
dörrar blir det ju onödigt varmt i pannrum .
så jag kompleterar nu pannrumet med två vatten sprinkler i taket .
någon som gjort något liknande???
vid senaste kontrollen fick jag tak o dörrar nedsynta taket är fixat men dörrarna skulle jag helst villa montera bort då dom ändå jämt är öppna.
Spill värmen från pann rummet värmer ju i stort sätt hela källaren (ca 100 m2) med stängda
dörrar blir det ju onödigt varmt i pannrum .
så jag kompleterar nu pannrumet med två vatten sprinkler i taket .
någon som gjort något liknande???
Ja, jag satte ett sprinklerhuvud i kallvattenröret i taket i pannrummet (2x3m).
Tänk dock på att antingen ha ett avlopp som klarar flödet eller en kraftig pump (som garanterat har el om panna får kortslutning) som kan hålla undan vattnet om den nu skulle gå när ingen är hemma och kan stänga av vattnet.
Tänk också på att inte sätta ett standard sprinklerhuvud som löser ut vid ca 63 grader. Du kan ju råka få så varmt antingen vid vanlig drift eller vid en mindre eld som du enkelt kan släcka med brandsläckare. Den jag satte tror jag löser up på ca 140C (men minnet är lite dåligt). I varje fall, poängen är att den verkligen bara ska lösa ut om det VERKLIGEN brinner.
Tänk dock på att antingen ha ett avlopp som klarar flödet eller en kraftig pump (som garanterat har el om panna får kortslutning) som kan hålla undan vattnet om den nu skulle gå när ingen är hemma och kan stänga av vattnet.
Tänk också på att inte sätta ett standard sprinklerhuvud som löser ut vid ca 63 grader. Du kan ju råka få så varmt antingen vid vanlig drift eller vid en mindre eld som du enkelt kan släcka med brandsläckare. Den jag satte tror jag löser up på ca 140C (men minnet är lite dåligt). I varje fall, poängen är att den verkligen bara ska lösa ut om det VERKLIGEN brinner.
Det är lite bökigt att få tag på eftersom det normalt inte säljs till privatpersoner. Och företag som installerar, installerar ju hela system i stora byggnader, 1st huvud i en källare blir för små jobb för dem.
Jag ringde runt till diverse tillverkare mm och blev skickad runt lite tills jag kom till en installatörfirma som helt enkelt var snälla nog att ge mig ett huvud gratis.
Men jag tror jag sedan dess sett sprinklerhuvud på en dansk hemsida, men kommer tyvärr inte ihåg namnet.
Jag ringde runt till diverse tillverkare mm och blev skickad runt lite tills jag kom till en installatörfirma som helt enkelt var snälla nog att ge mig ett huvud gratis.
Men jag tror jag sedan dess sett sprinklerhuvud på en dansk hemsida, men kommer tyvärr inte ihåg namnet.
hej
hade en telenasare härom veckan som vill sälja en pulverbomb.
något liknande en sprinkler, men kopplad till en pulversläckare 6,9,12 kg, med
olika färgerkoder på glasampullen
orange 57grader
röd 68grader (standard)
gul 79 gr
grön 93
grön 141
utlösningstemperaturer.
jag fick en pdf-fil via mail, men är "obildbar enl frugan att lära mig dator"
Annars hade jag länka till den.
oklart?
hade en telenasare härom veckan som vill sälja en pulverbomb.
något liknande en sprinkler, men kopplad till en pulversläckare 6,9,12 kg, med
olika färgerkoder på glasampullen
orange 57grader
röd 68grader (standard)
gul 79 gr
grön 93
grön 141
utlösningstemperaturer.
jag fick en pdf-fil via mail, men är "obildbar enl frugan att lära mig dator"
Annars hade jag länka till den.
oklart?
Uponor har en variant men den är bara för dold montering med PEX-slang.
Det verkar annars finnas ganska många olika varianter. Om jag har förstått rätt så är s k boendesprinkler i första hand inte dimensionerad för att egentligen släcka bränder utan dra ut på tiden bara... Samtidigt verkar det finnas varianter som skickar ut dimma och då borde man väl få ganska bra "släckeffekt" med begränsad vattenmängd kan man ju tycka... Är väl så man försöker släcka bränder nu för tiden...
Men jag får väl ta och ringa runt lite till olika firmor....
Precis som jorgst säger så är gips m.m är säkert bra men en sprinkler känns ju som en relativt enkel installation. Oavsett om vilken variant det är så borde det ju vara bra om det finns lite vatten tillgängligt i pannrummet....
Det verkar annars finnas ganska många olika varianter. Om jag har förstått rätt så är s k boendesprinkler i första hand inte dimensionerad för att egentligen släcka bränder utan dra ut på tiden bara... Samtidigt verkar det finnas varianter som skickar ut dimma och då borde man väl få ganska bra "släckeffekt" med begränsad vattenmängd kan man ju tycka... Är väl så man försöker släcka bränder nu för tiden...
Men jag får väl ta och ringa runt lite till olika firmor....
Precis som jorgst säger så är gips m.m är säkert bra men en sprinkler känns ju som en relativt enkel installation. Oavsett om vilken variant det är så borde det ju vara bra om det finns lite vatten tillgängligt i pannrummet....
