Hallå.

Köpte oss ett hus med kökspanna.
Eldar för värme och varmvatten.

Detta håller på och driva oss till vansinne. 20 minus då brinner de fan jämt.

Vi har tänkt och planerat osv. men för tillfället finns inte ekonomi för att t.ex. installera jordvärme/bergvärme.
Huset är från år 1900 ungefär så det lämpar sig föga för värmepump. Källare har vi ingen heller.

Nu till frågan då.

Är det värt att installera en 500 alt. 750 liters ackumulatortank på övervåningen?
Här nere finns dåligt med plats.

Detta är vad vi tänker som en temporär lösning på vårat värmebekymmer.

Någon med erfarenheter om detta?

Tankar är billigt. Installation kan väl inte vara allt för dyrt då alla rör finns där uppe. Eller har jag tänkt fel?

Mvh
Johan
 
Se till att få tanken på en plats i närheten av vart den ev bergvärme pumpen kommer att stå man har en stor fördel av att kunna köra vp mot en tank och vem vet ni kanske vill elda ibland även i framtiden. Det måste vara relativft grova rör för att ladda tanken och tänk på att den är tung.
 
För att en acktank ska fungera måste du ha ett energiöverskott på din befintliga kökspanna. Det är det överskottet som lagaras i tanken och avges långsammare till huset.
Så, när det är 15minus ute, hur hårt eldar du då? Bra fart konstant eller en pinne då och då?

Det går tex åt ca 35kWh för att värma upp en 750l tank 50grader. Så har du ett överskott på 35kWh, 1h eldning. Överskott på 5kWh, ca 7h eldande.

Du kan mao riskera att få ett system som tar ett nämare ett halvt dygn att värma upp, innan du kan få govärme i huset.
Om du då åker bort på jobb eller resa en halvdag, så är du återigen på halvdygnet i uppvärmning.
Nu ska jag sluta skrämas. Det finns många fungerande kökspanneinstallationre mot acktank. Ett par dokumenterade i forumet.
 
Jag håller med både corre och smurfen72.

Men vill gärna tillägga:
En acktank är aldrig en dålig investering i ett vattenburet system – det öppnar för framtidssäkra lösningar. Se det som en (förhållandevis) billig och långsiktig investering.

En sak till:
Försök att skapa en värmecentral, även om det är ont om plats. Undvik i det längsta hitte-på-lösningar med acktanken på en annan våning t ex. Om ni framöver sätter in en VP, är det inte mycket prylar som måste få plats intill acktanken.

Acktanken är hjärtat – kan ni inte flytta på en vägg en liten bit?
 
Tack för svar.

Självklart vet jag och vill ha tanken nära pannan. Både för uppsikt och effektivitet.

Dock är huset som det är och vi har andra större saker som "måste" göras för att få in tank på nedervåningen.

Helst vill jag har kulvert och riktig stor panna och rejält med tankkubik i garaget 3 meter från huset.

Har just nu expantionskärl på övervåningen i "vinden" som ska bli hall där uppe inom några år. Funderade på i anslutning till den?

Novis på detta därför jag är här. Tank är ju billigt beg. på blocket.

Corre: Eldar i omgångar. Elda försiktigt har jag lärt mig ska man akta sig för... ?!
 
Håller bjälklaget för tyngden av en acktank?
Vad händer om det börjar läcka?
(Frågor som du säkert redan funderat på, men om ifall inte så ställer jag dem ändå).
 
corre skrev:
För att en acktank ska fungera måste du ha ett energiöverskott på din befintliga kökspanna. Det är det överskottet som lagaras i tanken och avges långsammare till huset.
Så, när det är 15minus ute, hur hårt eldar du då? Bra fart konstant eller en pinne då och då?

Det går tex åt ca 35kWh för att värma upp en 750l tank 50grader. Så har du ett överskott på 35kWh, 1h eldning. Överskott på 5kWh, ca 7h eldande.

Du kan mao riskera att få ett system som tar ett nämare ett halvt dygn att värma upp, innan du kan få govärme i huset.
Om du då åker bort på jobb eller resa en halvdag, så är du återigen på halvdygnet i uppvärmning.
Nu ska jag sluta skrämas. Det finns många fungerande kökspanneinstallationre mot acktank. Ett par dokumenterade i forumet.
En rätt installerad acktank laddas från toppen och så fort kökspannan uppnått rätt temp kommer laddomaten pumpa över hett vatten till toppen på acktanken och det lär inte ta ett halvt dygn och har man bara lite överskott så spars det till senare när det slocknat.
 
Z zypp skrev:
Hallå.

Köpte oss ett hus med kökspanna.
Eldar för värme och varmvatten.

Detta håller på och driva oss till vansinne. 20 minus då brinner de fan jämt.

Vi har tänkt och planerat osv. men för tillfället finns inte ekonomi för att t.ex. installera jordvärme/bergvärme.
Huset är från år 1900 ungefär så det lämpar sig föga för värmepump. Källare har vi ingen heller.

Nu till frågan då.

Är det värt att installera en 500 alt. 750 liters ackumulatortank på övervåningen?
Här nere finns dåligt med plats.

Detta är vad vi tänker som en temporär lösning på vårat värmebekymmer.

Någon med erfarenheter om detta?

Tankar är billigt. Installation kan väl inte vara allt för dyrt då alla rör finns där uppe. Eller har jag tänkt fel?

Mvh
Johan
Hej, Hur gick det med ack tanken på övervåningen?
Jag ser att du inte fick mycket till svar, bara svammel om vp pumpar.
Har du bilder på din installation?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.