3 945 läst ·
22 svar
4k läst
22 svar
Struntar och grejer
Visst kan det vara utegivaren också som spökar. Vilket väderstreck sitter den i nu?
Uppgiften den har är att berätta utetemperaturen till reglercentralen. Är det tillräckligt varmt ute stryps tillförseln av värme på shunten. Direkt solljus på denna i söderläge är inte bra. Den vill sitta i skugga på norrsidan för bästa funktion!
Blev det varmt på elementen när du ökade MIN till 35?
Uppgiften den har är att berätta utetemperaturen till reglercentralen. Är det tillräckligt varmt ute stryps tillförseln av värme på shunten. Direkt solljus på denna i söderläge är inte bra. Den vill sitta i skugga på norrsidan för bästa funktion!
Blev det varmt på elementen när du ökade MIN till 35?
Nej utegivaren får inte sol på sig. Sitter på skuggsida. Elementen blev varma då. Kan man ta reda på om utegivaren är paj?Krilleman skrev:
Visst kan det vara utegivaren också som spökar. Vilket väderstreck sitter den i nu?
Uppgiften den har är att berätta utetemperaturen till reglercentralen. Är det tillräckligt varmt ute stryps tillförseln av värme på shunten. Direkt solljus på denna i söderläge är inte bra. Den vill sitta i skugga på norrsidan för bästa funktion!
Blev det varmt på elementen när du ökade MIN till 35?
Eftersom den reagerade när du ändrade så är det inget fel på någon givare
Vit = Min temp som går ut till radiatorer , då kan inget frysa om ni åker bort på vintern
Grön = Maxtemp ut på radiatorerna , dom kan då inte bli varmare
Violett = Ändring av rotationsriktning på shuntmotron , står nog rätt nu
Gul = Värmekurvan , kan liknas med växellåda på en bil större värde mera värme ( fart ) Ex står på 5
Blå = Justering temp ut ,kan liknas med gasen på en bil , på noll har du halv gas och kan öka med + och -
det ökar/minskar vattentempen med max/min 10C , om den hamnar på Ex +10 så finns ingen gas kvar ,
Då får du växla upp till 6 och släppa ner gasen till noll , är det fortfarande svalt i huset får du gasa Tex +2
och vänta ett dygn för att allt ska stabilera sig
Röd = Nattsänkning , inget att ha , nattsänker du så kostar det massor att värma på morgonen
Ex du ska gå upp 7:00 då måste ökningen börja 5.00 på morgonen med massor av värme som ska ut
till radiatorerna
Vit = Min temp som går ut till radiatorer , då kan inget frysa om ni åker bort på vintern
Grön = Maxtemp ut på radiatorerna , dom kan då inte bli varmare
Violett = Ändring av rotationsriktning på shuntmotron , står nog rätt nu
Gul = Värmekurvan , kan liknas med växellåda på en bil större värde mera värme ( fart ) Ex står på 5
Blå = Justering temp ut ,kan liknas med gasen på en bil , på noll har du halv gas och kan öka med + och -
det ökar/minskar vattentempen med max/min 10C , om den hamnar på Ex +10 så finns ingen gas kvar ,
Då får du växla upp till 6 och släppa ner gasen till noll , är det fortfarande svalt i huset får du gasa Tex +2
och vänta ett dygn för att allt ska stabilera sig
Röd = Nattsänkning , inget att ha , nattsänker du så kostar det massor att värma på morgonen
Ex du ska gå upp 7:00 då måste ökningen börja 5.00 på morgonen med massor av värme som ska ut
till radiatorerna
Jag bor i Stockholm. Det är fortfarande ganska varmt, idag 17 grader så jag hoppas det beror på det. Jag vill att det här ska sköta sig självt liksom Vågar inte pilla för mycketKrilleman skrev:
Perfekt! Kurvan står på 6an. Vill du alltså att jag testar att vrida den blå till 0?R rävlyan skrev:Eftersom den reagerade när du ändrade så är det inget fel på någon givare
Vit = Min temp som går ut till radiatorer , då kan inget frysa om ni åker bort på vintern
Grön = Maxtemp ut på radiatorerna , dom kan då inte bli varmare
Violett = Ändring av rotationsriktning på shuntmotron , står nog rätt nu
Gul = Värmekurvan , kan liknas med växellåda på en bil större värde mera värme ( fart ) Ex står på 5
Blå = Justering temp ut ,kan liknas med gasen på en bil , på noll har du halv gas och kan öka med + och -
det ökar/minskar vattentempen med max/min 10C , om den hamnar på Ex +10 så finns ingen gas kvar ,
Då får du växla upp till 6 och släppa ner gasen till noll , är det fortfarande svalt i huset får du gasa Tex +2
och vänta ett dygn för att allt ska stabilera sig
Röd = Nattsänkning , inget att ha , nattsänker du så kostar det massor att värma på morgonen
Ex du ska gå upp 7:00 då måste ökningen börja 5.00 på morgonen med massor av värme som ska ut
till radiatorerna
Klicka här för att svara
