Jag undrar om jag kan få några kloka råd i valet av värmesystem för ett hus som idag helt saknar uppvärmning

Huset är ett torp från 1800-talet, 70 kvadratmeter stort och timmerstomme. Indelat i tre rum. Tjocka plankgolv, så golvvärme går bort. Jag tänker mig att luft/luft också går bort eftersom jag tror att det är svårt att flytta värme mellan rummen på ett effektivt sätt.

Utöver de 70 kvadraten blir det 15 kvadratmeter toalett och tvättstuga med golvvärme.

Det finns inga installationer i dag och jag ska totalrenovera huset, så alla möjligheter finns.

Kanske ett elektriskt element i sovrummet? Plus två luft/luft-pumpar (en pump för varje av de två resterande rummen).

R
EL-radiatorer billigast , men kanske inte optimalt med driftkostnad
VP luft/luft finns som duo , två innerdelar , är nog lite dyrare än enkel , kolla priserna

• Gilla
sättraby
  • Laddar…
70 m2 ska normalt en luftvärmepump lätt klara av.
Det är inte optimalt att ha innedelen i ett sovrum, detta pga av luftdraget.

• Gilla
sättraby
  • Laddar…
E etompau skrev:
70 m2 ska normalt en luftvärmepump lätt klara av.
Det är inte optimalt att ha innedelen i ett sovrum, detta pga av luftdraget.
Hur tycker du att jag ska göra i sovrummet då? El-element där och luft/luft i de andra två rummen? Även ett av de andra rummen är sovrum/allrum.

S sättraby skrev:
Hur tycker du att jag ska göra i sovrummet då? El-element där och luft/luft i de andra två rummen? Även ett av de andra rummen är sovrum/allrum.
Svårt att ge svar så här på ett forum utan att veta hur det ser ut hos dig, men där är bra drag i värmepumpens inomhusdel.
Varm luft lär spridas i huset. Det är ju inte lufttäta utrymme vi talar om.

• Gilla
sättraby
  • Laddar…
Eftersom du ska totalrenovera stugan kan också ett vattenburet värmesystem vara tänkbart.
Kopplas till lämplig panna. Här finns det sedan mycket att välja på som ex, bergvärme, frånluftsvärmepump eller renodlad elpanna.
Grejorna kan sedan dockas med en solvärmeanläggning. Dock så ligger detta i en helt annan prisklass jämfört med en ordinär luftvärmepump för kanske 15 000 kr.

• Gilla
sättraby
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.