Hej,

Jag börjar att förbereda mig för att börja byta ut alla gamla stålrör till radiatorerna innan dem börjar att rösta sönder, jag kallade hit en firma och dem gav mig förslag till en ny typ av aluminium rör som om jag fattar rätt är flexibel och går in i en plast skydd slang som är mycket billigare en koppar och dessutom mycket billigare också.

Jag ville höra från er vad ni vet om aluminium rör till radiatorer, om det är ngt som man kan lita på.
Finns det nackdelar till det?
Någon har redan det hemma?

Är det alupex de menar? Typ som LK PAL.
De går att använda.

Fördelarna är att det är billigt och enkelt att montera. De är lätta att bocka och systemet bygger på presskopplingar.

Nackdelarna är att presskopplingarna inte är särskilt snygga och att iaf de klenare dimensionerna av rören är så lättböjda att de kräver täta klamringsavstånd och ändå kommer bli böjda om man trycker till dem med handen eller en möbel mellan klamrarna.

Funktionsmässigt fungerar de utmärkt men för längre sträckor med synligt och åtkomligt montage, som det kanske blir med en värmeinstallation så bör man tänka sig för då de är mycket känsligare än stål och kopparrör.
Har man småbarn som kanske gillar att klättra och klänga i synliga rör så ska man inte använda alupex.

Jag byter ut mitt värmesystem i etapper mot just LK PAL, men då är nästan allt montage dolt och jag är medveten om nackdelarna.

En kort fråga är om du verkligen behöver byta rören? I ett värmesystem blir vattnet snabbt syrefritt och då orsakar det inte längre någon rost. Det enda som kan riskera att sabba ett värmesystem är om man av någon anledning tömmer och fyller på systemet ofta och på så sätt får in nytt syrerikt vatten. Enstaka tömningar då och då när man utför arbeten är alltså ingen fara utan jag menar regelbundna tömningar flera gånger per år.

För ett par år sedan bytte jag ut mitt värmesystem till golvvärme av andra anledningar och de järnrör som jag då rev ut var i nyskick. Godset var tjockt och det fanns ingen rost eller slitage någonstans. Detta trots att rören var över 50 år gamla.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.