Hej, sitter med två fd skolsalar på 79 resp 56 kvm som nu har element. De skall framöver användas till atelje och verkstad. På planritningen är Hall och Kök uppvärmda av golvvärme.
Tyvärr fick vi bryta vatten slingan när vi lade till golvvärme och nu måste den läggas till. Det blir rätt dyrt, ca 25.000:- inkl allt så jag tittar på alternativ.
Jag blir gärna av med elementen då de är stora och "ivägen".

Alt 1 är att ersätta med Luf/Luft pump per rum
Tex https://www.bauhaus.se/luftvarmepump-ambista-azure25-ii.html

Jag är novis och tar gärna råd från er erfarna husägare!

Mvh
Abbe med Skolan

25 000 är alltså för att koppla in de befintliga elementen?
Installationskostnad tillkommer ju på luftvärmepumparna, så det blir inte så mycket billigare om du ska ha två.
Vilket värmesystem har du till golvvärmen?

Precis, väldigt mycket pengar i jämförelse. Men samma pengmängd. Men fördelar: 1. Kyla på sommaren om man vill 2. Backup till den stora värmepumpen. Nu undrar jag mest över nackdelar. Golvet har en El panna med värmepump men är lite i underkant som det är.

C
Går i liknande funderingar och spånar på om en multisplit-pump kan vara nåt, dvs en utedel som klarar av att försörja flera innedelar.

C cpalm skrev:
Går i liknande funderingar och spånar på om en multisplit-pump kan vara nåt, dvs en utedel som klarar av att försörja flera innedelar.
Ja det låter som något, men det sparar knappast cashflow, vilket är det jag är ute efter i första hand. Mest ekonomiska lösning på sikt får vänta till jag byter panna. Den är rätt gamal (10år NIBE VVM300 ) och kan ev behöva bytas och då handlar det ju om en avsevärt större summa pengar. Men även då kommer ju de två mindre pumparna var värda eftersom det är ett steg mellan 10-12kw och nästa 16-20kw, de är ca 25% dyrare per effekt.

C
Beroende på hur tillfällig lösningen skall vara är nog billigaste och enklaste alternativet att slänga in några billiga elradiatorer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.