Jo alla krav måste uppfyllas.roke skrev:
Jag pratade med dom som synte ner mitt tak sist o frågade om sprinkler inte kunde ersätta gipsen i taket men det gick inte trodde han.
han hade aldrig hört att någon satt in sprinkler i ett pannrum .
Inget smidigt alls o skruva gips i gammalt pann rumstak bland rör o elkablar men det gick fast alla svordommar tog slut
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Har du ett pannrum (panna > 60 kW) eller är det bara ett rum i vilket det står en lokaleldstad? Om du inte har ett pannrum, har du inga särskilda krav på rummets utformning utöver de som normalt gäller för ytskikt för småhus. Detsamma gäller dörrarna. Du har inga särskilda krav om du inte har ett pannrum. Läs BBR avsnitt 5:42 Eldstad.
Vi har dessutom en funktionsbaserad bygglagstiftning gällande brandskydd. Det betyder att om du kan visa att din installation med sprinkler är lika säker eller säkrare än gips i taket, så har du faktiskt rätt att bygga så. Problomet för dig i detta blir att det kommer att kosta dig skjortan att få en kvalitetssäkrad brandsäkerhetsutredning av en bra konsult för att visa detta. Mao, om du inte är brandkonsult själv eller kännner någon som räknar på det gratis, är det inte värt besväret.
Däremot är det ju alltid en bra idé att införa extra säkerhet när den faktiskt knappt kostar något alls. De flesta (alla) pannrum har ju redan tappvatten i rummet. Lite rör, en avstängningsventil och ett sprinklerhuvud så har man en väldigt loka spinklerinstallation. Jag hade valt ett huvud på 83 graders temp och ett lågt RTI.
Vi har dessutom en funktionsbaserad bygglagstiftning gällande brandskydd. Det betyder att om du kan visa att din installation med sprinkler är lika säker eller säkrare än gips i taket, så har du faktiskt rätt att bygga så. Problomet för dig i detta blir att det kommer att kosta dig skjortan att få en kvalitetssäkrad brandsäkerhetsutredning av en bra konsult för att visa detta. Mao, om du inte är brandkonsult själv eller kännner någon som räknar på det gratis, är det inte värt besväret.
Däremot är det ju alltid en bra idé att införa extra säkerhet när den faktiskt knappt kostar något alls. De flesta (alla) pannrum har ju redan tappvatten i rummet. Lite rör, en avstängningsventil och ett sprinklerhuvud så har man en väldigt loka spinklerinstallation. Jag hade valt ett huvud på 83 graders temp och ett lågt RTI.
Däremot är det ju alltid en bra idé att införa extra säkerhet när den faktiskt knappt kostar något alls. De flesta (alla) pannrum har ju redan tappvatten i rummet. Lite rör, en avstängningsventil och ett sprinklerhuvud så har man en väldigt loka spinklerinstallation. Jag hade valt ett huvud på 83 graders temp och ett lågt RTI.[/QUOTE]
precis va jag tycker liten insats bättre säkerhet.
Skulle den lösa utan skarpt läge har man ju en golvbrunn så det blir ju inga vatten skador.
precis va jag tycker liten insats bättre säkerhet.
Skulle den lösa utan skarpt läge har man ju en golvbrunn så det blir ju inga vatten skador.
Precis som andra sagt, jag satte inte sprinklersystem för att följa regler utan som en extra säkerhet ifall det faktiskt börjar brinna.
Personligen tror jag inte en gipsskiva i taket hindrar en brand speciellt länge när veckoförrådet med ved nere i pannutrymmet tar eld. En sprinkler ser till att hela eländet blir genomvått och hindrar att det kan sprida sig uppåt i huset. Om det släcker allt är för mig ointressant, bara det inte sprider sig.
Men sätter man in en sprinkler så ska man tänka sig för 2 gånger så man har vettigt skydd mot vattenskador också.
Personligen tror jag inte en gipsskiva i taket hindrar en brand speciellt länge när veckoförrådet med ved nere i pannutrymmet tar eld. En sprinkler ser till att hela eländet blir genomvått och hindrar att det kan sprida sig uppåt i huset. Om det släcker allt är för mig ointressant, bara det inte sprider sig.
Men sätter man in en sprinkler så ska man tänka sig för 2 gånger så man har vettigt skydd mot vattenskador också.
Det var så jag tänkte, jag behöver det inte för regler, rent tänk på säkerheten då en sprinkler är så pass enkelt att installerastedevil skrev:
Jag har betonggolv, 25cm betonghålsten och betongbjälklag i pannrummet, men jag har hela vinterveden (14m3t) bredvid panna :eek:
Tar hellre itu med en ofrivillig inomhuspool i källaren med de eventuella problem som kommer med det än ett nedbrunnet hus där jag och min familj är ev innebrända d^_^bstedevil skrev:
Var köper man dem lämpligast?
/R
Jag köpte mina från en rörfirma som är certifierade att montera sprinkleranläggningar. Provade med annan firma först men fick höra att de inte får köpa dysor och annan sprinklerutrustning eftersom de inte var certifierade.rog_ohl skrev:
Ring IVAB i Piteå - där köpte jag mina.