Hej

Rev bort en gammal plastmatta i ett rum och upptäckte att ett av elementrören som sticker upp från golvet saknar sitt skyddande plasthölje(se bild). Är detta godkänt? Vad kallar man plasthöljet för något?

Jag är relativt nyinflyttad i en lägenhet och såg inte felet förrän jag rev plastmattan.

• Elementrör utan plasthölje sticker upp från ett betonggolv bredvid ett rör med skydd, vid vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De där ser ut som ett prisolrör, det är ett mjukt kopparrör omslutet med ett plasthölje. Plasthöljet används för att bland annat motverka kondens när det är värme eller kyla i röret. Man brukar använda prisolrör till tappvatten också.

• Gilla
MBMB och 1 till
  • Laddar…
Okej. Jag trodde det funkade som någon form av mantel så man kan upptäcka läckage ovanför golv och på så sätt minska skadegörelsen vid eventuellt läckage. Vet inte ifall jag kan lägga nya golvet utan att göra något åt det.

R
Som tobben87 säger det är ett prisolrör Koppar+plastöverdrag , du behöver inte göra något mer än med det estetiska i någon form som passar er ,är en liten kurva där , blir lite knepigare då med skydd , finns plastrännor som klarar att täcka båda rören ,
se dig omkring vad som finns och mät vad du kan behöva Ett tips prata med en EL-firma dom kan ha en bit över som räcker

• Gilla
Lewy
  • Laddar…
  • Gilla
Lewy och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.