B
Tänkte jag skulle byta ut äldre vred utan termostat på mina sektionsradiatorer. Blev dock lite fundersam till vilken sort jag ska ha. Gängorna på radiatorn är ca 26-27mm. Jag har bara sett termostater med anslutning till mindre diameter. Vad ska jag ha?

• Äldre vred utan termostat på en sektionsradiator med synliga gängor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
GUBE
  • Laddar…
R
Finns ersättningar har jag för mig , andra vet bättre , knuffar in dig på senaste

B
Nu har jag varit på hornbach och köpt termostater och adapter till dessa. Blev dock lite osäker nu när jag ska skruva dit de. Jag sätter först dit adaptern och sedan termostaten på den. Men ska termostaten vara helt stängd (0) och tryckas på så långt så att piggen på radiatorn stänger helt? För att sesan skruvas åt? Om termostaten är helt öppen (9) och trycks på för långt så kommer ju piggen på radiatorn tryckas in lite och där med inte ge fullt flöde när termostaten är fullt öppen. Tänker jag rätt?

• Ny termostat monterad på radiator med adapter synlig, står på inställning mellan 3 och 4.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Baskavoda skrev:
Nu har jag varit på hornbach och köpt termostater och adapter till dessa. Blev dock lite osäker nu när jag ska skruva dit de. Jag sätter först dit adaptern och sedan termostaten på den. Men ska termostaten vara helt stängd (0) och tryckas på så långt så att piggen på radiatorn stänger helt? För att sesan skruvas åt? Om termostaten är helt öppen (9) och trycks på för långt så kommer ju piggen på radiatorn tryckas in lite och där med inte ge fullt flöde när termostaten är fullt öppen. Tänker jag rätt?
om jag nu minns rätt så ska termostaten vara fullt öppen vid monteringen
t

B
T tergo skrev:
om jag nu minns rätt så ska termostaten vara fullt öppen vid monteringen
t
Någon förklaring till hur det då funkar eftersom piggen trycks in helt då och stänger flödet?

R
Trycks piggen in när du monterar den , kanske känns så , bara prova att ha dom öppna och sätta upp värmen på max , blir det varmt fungerar det , om inte så är avståndet för kort mellan termostat och pigg

Viktigt att det är rätt adapter för den radiatorventilen. Inte bara diameter och gänga utan även pinnens längd ska vara rätt.

B
Ok. Hur vet jag att det är rätt längd?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.